Kruiswissel in twee richtingen berijden.

Kruiswissel in twee richtingen berijden.

Postby Dakota1 » 25.04.2018, 17:09

Geachte Rocrail liefhebbers,

Ik heb even een summiere schets van mijn baanplan getekend ter verduidelijking van mijn vraag.

Image

In dit baanplan komen twee kruiswissels voor die ik in twee richtingen wil laten berijden. Hoe moet ik dit bedraden zodanig dat er geen kortsluiting ontstaat. Vroeger in het analoge bedrijf schakelde ik deze kruiswissels manueel met een dubbelpolige schakelaar. Digitaal zou ik dit automatisch willen laten gebeuren. Ik wil echter wel geen gebruik maken van keerlusmodules die werken via het kortsluitingsprincipe. Nooit echt een goed idee als je met elektronica werkt, denk ik. Kan ik dit alles gaan sturen via Rocrail?

Bedankt alvast voor de reacties.

Mvg,

Jan
Dakota1

Re: Kruiswissel in twee richtingen berijden.

Postby VT601 » 26.04.2018, 08:28

Je kunt d.m.v. puntstuk polarisatie moeten werken. Hiervoor kun je een seindekoder gebruiker zoals een DR4018 of M84. Je schakelt deze dan binnen de rijweg.

John
Building a Marklin-based model railroad using CS3 and Intellibox
Era: IV, Germany
Member of M-Track Nederland (http://www.m-track.org)
Member of 3railforum.nl (http://www.3railforum.nl)
Youtube-channel: user VT601
Reads and write: EN, DE and NL
VT601

Re: Kruiswissel in twee richtingen berijden.

Postby Dakota1 » 26.04.2018, 17:30

Dag John,

Ik heb wel geen kruiswissels met puntstuk polarisatie in mijn schaal Z. Maar ik kan wel de ganse geïsoleerde wissel ompolen met een relais. Dit doe ik nu ook al, maar dan manueel met een schakelaar. Ik had ook zo iets in gedachte, maar wist niet of dit automatisch kon aangestuurd worden. Blijkbaar gaat dit via de rijweg functie. Zal me daar eens meer moeten in verdiepen hoe dit in zijn werk gaat. Ik werk met een Arduino base station. Ik kan een uitgang instellen om de bi-stabiele relais te sturen. Ik zal dit alles is in een testopstelling uitproberen op mijn testbaan.

Bedankt voor de tip,

Mvg,

Jan
Dakota1

Return to Basis functionaliteit (NL)