Seindecoder Arsigdec configureren.

Seindecoder Arsigdec configureren.

Postby Dakota1 » 27.03.2018, 21:08

Beste Rocrail gebruikers,

Vooreerst, ik ben vrij nieuw in deze materie. Ik heb mij enkele dagen geleden een seindecoder (Arsigdec) aangeschaft van Arcomora (Arduino Controlled Model railway). Dit is een zelfbouwkit (shield) die met een Arduino uno een seindecoder vormt. Deze kan seinbeelden weergeven. Met een bijhorend programma kan je het adres toewijzen en de verschillend seinbeelden toekennen. Ik heb het adres van de decoder op 1 gezet en de verschillend seinbeelden op adres 60R (Rood) 60G (Groen, Geel) 61R (Groen) volgens het Duitse inrijsein. Ik heb de Arsigdec in testmode getest met een voorlopige opstelling met testleds. Dit werkt prima en de verschillende seinbeelden worden netjes gevormd. Ik heb de seindecoder nu aangesloten op de central station. Ik heb deze decoder nu toegevoegd aan de functie decoders en het adres op 1 gezet. Maar blijkbaar wordt deze niet herkend.
Heeft er iemand ervaring met dit type decoder en de aansluiting hiervan op Rocrail.

Alvast bedankt voor de support.

Met vriendelijke groeten,

Jan
Last edited by Dakota1 on 28.03.2018, 09:21, edited 1 time in total.
Dakota1

Re: Seindecoder Arsigdec configureren.

Postby Dakota1 » 28.03.2018, 09:18

Beste Rocrail enthousiastelingen,

Voor de volledigheid voeg ik hierbij mijn testopstelling in bijlage even mee zodat jullie kunnen zien wat ik al aan instellingen heb uitgevoerd.

Met vriendelijke groeten,

Jan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dakota1

Postby Dakota1 » 05.04.2018, 10:53

Beste rocrail mensen,

Wat jammer dat er geen reacties op komen. Ofwel zijn er geen mensen die dit gebruiken om een of andere reden, maar dit kan ik moeilijk geloven. :? Of wel is er iets anders aan de hand. :wink: :?: Ik ga de vraag anders stellen, weet er iemand hoe men een g-ash03 adresseert. Dit is namelijk een gelijkaardig product. Alleen dan voor en door rocrail gemaakt.

Ik hoop dat ditmaal wel iemand dit produkt kent en weet hoe het werkt in rocrail. :coffee: -o
Ik blijf nog volop zoeken naar de enigma code. :idea: :!: :(

Mvg,

Jan
Dakota1

Postby rjversluis » 05.04.2018, 10:59

Hi Jan,

ook in het Duitse/Engelse Forum heb ik deze 'decoder' nog nooit gezien.
Ik weet niet welke centrale je gebruikt, maar als de Arduino Sketch alleen 100% DCC begrijpt lukt dat niet met Software centrales.
Wat je eventueel kunt proberen is om de DCC bedrading naar de decoder te wisselen.

Je moet deze Arduino decoder niet vergeten te programmeren:
https://arcomora.wordpress.com/arsigdec/
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby agre30 » 05.04.2018, 11:18

Hoi Jan,
Ik was al afgehaakt op de titel, maar dat is niet persoonlijk. Ik ben uren bezig geweest om de servodecoder van dezelfde maker werkend te krijgen, maar helaas zonder resultaat.
En ik heb geen seinen op mijn baan.
Succes met instellen.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby hepost » 06.04.2018, 05:00

Volgens mij is de arsigdec geen functiedecoder en heeft dus geen eigen adres. De arsigdec heb ik niet maar ik heb zelf de mardec wisseldecoder (van dezelfde maker). Ik gebruik een dcc++ centrale. In rocrail moet ik daarom de adressen omzetten naar MADA en het vinkje bij accessoire aanzetten.
Elk ledje of seinbeeld heeft zijn eigen adres volgens de handleiding van de arsigdec. Deze zullen dus ook ingevoerd moeten worden in rocrail. Hoe, dat weet ik niet. Dat zal deels afhankelijk zijn van welke centrale je gebruikt neem ik aan.

Groeten,
Hendrik Posthumus
hepost

Postby Dakota1 » 08.04.2018, 20:28

Beste rocrail liefhebbers,

De enigmacode is gekraakt. Het heeft wel wat meer moeite gekost dan gedacht. Ik ben moeten beginnen zoeken achter alle details van een accessoir decoder. Ik had gehoopt hier een beetje meer info te krijgen maar helaas. Met wat info hier en daar ben ik toch wel op het juiste spoor geraakt :lol: . Ik had een aantal foute veronderstellingen gemaakt die me de das hebben omgedaan.

De eerste fout was dat ik dacht dat een accessoir decoder op dezelfde manier zou worden aangestuurd als een trein decoder. Maw in simpele termen een adres met daarachter een aantal bits voor opdrachten en daaraan gekoppeld een aantal bits per opdracht om het een en ander te schakelen. Maar dit blijkt absoluut niet zo te werken met accessoir decoders. (seindecoder in mijn geval). Dit is een veel simpeler proces. Er wordt namelijk door de centrale om de 0.5 ms een signaal gestuurd om de accessoir decoders te voeden met info indien nodig. Ze hebben dus een adres per module en deze module kan een aantal schakelaars bevatten. Elk van die modules heeft een rood en groen ( aan of uit, links of rechts, denk aan de oude rood,groene schakeldoosjes) stand. Waarbij de schakelaars aangestuurd worden. Al naar gelang de aansluiting van de schakelaar zetten deze dingen aan of uit. Niet meer niet minder. In Arsigdec moet je het sein een nummer geven. Ik dacht dat dit het adres van dit sein zou zijn maar dit is niet zo. Dit is louter informatief voor Arsigdec. Het enig wat telt is de toekenning van de seinbeelden. Deze heb ik opnieuw geprogrammeerd maar deze maal op adres 1 en 2. Het Rode seinbeeld is nu 1R het groen gele seinbeeld is 1G en groen seinbeeld is 2R.
Image

Vervolgens heb ik rocrail ingesteld op de standaard instelling. Volgens de MADA adressering. Dus Rood is adr1 poort 1 Rood, Groen is Adr 1 poort 2 rood, geel, in mijn geval groen geel (Duits seinbeeld) is adr 1 poort 1 Groen. Resultaat was inderdaad een herkenning van de sein decoder met een roffel aan seinbeelden achter elkaar tot het juist seinbeeld uiteindelijk bleef staan. Dit komt omdat de centrale de verschillende seinbeelden afloopt tot de juiste gevonden is. Van achter naar voren. Niet echt het gewenste resultaat. Alleen het gaf wel aan dat de decoder werkt.

Nu nog een oplossing vinden voor dit probleem. Ik had zo iets gelezen over lineaire aansturing. Dit zou voor de meeste seinen de beste oplossing bieden. Nog maar eens alles opnieuw door genomen. Volgens deze methode stuur de centrale alleen maar 1 correct seinbeeld door per sein. Na wat puzzelwerk kwam ik op de volgende instelling. Adres op 1 en poort ook op 1 schakelstand Rood.
Image

Vervolgens naar details en daar de verschillende seinbeeld ingesteld. Seinbeeld 1 Rood ( seinbeeld 1 - 1 = 0) Seinbeeld 2 Gr, Gl (seinbeeld 2 - 1= 1), seinbeeld 3 Groen (seinbeeld 3 -1= 2).
Image

Alles even opnieuw getest en wat denk je. Alles werkt perfect. Op een detail na ik zou nog graag tussen elk seinbeeld even een uit stand willen van enkele ms. Misschien valt dit ook nog wel ergens te programmeren in Arsigdec of in rocrail.

Ik hoop dat ik hiermee nog mensen kan verder helpen, de juiste configuratie instelling te maken.

Mvg,

Jan :beer:
Dakota1

Return to Basis functionaliteit (NL)