rijweg aanduiding geel

Re: rijweg aanduiding geel

Postby janvanderborden » 04.09.2017, 17:19

HI Rob

in model bestaan ze zeker, fleischmann engelse wissels hebben 1 aandrijving. Via de software, nadat een gehele rijweg bepaald is, zou je moeten kunnen zien/testen aan welke zijde van het engelse wissel een gereserveerde rijweg binnen komt en waar hij er uitgaat en de verbinding daartussen moet dan geel worden. Het zelfde probleem doet zich volgens mij ook voor bij vaste kruisingen dus zonder aandrijvingen, daar zou een dergelijke test ook kunnen leiden tot een juiste weergave van de rijweg.
gr jan
janvanderborden

Postby rjversluis » 05.09.2017, 06:31

Moin Jan,
janvanderborden wrote:Het zelfde probleem doet zich volgens mij ook voor bij vaste kruisingen dus zonder aandrijvingen

deze wordt middels ein klein cirkeltje in het midden aangegeven. Eigenlijk zou dat ook bij de enkel motor kruisingen ook zo moeten.

Misschien kun je jou probleem oplossen door een dubbele kruising te nemen met als 2de motor een dummy/zelfde adres.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby janvanderborden » 06.09.2017, 20:01

HI Rob

Dat (visuele) met het engelse wissel en 1 aandrijving kan ik oplossen door een engels wissel met 2 aandrijvingen te nemen en via acties zorgen dat toch het wissel met 1 aandrijving goed aangestuurd wordt.

Nog een probleempje: kan het zijn dat de rechte en schuine kruising in de analyser niet meegenomen worden ?

Nog een probleempje: de rechte kruising kent 2 standen, turnout en straight met bijbehorende SVG's, prima. De schuine kruising kent wel turnout en straight maar als ik daar nieuwe correct gedefinieerde svg's aanhang werken ze niet, krijg ik niet de bijbehorende svg's te zien, het symbool verandert niet.

Waarom al deze vragen/probleempjes etc. Ik ben voor mijzelf een one line svg bibliotheek aan het opzetten. Ik ben van mening dat het overzicht dan een stuk rustiger wordt en ik de reserveringen, gele rijwegen, beter kan zien.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gr jan
janvanderborden

Postby Eriko » 10.09.2017, 00:37

hmmm
Ik snap het punt dat Jan probeert te maken.
Echter ik snap ook waarom het op dit moment niet zomaar is in te stellen.

Kort gehouden weet Rocrail niet welke rechtdoor of afbuiging wordt genomen.
Bij de dubbel aangedreven Engelse wissel wordt dit afgeleid uit de stand van de wissel.
Aangezien alle 4 de mogelijke richtingen routes een eigen stand hebben.
Echter bij de singel aangedreven Engelse wissel zijn er maar 2 standen voor de 4 richtingen.

Een dubbel aangedreven Engelse wissel instellen als een enkel aangedreven gaat volgens mij helaas niet zomaar werken.

Een oplossing zou kunnen zijn als de singel aangedreven Engelse wissel kan worden ingesteld met 4 stappen.
Waarbij om en om 2 stappen de wissel in de ene stand zetten en de 2 andere stappen de wissel in de andere stand zetten.
Hiermee is er een aparte stap voor elke mogelijke richting en kan Rocrail weten in welke richting de trein over de wissel gaat.

Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Uhlenbrok Intellibox Basic
Ubuntu 14.04 x64 & 16.04 x64
Eriko

Postby janvanderborden » 10.09.2017, 18:39

Hi Eriko

Volgens mij is het aansturen van een enkel spoel engelswissel vanuit de dubbelspoel RR versie niet zo moeilijk.
Je maakt 2 acties aan. De ene actie stuurt de enkelspoel de ene kant op en de andere actie stuurt de enkelspoel de andere kant op.
Die acties koppel je aan het dubbelspoel RR symbool. Daar heb je dus 4 standen, straight, turnout, left en right. Je koppelt straight en left op basis van de status aan de ene actie en turnout en right aan de andere actie. Als ik dat simuleer dan werkt het. De adresseringen van het dubbelspoel wissel krijgen dus fake waarden anders schakelt het symbool niet. En nu kun je netjes de rijweg over het wisselsymbool laten lopen.

Maar op mijn andere vragen heb ik van Rob (nog) geen antwoord gekregen.
gr jan
janvanderborden

Postby rjversluis » 11.09.2017, 08:35

Hallo Jan,

janvanderborden wrote:Nog een probleempje: kan het zijn dat de rechte en schuine kruising in de analyser niet meegenomen worden ?

die worden normaal mee geanalyseerd.

janvanderborden wrote:Nog een probleempje: de rechte kruising kent 2 standen, turnout en straight met bijbehorende SVG's, prima. De schuine kruising kent wel turnout en straight maar als ik daar nieuwe correct gedefinieerde svg's aanhang werken ze niet, krijg ik niet de bijbehorende svg's te zien, het symbool verandert niet.

Dan heb je toch iets verkeerd gedaan met de eigen SVGs. XML fouten in de SVG?
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby janvanderborden » 11.09.2017, 17:07

Hi Rob

bedankt voor je reactie

inderdaad de analyser werkt ook over de kruizingen.

mbt de schuine kruizing:
daar horen bij
ccrossing.svg
ccrossing-occ.svg
ccrossing-route.svg

nu kent het object twee statussen: straight en turnout
ik wil graag aan beide statussen een svg hangen

moet ik daarvoor naast de bovengenoemde svg's ook:

ccrossingleft.svg
ccrossingleft-occ.svg
ccrossingleft-route.svg

aanmaken ?
gr jan
janvanderborden

Postby rjversluis » 08.10.2017, 14:21

Hi Jan,

ccrossings kun je vervangen door 4 raster wissels.
Kruisingen zonder of met een motor vervangen door 2 wissels met het zelfde (dummy)adres.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Previous

Return to Basis functionaliteit (NL)