Spookmelding

Re: Spookmelding

Postby rvooyen » 12.02.2017, 19:54

Eriko wrote:Hoi Robert.
Momenteel zie ik dat RocRail melders die al actief zijn voor/tijdens het opstarten van RocRail niet worden gedetecteerd.
Is dit gewoon en kan ik het ergens wijzigen?

Ook omdat er nog wel eens losse wagons ergens op het spoor staan is het handig als deze worden gedetecteerd.

Groet, Erik

Hoe worden de melders gelezen? Direct naar de pc of via de IBbasic, die geen s88 poort heeft.
Ik zie niet wat jij meldt. Bij mij worden de melders direct naar de pc gebracht middels een HSI s88 interface.
Start Rocrail op en dan pas de IB Dan kunnen de melders niet overgeslagen worden.

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby Eriko » 12.02.2017, 21:07

Hoi

Ik ben lid van de "NZH Technische hobbyclub" in Haarlem. (klik)
Hoewel de modeltreinen het grootste deel van de club is is dat niet het enige wat we doen.
Er zijn ook leden die doen aan modelbouw van boten, modelbouw in het algemeen en we hebben ook iemand die hobbyt met computers.

rvooyen wrote:
Eriko wrote:Hoi Robert.
Momenteel zie ik dat RocRail melders die al actief zijn voor/tijdens het opstarten van RocRail niet worden gedetecteerd.
Is dit gewoon en kan ik het ergens wijzigen?

Ook omdat er nog wel eens losse wagons ergens op het spoor staan is het handig als deze worden gedetecteerd.

Groet, Erik

Hoe worden de melders gelezen? Direct naar de pc of via de IBbasic, die geen s88 poort heeft.
Ik zie niet wat jij meldt. Bij mij worden de melders direct naar de pc gebracht middels een HSI s88 interface.
Start Rocrail op en dan pas de IB Dan kunnen de melders niet overgeslagen worden.

Robert

Ik zie dat ik hier niet helemaal duidelijk ben geweest.
Op de club heeft de baan waar ik aan werk een Intellibox 2. Deze heeft wel een s88 aansluiting.
Hiermee worden de s88 melders ook mee uitgelezen.

De detectie wordt gedaan met massa detectie.
Met de Märklin rails is 1 spoor de massa, 1 spoor een detectiespoor en de midden leider geeft de voeding voor het rijden.
De geleidende wielen zorgen ervoor dat de spoorstaven elektrisch met elkaar worden verbonden en daarmee de terugmelder met de massa verbind.
Hiermee kan je altijd detecteren of er ergens wat staat.

Als er ergens al een losse wagon of niet geregistreerde trein in een blok staat terwijl RocRail opstart wordt deze door RocRail nog niet met de melders gezien.
Pas als de wagon of trein van de melder af gaat en er weer terug op wordt deze gedetecteerd.
Het is natuurlijk erg vervelend als er in een blok al wat staat, maar niet wordt gedetecteerd waardoor RocRail denk dat het vrij is en er een andere trein heen stuurt.

Maar misschien kan ik hiervoor beter een andere topic starten.

Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Uhlenbrok Intellibox Basic
Ubuntu 14.04 x64 & 16.04 x64
Eriko

Postby janvanderborden » 12.02.2017, 21:15

Hi Erik

Dat is leuk, de NZH club, ooit heb ik een bezoek gebracht aan jullie club, dat is al lang geleden volgens mij op een zolder van een school aan de Raaks. Ook heb ik de 3 lichtseinen naar hollands model van de NZH club . Dat is waarschijnlijk ooit een projectje van jullie geweest. Hebben jullie open dagen of de mogelijkheid om eens langs te komen en ter plekke over Rocrail van gedachten te wisselen ? Zelf woon ik in de buurt van Alkmaar.
gr jan
janvanderborden

Postby rvooyen » 12.02.2017, 22:52

Erik

Dat niet zien van de melders is niet goed en dat heb ik zelf niet. Alle melders geven de juiste stand na opstarten. Er is iets anders aan de hand denk ik. Start eerst Rocrail dan de IB. De melders moeten nu hun stand doorgeven.

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby Eriko » 16.02.2017, 21:57

Heren

Gister avond heb ik even met versie 11946 geprobeerd.
Hierin is het gedrag van Rocview als je een trein van de loclijst links naar een block sleept afhankelijk van wat de trein aan het doen is.
- Is er al een route gereserveerd. Dan wordt dit blok toegevoegd aan de lijst aan te doen bestemmingen.
- Is er geen route gereserveerd. Dan wordt de trein in het nieuwe blok gezet en uit het vorige blok verwijdert.
Dit lijk de problemen die ik had te voorkomen of te omzeilen.

Ik had helaas niet veel tijd om uitgebreid te testen.
Hopelijk lukt dat volgende week meer uitgebreid.

Verder betreft de stand van de melders bij het opstarten.
Dit is nog niet gelukt goed te krijgen.
Thuis werkt het idd wel goed met een Intellibox Basic en een Uhlenbrock 93330 loconet terugmelder.
Omdat dit (volgens mij) verder niet met de spookmeldingen te maken heeft ben ik er een ander topic over gestart. link

@Jan:
De NZH hobbyclub zit tegenwoordig in de kelder van een voormalig kantoor van Connextion.
Elke woensdag avond hebben we clubavond en ben ik er bijna altijd vanaf ongeveer 20:00.
Open huis is er elk jaar ergens rond September.
(Komend weekend zijn we ook op RAIL 2017 in Houten)

Verder is Alkmaar voor mij geen onbekende omgeving. (Iets met opgroeien. :wink: )
Maar laten we dat verder in een ander topic bespreken. :Mijn intoductie topic

Stap voor stap kom ik gelukkig steeds verder.
Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Eriko

Postby rjversluis » 17.02.2017, 06:28

Moin,

de IB gebruikt een niet standaard Query Address zoals vermeld in het wiki.
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=int ... en#details
Best Regards, Rob.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby Eriko » 15.05.2017, 20:51

Een tijdje stil geweest maar laatst kwam ik (bij toeval) tegen wanneer het mis gaat en Rocrail van slag raakt.
Het gebeurt bij een soft reset als een loc onderweg is naar een volgend blok en de enter melder al heeft geraakt. Bijv. van blok 12 naar 14.
Bij de reset wordt volgens het spoorplan de loc weer in het vorige blok (12) gezet, maar in het 'Loc Overzicht' staat de loc al in het volgend blok (14).

Bij het opnieuw starten van de loc wordt de route vanuit blok 14 verder gereserveerd. Echter blok 14 zelf is in het spoorplan leeg en wordt er een spookmelding gegeven zodra de in melder wordt geraakt.
Vanaf de blokken na blok 14 gaat het weer goed en is de loc weer te volgen.
De loc bezetting in blok 12 blijft staan totdat bij het blok "Loc bezeting opheffen" wordt gedaan. Ook een reset all van de loc heeft geen effect.

Ik heb een nieuwe issue gemaakt waarin ik dit had uitgevoerd.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
H0 Märklin M&K-rails
Eriko

Postby rjversluis » 16.05.2017, 06:31

Hi,

wat voor zin heeft het om een rijdende lok een reset te geven?
Dan is chaos voor geprogrammeerd.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 16.05.2017, 09:17

Hi Eriko,

ik heb dat eens even met een kleine test uitgeprobeerd, maar bij een soft reset zie ik jou beschreven probleem niet.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby cornelis » 16.05.2017, 16:12

Sorry een beetje laat maar wij hadden hier ook problemen met spookrijden en S88. Het betrof digikeijs S88N current sensors. Een goed product maar heel gevoelig voor interference. Iedere poging met voedings draden te vermengen in multicores faalde. Het enige wat werkte was S88n units versprijden en met kort draadjes individueel de sensor tracks aansluiten. Met kort bedoel ik minder dan een paar meter. Het spook rijden gebeurde met xXrain voordat we overstapte op rocrail maar het was geen xXrain probleem, geen digikeijs probleem maar de gevoeligheid en aanhouden van aansluitingen en kabel aanleg regeltjes.

Mvgr

Cornelis
cornelis

Postby Eriko » 16.05.2017, 23:54

rjversluis wrote:Hi,
wat voor zin heeft het om een rijdende lok een reset te geven?
Dan is chaos voor geprogrammeerd.

Hoi Rob
Een soft reset tijdens wil ik natuurlijk het liefst voorkomen, maar toch zijn er situaties waar het voor kan komen.
Het kan bijv. gebeuren dat een trein ontspoort. Om te voorkomen dat hij door blijft proberen te rijden of de sporen achter een eventuele wissel gereserveerd houden is een soft reset handig.

Vreemd dat je het probleem niet gereproduceerd krijgt. Op zowel mijn desktop (12247) als mijn laptop (12262) lukt het mij feilloos de storing te reproduceren.
H0 Märklin M&K-rails
Eriko

Postby rjversluis » 17.05.2017, 06:28

Eriko wrote:Vreemd dat je het probleem niet gereproduceerd krijgt. Op zowel mijn desktop (12247) als mijn laptop (12262) lukt het mij feilloos de storing te reproduceren.

probeer het eens met een minimaal voorbeeld met 2 of 3 blokken en een loc.
Als je het daarmee ook voor elkaar krijg dan kijk ik er na.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Previous

Return to Automatisch rijden (NL)