BBT lijkt niet te werken.

BBT lijkt niet te werken.

Postby JohnT » 15.03.2017, 20:24

Beste forumleden, ik heb op een ander laptop Rocrail geïnstalleerd. Versie maart 2017. Om dat mijn baantje niet zo gecompliceerd is heb ik deze opnieuw opgezet.
Nu probeer ik de treinen netjes te laten stoppen op een stationsspoor maar dat netjes stoppen werkt niet zoals ik gewend ben uit eerdere versies van Rocrail. Toen zag ik duidelijk na een aantal rondjes verbetering en kon na verloop van tijd het gebeuren vast zetten.

Nu gedraagd de trein zich zoals deze is ingesteld bij locgegevens, v-min,v-mid,vmax etc. Hoe krijg ik het BBT gebeuren aan het werk?

Verder nog een typisch dingetje. Op een stuk rail op de vrijebaan rijd de loc netjes met kruissnelheid. Echter op een ander stuk vrijebaan doet ze dit niet. beide trajecten zijn zo zonder extra aanpassingen getekend in het baanplan.

In de bijlage rijd de trein door het linker stuk normaal met kruissnelheid. In het rechter gedeelte met v-mid, zonder dat ik hiervoor iets heb aangegeven.

JohnT
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JohnT

Re: BBT lijkt niet te werken.

Postby smitt48 » 15.03.2017, 21:54

Hi John,

Voor vragen over jouw baan altijd jouw baan data in het forum zetten, zodat de experten kunnen zien wat er aan de hand is.

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-nl

Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.1.4) - WinXP as server, 10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In design phase
smitt48

Postby JohnT » 16.03.2017, 08:44

Oké zal ik doen.

JohnT
JohnT

Postby JohnT » 16.03.2017, 18:59

Bijgaand het gevraagde bestand.

JohnT
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JohnT

Postby smitt48 » 16.03.2017, 19:19

Hi Jan.

1. Je hebt BBT niet aangehaakt bij de lokomotiven.
2. De vertrek snelheid in blok 1 is Mid, in die andere blokken is het Kruis.

Tom
Kind regards,
Tom Smit

In design phase
smitt48

Postby agre30 » 16.03.2017, 19:25

Hoi John,
Je hebt BBT in de blokken wel aangezet maar bij de locomotieven niet.
Als een trein door een afleidend wissel rijdt is de snelheid altijd V_Mid, tenzij je in de Rocrail eigenschappen een vinkje hebt gezet bij: No speed change for switches
(De taalinstelling staat bij mij op Engels)

Ik hoop dat dit helpt.

Albert.

Zie nu dat Tom net iets eerder was met typen
Albert,
Märklin 3-rail
Mint 13 Xfce / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 (SPROGIIv3)
Stoom / steam / dampf / diesel
agre30

Postby JohnT » 17.03.2017, 08:46

Ik kan BBT niet aanzetten. In oudere versies is een vakje op het tabblad BBT waar je dit kunt aanvinken. In deze nieuwste versie niet.

JohnT
JohnT

Postby JohnT » 17.03.2017, 10:18

Gevonden, staat nu onder details.

Bedankt voor de antwoorden.

JohnT
JohnT

Postby JohnT » 18.03.2017, 19:44

Begin een beetje moedeloos te worden.

Heb ik het BBT gebeuren nu onder controle doet zich een nieuw probleem voor.

Ik heb dit al is eerder aangekaart maar nog geen oplossing. Bij het starten,zeg maar begin van de dag schakel ik auto modus in en start alle loc's. Het eerste probleem. Wissels worden niet omgezet, gebeurt ook af en toe als automatisch bedrijf wel werkt. Terwijl dit op het beeldscherm wel wordt getoond dat de wissels goed staan.

Na alles nagelopen te hebben en gecontroleerd of de wissels werken een nieuwe poging gestart in automatisch rijden. Treinen rijden spontaan achteruit terwijl de rijweg in tegenovergestelde richting is ingesteld. Ik wil Rocrail best wel begrijpen en geloof ook dat het werkt anders waren er niet zoveel gebruikers maar op momenten als dit dat er dingen op onverklaarbare wijze gebeuren zakt mij de moed best wel in de schoenen.

JohnT
JohnT

Postby smitt48 » 18.03.2017, 20:21

Hi John,

Ik weet dat je jouw baan verandert heb, dat betekent???

Voor vragen over jouw baan altijd jouw baan data in het forum zetten, zodat de experten kunnen zien wat er aan de hand is.

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-nl

Zoals je ziet dat heb ik al een keer eerder gezegd!

Tom
Kind regards,
Tom Smit

In design phase
smitt48

Postby JohnT » 19.03.2017, 09:55

Maar ik heb niets veranderd, ik heb alleen het BBT gebeuren aangezet. Daarna een poosje goed automatisch gereden tot een wissel niet omging en de treinen op elkaar reden. De volgende morgen opnieuw gereden maar nu rijd er telkens een trein de verkeerde kant op terwijl Rocrail wel de rijwegen goed instelt.

Ik vraag mij dan af wat Rocrail triggert om de trein de andere kant op te sturen? In het locomotief venster staat dan wel rv-met een nummer maar dat komt omdat ik de loc rijrichting omschakelt. Hierdoor staat ze in handbediening. Zet ik de loc weer in automatisch bedrijf dan schiet ze weer de verkeerde kant op. Terwijl ik eerder de rijrichting handmatig heb goed gezet. Ook het pijltje in het blok wijst de goede kant op.

Uiteindelijk krijg ik het wel weer goed maar je kunt zo toch niet op de betrouwbaarheid van Rocrail rekenen?

JohnT
JohnT

Postby JohnT » 19.03.2017, 10:10

Wat ik heb ontdekt is het volgende.

Als ik de tabel van de bewuste locomotief open en kijk bij interface staat bij plaatsing niets aangevinkt. Als ik standaard aanvinkt rijde de trein goed. Vervolgens bij het volgende blok gaat ze vrolijk weer de verkeerde kant op. Als ik dan weer kijk in de loctabel bij interface dan is het vinkje wat ik eerder bij standaard plaatste weer weg?

Bijgaand weer een issue bestandje.

JohnT
JohnT

Postby agre30 » 19.03.2017, 14:27

Hoi John,
Volgens je plan kan de trein alleen in blok 'Spoor-05' omkeren. In de overige blokken heb je alleen maar rijwegen in 1 richting dus zal een trein daar niet van richting veranderen.
In Rocrail rijdt een trein altijd vooruit. Als de trein van rijrichting moet veranderen dan haalt Rocrail het vinkje bij 'Plaatsing' weg en rijdt de trein de andere kant op. Dat is de manier waarop de Rocrail werkt. Dit is hetzelfde als wanneer je met de rechtermuis op een bezet blok klikt en je kiest 'Omkeren'. Ook dan wordt het vinkje geplaatst of weggehaald al naar gelang de vorige situatie.
Als je kijkt naar je snelheidsregelaar dan verandert daar niets, de pijlrichting blijft altijd op vooruit staan.
Als je niet wilt dat een trein in een blok van richting verandert haal je het vinkje bij 'Rijrichting veranderen toegestaan' weg bij blokeigenschappen.

Als je nu handmatig gaat rijden dan moet je er altijd voor zorgen dat de trein aan het eind in dezelfde rijrichting staat als waarin je begon met handmatig rijden, anders gaat het mis.

Nu kan het gebeuren dat je een trein handmatig in een blok plaatst, dat de rijrichting in het blok de verkeerde kant op wijst, terwijl de trein in de goede richting staat. Als je dan met je muis rechtsklikt en kiest voor 'Draai aankomstzijde om' dan klopt het weer. In dit geval verandert er niets aan het vinkje bij 'Plaatsing'.

Als je problemen houdt, kun je dan iets specifieker omschrijven waar het fout gaat? Bijvoorbeeld van blok X naar blok Y. Dan kunnen we daar specifiek op inzoomen.

Succes, blijf vooral je vragen stellen.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Mint 13 Xfce / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 (SPROGIIv3)
Stoom / steam / dampf / diesel
agre30

Postby JohnT » 22.03.2017, 09:49

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Zoals ik hierboven al heb gemeld veranderd het plaatsen van het vinkje vanzelf. Het kan enige tijd goed gaan maar dan ineens als een wissel niet is omgegaan is alles in de war. Ik rij dan de verkeerd gereden trein handmatig terug naar de juiste plaats. Controleer de richting, plaatsing van treinen en rijwegen en start het automatisch rijden weer opnieuw er van uitgaande dat Rocrail verder gaat waar het gebleven was.

Ik ge eerst met de gegeven adviezen aan de gang.

Groeten John.
JohnT

Postby janvanderborden » 22.03.2017, 11:01

Hi JOhn

even een paar opmerkingen over je baan

- je hebt melders dubbel gedefinieerd bij de rijwegen, alleen enter+ en enter- is voldoende en die bij de autogen rijwegen moet je weghalen
- de namen van de melders zijn te lang zodat je de id niet goed kunt lezen op je scherm,(m1, m2 etc.. is voldoenden) dat geldt ook voor de bloknamen, b1, b2 etc is voldoende, je kunt nu de namen van de treinen niet lezen in de blokken
gr jan
janvanderborden

Next

Return to Automatisch rijden (NL)