Gebruik BBT voor het stoppen in blokken

Gebruik BBT voor het stoppen in blokken

Postby Gerard » 03.05.2018, 19:03

Bij het automatisch rijden gebeurt het regelmatig dat een locomotief niet stopt in het blok maar een stukje verder. Soms zelfs een behoorlijk stuk. Ik las in de handleiding dat ik hiervoor BBT kan gebruiken. Ik heb dat geprobeerd maar het lukt mij niet om dat goed te krijgen. Kan iemand mij een eenvoudig voorbeeld geven van wat ik moet invullen in het blok en bij een loc om het werkende te krijgen?

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Ecos 50200, Marklin C, Windows 10/i5, Locs: Märklin-Piko-Brawa-Liliput, DR 4018, DR 4088, ESU switchpilot, Ecos detector
Gerard

Re: Gebruik BBT voor het stoppen in blokken

Postby Eriko » 05.05.2018, 08:10

Hoi Gerard

Normaal zou je voor het op tijd laten stoppen van de loc geen BBT voor vereist moeten zijn.
BBT is om een loc geleidelijk te laten afremmen tot de IN en bij de IN melder geheel tot stilstand te laten komen.
Zonder zal de loc direct naar de ingestelde stop snelheid gaan bij de ENTER melder.

BBT kan ook worden gebruikt om een loc eerder te laten stoppen, maar dat geld voor een trein die veel korter is dan het blok en in het midden dient te stoppen.
Dit is bijv. bruikbaar om een korte sprinter in het midden van het perron te laten stoppen i.p.v. helemaal aan het eind.

Het voorkomen dat de locs na de IN melder te ver doorschieten is BBT niet geschikt voor.
Hierbij is het belangrijker te onderzoeken waarom de locs te ver doorschieten.
Zelf heb ik één loc die hier ook af en toe last van heeft. Deze kan er rustig een meter extra over doen om te stoppen. (Ik weet nog niet waar het door komt.)

Een paar punten om te zoeken waar problemen kunnen liggen.
  • Staat de remvertraging van de locs niet te hoog ingesteld? Dit is een instelling in de loc zelf.
  • Is de aankomstsnelheid niet te hoog?
  • Is de computer niet met te veel zaken tegelijk bezig? Incl Updates downloaden/installeren. Hier heb ik bij mijn vereniging vaak last van. Als daar updates bezig zijn is er niet genoeg vermogen over voor het functioneren van Rocrail.

Iemand die nog meer mogelijkheden weet?

Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Uhlenbrok Intellibox Basic
Ubuntu 14.04 x64 & 16.04 x64
Eriko

Postby Tedjedin » 21.05.2018, 21:45

Hallo Gerard, Erik,

Ik heb de volgende instellingen gedaan:
- de afremvertraging in de loc-decoder laag ingesteld
- in de blokdefinities onder tab: Details de snelheid per blokonderdeel
zoals: Aankomst 'Mid' Vertrek 'Mid' Stoppen 'Min'
De mate van snelheid wordt in de tabel Lokomotieven, tab interface ingesteld

Misschien een oplossing??

Theo
M-rail; CS2; Rosoft s88SD16-n en WDD8; Digikeijs DR4018; OC32; ROCRAIL
Tedjedin

Postby janvanderborden » 21.05.2018, 22:23

Hi Tedjedin

ik zou CV4 op 0 zetten dan kan alleen het vliegwiel voor wat uitrijden zorgen maar dat kan nooit veel zijn
gr jan
janvanderborden

Return to Automatisch rijden (NL)