Re: rolbrug marklin 7294

Postby J64Lenssen » 20.08.2017, 09:21

Beste Rocrailers,
Ik heb het onderstaande probleem wat ik niet opgelost krijg.
Ik heb onlangs in mijn baan een rolbrug marklin 7294 opgenomen. De rolbrug wordt aangestuurd via marklin-systeem en via een IB com en
k84. De aansluiting heeft volgens het marklin-schema plaats gevonden.
Virtueel binnen rocrail functioneert de rolbrug. Als ik echter de rolbrug naar een ander spoor wil sturen reageert deze niet en gaan op de baan
enkele wissels om. Ik heb zelf het idee dat ik binnen rocrail (draaischijf/rolbrug) een en ander niet of niet goed heb ingevuld (adres-poort ?)
Voorts las ik in de handleiding "thema SpDrS60 moet in de lijst Rocview themes staan" , begrijp dit niet en weet hiermee geen raad.
Wie kan mij hierbij helpen, alvast bedankt.

Sjaak
J64Lenssen

Postby rjversluis » 20.08.2017, 09:28

Hi Sjaak,

Voorts las ik in de handleiding "thema SpDrS60 moet in de lijst Rocview themes staan" , begrijp dit niet en weet hiermee geen raad.

Dat is standaard, anders zou je niets in Rocview zien.

De NL handleiding is verouderd en als je Engels of Duits kan kun je beter daar lezen.

Om hier te kunnen helpen hebben we jou bestanden nodig die je met deze functie kan zippen:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-nl
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby J64Lenssen » 22.08.2017, 14:35

Hallo Rob,
Bijgaand betreffend bestand. Hopelijk kun je hier wat mee

Groet
Sjaak
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
J64Lenssen

Postby rjversluis » 22.08.2017, 14:56

Hi Sjaak,

je hebt TTDec gekozen als besturing voor de rolbrug. Weet je zeker dat deze LDT decoder compatible met k84 is? Wat is een k84? Wissel decoder?
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby J64Lenssen » 23.08.2017, 14:41

Hallo Rob,
K84 is o.a. ook een wisseldecoder. Je kunt er ook seinen en o.a. de rolbrug mee aansturen.
Voor de volledigheid zie ook onderstaande website.

https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4 ... keldecoder

Groet
Sjaak
J64Lenssen

Postby rjversluis » 23.08.2017, 14:50

Hoi Sjaak,

dat is TTDec niet de juiste keuze; Dat is een Draaischijf decoder van LDT.

Kun je een lijst met wissel commandos maken hoe je de rolbrug zonder Rocrail bestuurd?
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby J64Lenssen » 25.08.2017, 08:32

Hallo Rob,
Gezien mijn beperkte kennis van rocrail en de techniek kan ik je helaas geen antwoord geven. Ik wil je verwijzen naar de onderstaande site (marklin digitaal
handboek). Op blz 63 staat eea vermeld mbt aansturing van de rolbrug. Hopelijk heb je hier iets aan.
Nogmaals bedankt.

Groet
Sjaak

PDF]
Märklin Systems - Het Spoor
hetspoor.com/handleidingen/HandboekMarklin-SystemsCS1.pdf
In ―Het Märklin Systems-handboek‖ wordt u ingewijd in de grondbeginselen van het digitale besturingssysteem. Märklin Systems. U leert hoe het systeem 
J64Lenssen

Postby rjversluis » 25.08.2017, 11:00

Hallo Sjaak,

aan deze besturing heb je in Rocrail niets want je kunt daar geen spoor nummer invoeren, alleen dat de rolbrug een bepaalde kant op moet lopen.

...zorgt een decoder k84 voor het in– en uitschakelen van de rolbrug en kiest ook de richting.

Om een rolbrug/draaischijf besturing in Rocrail te kunnen gebruiken moet een spoor nummer ingegeven worden, wat dus bij deze oplossing niet kan.
Handmatig kun je in Rocrail deze rolbrug met twee wissel commandos besturen.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby J64Lenssen » 26.08.2017, 16:06

Hallo Rob,
Duidelijk dat dit niet binnen rocrail kan. Maar dan rijst de vraag, moet ik de rolbrug als wissel opvoeren of als rolbrug (draaischijf).
Indien als rolbrug op te voeren, kun je dan printscreens sturen hoe deze binnen rocrail ingevuld moeten worden.
Bedankt.

Sjaak
J64Lenssen

Postby rjversluis » 26.08.2017, 17:13

zoals al geschreven:
je kan de rolbrug zo laten als hij is in Rocrail, alleen kun je het alleen besturen met twee uitgangen als wissel.
Bij de rolbrug eigenschappen kun je invullen wat je wilt, maar dat werkt met deze schakeling nooit.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby agre30 » 27.08.2017, 09:47

Hoi Sjaak,
Op pagina 63 van de door jou genoemde PDF staat in de rechter kolom 'voor het schakelen van de decoder worden 2 schakelelementen ingesteld'. In Rocrail kun je voor elk schakelelement een wisselcommando gebruiken. 1 wissel voor de de richting, voor- of achteruit en 1 wissel voor start en stop.

Zoals Rob al aangaf kun je op deze manier de rolbrug alleen handmatig bedienen. Je moet zelf (via de wisselcommando's) de rolbrug voor- of achteruit sturen en op de juiste plaats stilzetten.
Als je de rolbrug wilt automatiseren zul je moeten werken met een andere decoder die de positie en de richting kan doorgeven aan / ontvangen van Rocrail. Rocrail zorgt er dan voor dat de rolbrug in de juiste richting beweegt en op de juiste plaats stopt.

Succes,
Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Return to Algemeen (NL)