Uitlezen Velmo decoder

Uitlezen Velmo decoder

Postby Dakota1 » 14.01.2018, 20:29

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw in het digitale wereldje. Ik heb een testbaantje en een programeerspoor opgesteld in schaal Z en heb hieraan een Arduino uno DCC++ base station aangesloten. Ik heb deze nu kunnen koppelen aan Rocrail. Ik kan de stroom al aan en afzetten. Tot zover zijn we al geraakt. Nu wil ik mijn omgebouwde locomotief laten rijden. Maar ik ken de standaard Loc Id niet van deze Velmo decoder. Nergens in de documentatie te vinden. Ik veronderstel dat je deze info wel kan uitlezen met Rocrail? Kan mij hierbij iemand helpen, want de documentatie die ik tot hiertoe gevonden heb zegt niets over dit onderwerp.

Alvast bedankt.
Dakota1

Re: Uitlezen Velmo decoder

Postby Romavami » 14.01.2018, 23:19

Hallo Dakota ??

Als je het hoofdscherm van RR voor hebt staan dan zie je links het controlescherm voor de locs.
Direct daarboven zijn tabbladen.
Kies voor het tabblad (ik meen) programmeren en je kunt de decoder uitlezen.
Zorg er voor dat er maar 1 loc met decoder op de baan is en doe dit bij voorkeur op een apart spoortje.
Zolang je alleen "lees" functies gebruikt ben je veilig.
De optie POM staat voor Programming on Main hetgeen betekent dat je programmeert op je eigenlijke baan.

Succes,

Rob
OpenDCC, RocRail, Fleischmann profigleis.
Romavami

Postby Dakota1 » 15.01.2018, 20:51

Dag Rob,

Bedankt voor jou uitleg. Ik had dit eerlijk gezegd ook al eens geprobeerd. Maar zonder veel succes. Alle waarden, behalve L-adr (22792132) staan op -1. Waarschijnlijk is het wel iets ingewikkelder dan u suggereert. Vermoedelijk begint het al bij het ingeven van het nieuwe locomotief profiel. Hier moet je verplicht al een adres ingeven. Als dit al niet overeenstemt met dit van loc zal je waarschijnlijk al geen uitlezing krijgen. Evenals het soort protocol.
Ik heb even een mail naar de fabrikant gestuurd met de vraag welk het standaard adres is.
Vind het wel geweldig jammer dat er zo weinig detailinformatie terug te vinden is in de handleiding. Het is alsof het allemaal geheimzinnig moet blijven en enkel voor de ingewijden verstaanbaar is. Het is misschien allemaal wel vanzelfsprekend voor de dagdagelijkse gebruiker, maar voor iemand nieuw is dit programma geen evidentie. Dit zal nog wel even wat tijd en boterhammen kosten.

Groeten,

Jan
Dakota1

Postby agre30 » 16.01.2018, 08:01

Hoi Rob,
Ik zie dat je gebruik maakt van de DCC++ centrale. Daar zit een uitgang op voor een programmeerspoor. Sluit hier een stukje rails op aan, zet je loc er op en je kunt alle waarden van de decoder uitlezen.
Voor zover ik weet kun je met de DCC++ centrale geen CV's uitlezen als je loc op het hoofdspoor staat.

Als je het adres niet weet kun je altijd de waarde 3 in CV 1 programmeren. De meeste decoders die ik ken staan standaard op deze waarde ingesteld.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby Dakota1 » 16.01.2018, 18:10

Dag Albert en Rob,

Bedankt voor de info. Ik heb eerst nog wat zitten lezen over de standaard configuratie variabelen en snap nu een beetje meer waar wat standaard geprogrammeerd staat in de loc decoder. Inderdaad in CV#1 staat het primair adres standaard ingesteld op 3. Door een slechte geleiding van het programmeer spoor kreeg ik eerst geen goed contact met de loc. Na het nodige poetswerk is het me nu toch gelukt de loc decoder uit te lezen. Dankzij het standaard lijstje van NMRA heb ik nu een betere kijk op de uitgelezen waarden.
Bedankt mannen voor de ondersteuning. :thumb_up: Nu even proberen om de loc te laten rijden.

Vriendelijke dank,

Jan
Dakota1

Return to Basis functionaliteit (NL)