Deadlock met twee blokgroepen

Deadlock met twee blokgroepen

Postby janvanderborden » 06.11.2017, 22:19

Beste rocrailers

ik loop tegen het volgende probleem aan en misschien heeft iemand een oplossing

in onderstaand baanplan vormen de sporen 17,18 en 19 het station. De treinen kunnen van beide zijden het station binnen rijden. Daarom heb ik 2 blokgroepen gemaakt, 06/07 en 15/16. Aan deze blokgroepen de voorwaarde voor reservering toegevoegd dat er minimaal 1 blok in het station vrij moet zijn. Nu doet zich de situatie voor dat beide blokgroepen gereserveerd worden als er 1 stationsblok vrij is. Een ongewenste situatie omdat dit een deadlock op kan leveren en een situatie die niet op zou mogen treden. Blijkbaar wordt er in zo'n situatie voor beide blokgroepen een vrij blok gevonden en worden beide reservering gemaakt maar 1 van beide reserveringen geeft natuurlijk daarna een bezet stationsblok. De andere reservering is ongewenst omdat die trein niet het station in kan rijden er is dan geen vrij blok meer.

De situatie ontstaat dus als er tegelijkertijd een reservering voor de blokgroepen wordt gemaakt en er 1 stationsblok vrij is

wie kan mij uit dit dilemma helpen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gr jan
janvanderborden

Re: deadlock

Postby Pirat-Kapitan » 06.11.2017, 22:44

Moin,
darf ich bitte in deutsch antworten, niederländisch kann ich leider nicht.

Ich würde in den Blöcken 17, 18 und 19 jeweils eine "Hauptabflussrichtung" festlegen. Mit Block 5 und 14 hast Du die Fahrtrichtung bereits im Uhrzeigersinn festgelegt. In den Zwischenblöcken fehlt das jedoch. Für Fahrten in entgegengesetzter Richtung würde ich die fahrstraßen nur zwischen den Ausweichbereichen zulassen und die Blöcke auf den eingleisigen Abschnitten als kreuzende Blöcke eintragen.

D.h. von Block 08 und 09 entweder nach Block 06 oder nach Block 17-19 direkt mit kreuzenden Blöcken 15 und 16.

Schöne Grüße
johannes
Clearasilfahrer auf Spur G, Lenz LZV (3.6), ORD-20, Manhart-Funki und WLM, RS-Bus Rückmelder (Reedkontakte),
Rocrail auf RasPi ("raspiRoc") mit mobilen Geräten (andRoc). Details auf http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=use ... at-kapitan.
Pirat-Kapitan

Postby janvanderborden » 07.11.2017, 12:58

HI Johannes

Vielen dank fur ihre antwort. Die idee mit kreuzenden blocken gibt eine losung aber das zugverhehr ist dan weniger und das ist schade.
Ich bin die meinung zu getan dass es mit meine losung auch auch gelingen solte aber es ist doch wahrscheinlich eine bug in die software.
Es darf nicht passieren dass die beide blockgrupen reserviert werden wenn nur 1 bahnhofsspur frei ist. Vielleicht bekomme ich noch eine reaktion von Rob ?
gr jan
janvanderborden

Postby rjversluis » 07.11.2017, 13:17

Hi Jan,

dat kan gebeuren als er een loc aan komt, welke niet in het station moet/wil stoppen, en tevens al het over volgende block reserveert.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Re: Deadlock met twee blokgroepen

Postby janvanderborden » 07.11.2017, 14:28

HI Rob

bedankt voor je reactie

de stationsblokken zijn wachtblokken, alle locs stoppen daar. Wel stond er bij 2 locs het vinkje navolgend blok reserveren aan. Dat heb ik uitgezet en het lijkt er op dat de deadlock situatie niet meer optreedt. Kun je dit in een volgende software release ondervangen ?
gr jan
janvanderborden

Postby rjversluis » 07.11.2017, 14:54

Hi Jan,

nee.
Je hebt waarschijnlijk bij deze optie ook "also in case of wait" aan gezet.
Eerst Wiki lezen voordat je wat aan of uit zet...
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby janvanderborden » 07.11.2017, 16:37

HI Rob

nee dat is bij geen enkele loc aangevinkt
gr jan
janvanderborden

Postby janvanderborden » 07.11.2017, 16:41

het heeft in de virt mode een tijdje goed gedraaid maar toch gaat het weer fout
gr jan
janvanderborden

Postby Tedjedin » 10.12.2017, 22:17

Toch grappig dat mijn spoorplan door anderen wordt nagebootst.
Ik had inderdaad problemen met deadlocs in station 17,18 en 19.
Door van blok 6-7 en 15-16 kritische secties te maken met voorwaarden voor 17,18 en 19 komen deze niet meer voor.

Tedjedin
M-rail; CS2; Rosoft s88SD16-n en WDD8; Digikeijs DR4018; OC32; ROCRAIL
Tedjedin

Return to Basis functionaliteit (NL)