Pendelbaan en melders

Pendelbaan en melders

Postby Romavami » 13.09.2016, 10:45

Daar ben ik weer met een vraag;

Ik ben een Pendelbaan aan het opzetten waarbij twee pendeltreinen tussen twee stations moeten gaan rijden.
Bij elk station liggen twee sporen van elk ongeveer 1,20 meter lang. De pendeltreinen passen hier goed in.

Nu ben ik aan het nadenken over de toe te passen melders. Het probleem daarbij is dat de pendeltreinen soms aankomt met de motorwagen voor en dan weer achter. Dit wisselt ook nog eens maar de pendeltreinen wil ik niet vastleggen op 1 bepaald spoor.

Vraag 1: reageert RR als een wagon ( met verlichting) in een IN melder rijdt waarbij de motorwagen de wagon duwt ipv trekt? Als dat namelijk niet zo is zou de motorwagen hem tegen het stootblok duwen en stopt hij niet.

Vraag 2: wat is de beste indeling voor melders. Moet ik net als in een gewoon blok een ENTER, OCCUPIED en een IN segment maken ? ENTER en IN zouden dan elk ca. 30 cm worden en OCCUPIED krijgt het resterende deel.

Wie kan mij op weg helpen ?

Groet, Rob
OpenDCC, RocRail, Fleischmann profigleis.
Romavami

Re: Pendelbaan en melders

Postby ron&bram » 13.09.2016, 11:06

Hallo Rob,

Vraag 1:
Als je een meld systeem gebruikt dat stroomverbruik detecteert, dan gaat dan gewoon werken met Rocrail. Rocrail kan namelijk niet weten of het gedetecteerde stroomverbruik komt door een wagen met verlichting of door de motorwagen. Let wel op dat je bij een stroomdetector die met en diode brug werkt zorgt dat de andere railstukken ook via een diode brug worden gevoed, anders spreekt de melder pas als de volledige verbruiker op het railstuk staat. zie ookhttp://wiki.rocrail.net/doku.php?id=userpages:rainerk:rk-current-detect-de
Best regards, Viele Grüsse, vriendelijke groeten, Ronald :rr_cap:
GCA85/50/93/145/146/153 Loconet, Twincenter+booster for locs, seperate booster for accessory decoders, dedicated laptop with XP and Ubuntu for Rocrail, AndRoc, LGB indoor OTF layout
ron&bram

Postby Romavami » 13.09.2016, 11:22

Hallo Ronald,

Ik gebruik Digikeijs DR4088 stroomdetectie dus daar zie ik geen probleem.
Bedankt voor je antwoord want dat betekent dus dat het eigenlijk geen verschil maakt of de motorwagen achter of voor loopt. Zolang het voorste rijtuig wat hij duwt maar stroom afneemt.
Vraag 1 is daarmee beantwoord.

Groeten, Rob
Romavami

Postby ron&bram » 13.09.2016, 11:32

Hallo Rob,

Graag gedaan. Voor vraag 2, over hoeveel melders je het beste kunt gebruiken is hier denk ik al een half forum vol mee geschreven, maar de algemene mening is kort samen gevat "in elk gevaleen enter en een in melder". Daarmee kun je een betrouwbaar en reproduceerbaar stoppunt verkrijgen.
Ik ken het principe van de DR4088 niet, maar heel veel stroomdetectors gebruiken een diodebrug om stroom te detecteren. Als er stroom door de brug gaat, ontstaat er een spanningsval over de brug, die gedetecteerd wordt. Als de niet bewaakte railstukken direct aan de centrale hangen, dan vindt detectie pas plaats als alle stroomafname punten in het bewaakte railstuk zijn.
Best regards, Viele Grüsse, vriendelijke groeten, Ronald :rr_cap:
GCA85/50/93/145/146/153 Loconet, Twincenter+booster for locs, seperate booster for accessory decoders, dedicated laptop with XP and Ubuntu for Rocrail, AndRoc, LGB indoor OTF layout
ron&bram

Postby Romavami » 13.09.2016, 11:58

Ik heb de link gevolgd en het stuk in de wiki gelezen.
Dit is volgens mij niet van toepassing op de DR4088.
Ik gebruik deze al een tijd en zonder problemen.

Het probleem van een topic wat al veel beschreven is in het forum is dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik heb veel topics gelezen maar vond geen oplossing op maat.
Maar als ik jouw advies van in ieder geval een IN en een ENTER melder volg en daar nog een OCCUPIED melder aan toevoeg dan heb ik volgens mij dan alle opties nog open om de zaak goed in te regelen.

Bedankt zover.

Groet Rob :thumb_up:
Romavami

Postby HenkK » 27.06.2017, 09:27

Goedemorgen,

Eigenlijk heb ik dezelfde vraag. Alleen plan ik de terugmelding via Reed relays en de Massoth zentrale uit te voeren.
Wanneer de magneet onder de loc gemonteerd wordt is de detectie te laat wanneer de trein "geduwd" wordt (het is een tandrad bergbaan).
Nu kan ik een magneet onder de loc en ook een onder de laatste wagon plaatsen.
In dat geval wordt de "Enter" sensor 2 maal getriggered voordat de "In" sensor getriggered wordt. Ook bij het uitvaart van een blok worden sensors meermaals getriggered.
Is dit een probleem (Ghosts in een blok) ?
Op het moment kan ik het niet uitproberen omdat de opbouw nog niet zo ver is.

Groeten
Henk
HenkK

Postby rjversluis » 27.06.2017, 10:18

Hoi Henk,
HenkK wrote:In dat geval wordt de "Enter" sensor 2 maal getriggered voordat de "In" sensor getriggered wordt. Ook bij het uitvaart van een blok worden sensors meermaals getriggered.
Is dit een probleem (Ghosts in een blok) ?

nee, dat is geen probleem.
Je mag ook onder iedere wagon een magneet aanbrengen. Dan kun je tevens van blok naar blok de wagons laten tellen, en als er dan eentje verloren gaat wordt de trein gestopt en het voorgaande blok buitenbedrijf gesteld waar vermoedelijk de wagon is blijven hangen.
Best Regards, Rob.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby HenkK » 27.06.2017, 15:17

Bedankt, gaan we proberen zodra mijn schoonzoon de CS aangesloten heeft.
HenkK

Return to Automatisch rijden (NL)