Rocrail afwezig op beurs?

Rocrail afwezig op beurs?

Postby Tedjedin » 07.04.2017, 20:50

Hallo,

Sedert enige maanden maak ik gebruik van Rocrail, ter kennismaking.
J.l. woensdag naar de beurs in Dortmund geweest.
Ik was in de veronderstelling daar veel gebruikers van Rocrail te treffen.
Echter, mijn zoektocht naar banen, bestuurt met Rocrail, liep op niets uit. :(
Zijn er zo weinig gebruikers?? Erg jammer!!

Tedjedin
M-rail; CS2; Rosoft s88SD16-n en WDD8; Digikeijs DR4018; OC32; ROCRAIL
Tedjedin

Re: Rocrail afwezig op beurs?

Postby Eriko » 12.04.2017, 17:37

Op Nederlandse beurzen ben ik RocRail idd ook nog niet veel tegen gekomen. (Wel geteld 1 keer.)
Het viel mij ook erg tegen.
RocRail blijkt voor veel mensen en clubs onbekend te zijn. :(
Betreft Duitse beurzen weet ik het niet.

Op mijn eigen club draait alles ook nog met Koploper, maar wij beginnen wel langzaam steed meer problemen te krijgen met nieuwe apparaten die niet goed door Koploper worden ondersteund.
Aangezien er door een groot deel van de club niets tegen RocRail heeft ben ik begonnen om de baan waar ik ook aan werk ook met RocRail te gaan besturen.
Voor een aantal teamleden van de baan zijn vertrouwd met Koploper en blijven daarom daar nog bij plakken.
Het enige wat nog nodig is is een duidelijke rede om RocRail i.p.v. Koploper te gebruiken. (Ik verwacht dat dat wel een keer gaat komen.)

:rr_for_ever: :wink:
H0 Märklin M&K-rails
Uhlenbrok Intellibox Basic
Ubuntu 14.04 x64 & 16.04 x64
Eriko

Postby rjversluis » 19.04.2017, 14:37

Hi,

omdat Rocrail gewoon gratis is heeft het voor de makers ervan geen zin om geld en tijd te investeren om op beurzen en dergelijke reclame te maken.

Wel worden er Duitsland regelmatig op verschillende locaties Stammtisch'en georganiseerd welke goed bezocht worden, ook door gebruikers uit Zwitserland, Oosterrijk en Nederland.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby Tedjedin » 21.04.2017, 21:03

Beste Rob,

De filosofie om niet op beurzen te promoten snap ik wel.
Met mijn bericht wilde ik aangeven dat er weinig (of geen?) banen te zien waren, die met Rocrail bestuurt worden.
En juist in Duitsland had ik dat wel verwacht.

Mij bevalt Rocrail tot dusver prima (ik ben mijn baan (in aanleg) aan het testen) :thumb_up:
Daartoe heb ik de stap-voor-stap handleiding doorgenomen.

Maar voor vragen kom ik op het Nederlandse forum niet ver. Weinig respons (= weinig gebruikers??)
En dat is jammer. Het zou dan ook goed zijn als genoemde bijeenkomsten kenbaar gemaakt zouden worden, ook in Nederland.
Ik zou graag met meerdere gebruikers in contact komen.
Tedjedin

Postby smitt48 » 21.04.2017, 21:28

Hi Tedjedin,

Maar voor vragen kom ik op het Nederlandse forum niet ver. Weinig respons (= weinig gebruikers??)

Er zijn verschillende Nederlands sprekende gebruikers, die alle op hun tijd antwoorden. Vergeet niet dat Rob een Nederlander is en ook vaak zelf antwoordt geeft.

Groetjes Tom :rr_for_ever:
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.0) - WinXP as server, 10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby rjversluis » 22.04.2017, 07:06

Hoi,

Nederland is Koploper (ook freeware) en Dinamo land, en daar blijven de meeste ook mee rijden ondanks dat het niet echt meer verder ontwikkeld wordt.
Ook al zouden we op beurzen in NL gaan staan, wat ik een paar keer in Limburg gedaan heb, heeft dat geen effect want de meeste bezoekers zijn niet geïnteresseerd in software en komen alleen kijken naar de banen.
Zo'n onderneming kost een hoop tijd en geld wat je niet meer terug ziet. (Utrecht: 1200km heen en weer...)

Bijvoorbeeld Utrecht 2008 bestuurde Rocrail een hele grote modulen baan.
Zie: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=pro ... xhibitions
Op een gegeven moment heb ik daar een punt achter gezet, en sindsdien is er ieder kwartaal een Stammtisch in Speyer, en af en toe in Oosterrijk, NRW...

De meeste gebruikers wonen in Duitsland:
http://clustrmaps.com/site/6kkl

Veel bedrijven die centrales aanbieden nemen direct contact op, dus zo onbekend is Rocrail niet meer zoals het een paar jaar geleden gezegd werd:

"RocRail dürfte auf dem Markt ungefähr so bekannt und verbreitet sein wie ein Eisbär am Äquator."
source: http://www.nexusboard.net/showthread.ph ... did=298045
date: 27-11-2006
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby Eriko » 22.04.2017, 10:48

Hoi

Dinamo zie ik eigenlijk ook niet erg veel, maar iTrain zie ik wel steeds meer opduiken.
Er zijn volgens mij drie redenen dat Koploper zoveel wordt gebruikt in Nederland.
1. Het is compleet in het Nederlands
2. Het is gratis
3. Het is zeer bekend in Nederland

Het tonen van Rocrail en rijden met banen aangestuurd met Rocrail op beurzen in Nederland kan een stuk helpen aan de bekendheid.
Hierbij licht het vooral bij de Nederlandse gebruikers om banen te tonen die bestuurd worden met Rocrail.
Ik ben ook begonnen om een module baantje van mijn club op Rocrail te laten gaan werken. (Werkt nu nog met Koploper)
De eerstvolgende keer dat wij dit baantje weer neerzetten is echter pas met Eurospoor begin november.

Betreft de taal wil ik best helpen de Nederlandse wiki bij te houden. (ik zie net dat ik daarvoor een mail kan sturen naar team@rocrail.net)
Verder ben ik wel geïnteresseerd in een Rocrail gebruikersdag in Nederland. Zijn er meerdere?

@Rob: Blij te lezen dat veel bedrijven die centrales aanbieden zelf al contact op nemen. Dat is zeker een goed teken.
H0 Märklin M&K-rails
Eriko

Postby ron&bram » 24.04.2017, 14:53

Ook bij de HCC modelbaan automatiseringsgroep zijn er regelmatig bijeenkomsten waar lezingen over en demonstraties van Rocrail worden gegeven.
Best regards, Viele Grüsse, vriendelijke groeten, Ronald :rr_cap:
GCA85/50/93/145/146/153 Loconet, Twincenter+booster for locs, seperate booster for accessory decoders, dedicated laptop with XP and Ubuntu for Rocrail, AndRoc, LGB indoor OTF layout
ron&bram

Postby Tedjedin » 31.05.2017, 18:07

Hallo allen,

Ben even afwezig geweest. Daarom nu pas reactie.
Hoewel het inderdaad niet altijd loont, ben ik het wel met Eriko eens dat het tonen van banen met Rocrail op beurzen de bekendheid verhoogt.
Immers, onbekend maakt onbemind. Ook xXtrain en Koploper doen dat.
Zo is mijn interesse ook gewekt, op de laatste beurs ' Houten Digitaal '.
(Fred, als je dit ook leest, bedankt voor de hulp!! Je handleiding heeft me goede diensten bewezen.)
En natuurlijk kan het samenbrengen van een aktieve groep van gebruikers in Nederland bijdragen aan meer bekendheid.
Als !HCCm daar ook met Rocrail werkt, is misschien van daar meer promotie mogelijk?

Op onze club is Rocrail ook niet direct bekend. Wel iTrain (niet gratis, maar toch...!) en Koploper.
En er wordt geen baan mee bestuurd.
Inmiddels heb ik wel bij 2 leden hun interesse gewekt.
Ook op 3Rail-forum heb ik een poging gewaagd, maar ook daar is de respons matig.

Is het feit, dat er geen uitgebreide handleiding (naast de website) beschikbaar is dan toch voor veel mensen een struikelblok?

Hoe dan ook, voor mij voldoet Rocrail voorlopig aan mijn wensen.

Theo
Tedjedin

Postby rvooyen » 03.06.2017, 12:37

Vorige keer op Houten digitaal was de club baan van Venlo (MGV) aanwezig en die gebruiken Rocrail uitgebreid.

Zelf heb ik het ook natuurlijk. Ik doe de meeste van mijn forum berichten in het engels zodat het een weidere leesgroep heeft. (Eng, Dui, Ital, NL kunnen het lezen).
Af en toe antwoord ik iets in het Nederlands zoals nu.

Vragen kan je het beste in het Engels stellen dan is er veel respons. NL is een kleinere groep en vaak zoals ikzelf, zit ik niet altijd op de forum - alleen als ik iets tegen kom meestal.

Veels suc6 verder met Rocrail.

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby Eriko » 02.07.2017, 08:56

Voor wie het nog niet weet.
Een aantal Rocrail gebruikers zijn ook actief bij HCC!m.

Laatst was ik daar voor het eerst en kwam meteen een gehele Rocrail opstelling tegen.
Image
Image
H0 Märklin M&K-rails
Eriko

Return to Algemeen (NL)