Digikeys DR5000 op Raspberry aansluiten

Post Reply
SpoorbaanRon

Digikeys DR5000 op Raspberry aansluiten

Post by SpoorbaanRon » 22.03.2016, 22:48

Wie kan (of misschien wel beter Rob) voor beginners of herintreders een eenvoudige stap voor stap verhaal geven om een Digikeijs DR5000 aan te sluiten op rocrail onder raspbian.

De installatie van rocrail op de Raspberry was door de recente build voor de Pi3 en hulp van Rob eenvoudig voor elkaar te krijgen.

Ik denk dat Raspberry, Rocrail en DR5000 voor vele een mooie en betaalbare combinatie is. Zonder goede opstap is het een beetje te spannend avontuur voor de genoemde doelgroep, in elk geval voor mij.

Groet,

Ron

rjversluis
Site Admin

Re: Digikeys DR5000 op Raspberry aansluiten

Post by rjversluis » 23.03.2016, 07:15

Hi Ron,

ik zou de DR5000 gewoon via LAN verbinden wat hier ook beschreven staat:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dr5000-en
Dat is platform onafhankelijk en geen gehannes met USB.

SpoorbaanRon

Post by SpoorbaanRon » 23.03.2016, 13:59

Hi Rob,

Het zal erg stom zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar. Het Engels is niet het probleem.

Wat ik heb gedaan is:
Dr5000 met het lan verbonden
In het modem zijn adres opgevraagd (192.168.178.30)
De raspi is met het netwerk verbonden via de wifi
Ik heb gedaan wat er op de aangeven bladzijde staat, 1 eerst met LocoNet lan
Rocrail herstart
Een lok ingesteld met die interfacenaam
Wegrijden geeft iid=DR5000 not found

Daarna met XpressNet eth met hetzelfde effect.

Ik heb geen idee wat ik over het hoofd zie en ik kan het niet uitstaan! Met koploper heb ik alles draaiend gekregen, maar ik wil liever met rocrail verder vanwege de client server en omdat ik open source fan ben. Vanzelfsprekend zal ik doneren als het draaiende is, want het gaat niet om de kosten.

Ter informatie:
Wat ik uiteindelijk wil is dat de raspi niets anders doet dan de treinbaan via de dr5000
Rocrail als server (daemon?) onder raspbian
Via netwerk rocview verbinden
Met rocweb Om ook met de hand te kunnen besturen (bezoekers, kleinkinderen, enz)

Ik ben in het bezit van:
Roco multimaus,
Rosoft sn88n units,
Rosoft wisselsturing met servo's
Digikeijs DR5000 (waar ik de multimaus onderdelen ook mee kan gebruiken)
Digikeijs DR5033 (elke etage zijn eigen voeding)
Raspberry Pi3

Ik hoop dat je me wilt helpen om het te realiseren. Kennelijk heb ik geen snappertje voor de wijze waarop het in de documentatie staat!

Groet,

Ron

SpoorbaanRon

Post by SpoorbaanRon » 23.03.2016, 14:02

Vergeten te zeggen:

Omdat het maar eenmalig ingesteld hoeft worden is mag het ook via de usb als dat beter, veiliger of sneller zou zijn.

Ik het bet gedoe er voir over, maar of jij dat ook vindt weet ik niet!

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 23.03.2016, 14:54

Hi Ron,

als je geen bestanden hier bij voegt kan niemand helpen.
Op zijn minst de rocrail.ini, de startup trace en de plan.xml.

Misschien is het verstandiger om eerst met een PC te oefenen voordat je alles in de Raspi gaat zetten...

Loopt Koploper ook op de Raspi?

SpoorbaanRon

Post by SpoorbaanRon » 24.03.2016, 08:18

Hallo Rob,

Helaas is de laptop waar koploper op werkte overleden. Gisteren een laatste poging gewaagd. Installatie van Windows 10 heeft een hp-specifieke driver gedelete, zelfs de compueter reparateur had het opgegeven.

De Rasp is de vervanging voor het treinbaan aandeel.

Ik heb rocrail ook op een pc staan, maar daar kreeg ik het ook niet 1, 2, 3 voor elkaar. Het configureren van de DR5000 overigens wel heel eenvoudig.

Ik heb de indruk dat jij van mening bent dat rocrail te moeilijk voot me is, omdat je vraagt of koploper op de rasp draait. Dat doet koploper niet, maar ik wil ook liever niet meer met koploper want dat is een eindige zaak. Het wordt niet meer bijgewerkt aan de nieuwste zaken.

Met de viruele centrale heb ik een klein testbaantje draaien (alleen maar 3 blokken), als dat gelukt is zal de rest ook wel lukken denk ik.

Je vraagt om de rocrail.ini, plan,xml. Die snap ik, maar wat bedoel je met startup trace en waar vind ik die?

Groet,

Ron

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 24.03.2016, 08:27

Hi Ron,
Ik heb de indruk dat jij van mening bent dat rocrail te moeilijk voot me is
die indruk maak ik niet en als dat dan toch zo overkomt dan heb ik misschien niet genoeg tijd gehad om te antwoorden.
SpoorbaanRon wrote:Je vraagt om de rocrail.ini, plan,xml. Die snap ik, maar wat bedoel je met startup trace en waar vind ik die?
dat hangt er vanaf hoe je de server start op de Raspi.
Indien middels een workspace dan vindt je deze bestanden in deze directory.
Het beste van te voren even alle *.trc bestanden verwijderen alvorens de workspace te openen.
Als je het weer afgesloten hebt kun je dan de rocrail.ini en alle *.trc bestanden even zippen en hier posten.
Onder Linux kun je natuurlijk ook een andere comprimering gebruiken zoals tar.gz.

agre30

Post by agre30 » 24.03.2016, 20:34

Hoi Ron,
Begrijp ik het goed dat je Rocview ook op de Raspberry draait? Je kunt (via Help) een Incident aanmaken en het resultaat hier uploaden.
Als je de DR5000 via LAN aanstuurt moet je er dan ook voor zorgen dat deze een vast IP-adres krijgt? Lijkt me wel zinvol als je dit adres in Rocrail moet overnemen.

Succes.

SpoorbaanRon

Post by SpoorbaanRon » 25.03.2016, 17:58

Bedankt voor je reactie Agre?

Ik had even geen gelegenheid, maar ik ga het eerst nog eens proberen. Van scratch, misschien aloes opnieuw in stalleren.

Wat betreft het vaste ip-adres, dat ben ik met je eens. Alle apparaten die via de lan bereikbaarbaar moeten zijn of vaak inloggen heb ik een vast ip-adres gegeven. Niet alleen muziek in stallatie, printers en nas, maar ook onze pc's en eigen Iphones en Ipads.

Bedankt voor de tip om een incident aan te maken.

Groet,

Ron

Ps
Het is erg fijn om zo door jullie in de watten gelegd te worden!

SpoorbaanRon

Post by SpoorbaanRon » 30.03.2016, 17:21

Hallo Rob en Albert,

Na eerst even aan de baan gewerkt te hebben heb ik vanmiddag een nieuwe poging gedaan om met de DR5000 te verbinden.

Eerst met de Pc via USB en daarna met Raspberry via lan.

Beide met succes.

Bedankt en tot volgende probleem,

Groeten Ron

Post Reply

Return to “Centrales (NL)”