Digitrax PR3 en CTS Flow

Digitrax PR3 en CTS Flow

Postby peterha » 26.07.2014, 14:30

Hallo,

Ik ben weliswaar de laatste tijd niet meer zo heel actief, maar het werd wel weer eens tijd om Rocrail te updaten. Dit heb ik vandaag dan ook gedaan. Bij het 'snuffelelen' door diverse schermen en instellingen viel mij op dat nu bij de Loconet Interface instellingen, als ik de PR3 selecteer, de optie CTS Flow uitgegrijsd is en dus niet meer beschikbaar is.

Ik maak gebruik van de Digitrax PR3 interface en de DCS200 centrale.

In vorige versies van Rocrail kon deze optie, ook bij gebruik van de PR3, gewoon geselecteerd worden. Hierbij deed zich dan vervolgens wel het probleem voor dat er geen communicatie was met de centrale en deze dus niet opgestart kon worden. Dus moest de CTS Flow wel uitgezet worden.

Nu heb ik ook in de Wiki gelezen dat bij problemen de CTS Flow uitgezet moest worden, maar dat 'Unchecking this options can lead to buffer overflows and uncontrolled running of trains in auto mode'.

Zelf heb ik er met het automatisch rijden eigenlijk niets van gemerkt, maar misschien geldt dat als er tientallen treinen tegelijk rijden?

Ik kon er zo gauw niets over terugvinden, vandaar maar mijn vraag wat de reden is?
Is dit dan niet in tegenspraak met de mededeling dat er ongecontroleerde treinenloop kan ontstaan?

Aan de feitelijke situatie verandert er niets (vroeger moest ik het handmatig uitzetten en gaat dat automatisch) maar ik was eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig naar de beweegredenen.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Peter
Mac OS X
H0, N.S., TP-4
Digitrax, DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8C.
peterha

Re: CTS Flow

Postby rjversluis » 26.07.2014, 14:36

Hoi Peter,

de PR3 ondersteunt geen CTS handshake en vandaar heeft het ook geen zin die aan te zetten want dan ligt de communicatie gelijk stil.
Deze CTS waarschuwing die jij gevonden hebt is vooral bedoeld voor interfaces die het wel ondersteunen en die het hard nodig hebben zoals IB &Co; Deze hebben maar een heel klein ontvangst buffertje en zijn zonder CTS snel de kluts kwijt.
De PR3 zal wel snel genoeg zijn want anders had Digitrax daar heus wel CTS handshake opgezet.
Dus in het kort: Rijden maar. ;)
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Re: CTS Flow

Postby peterha » 26.07.2014, 17:38

Hi Rob,

Dank voor de geruststellende woorden, ik ga lekker door met rijden :)

Het vreemde is dat er dan verschil zit in soort besturingsprogramma dat gebruikt wordt.
Wanneer ik Windows 7 en Rocrail gebruik, kan ik CTS Flow niet aanvinken, want dan is er geen communicatie met de centrale en wordt die dan ook niet aangezet.
Ik moet dan CTS Flow uitgevinkt laten, dan is er contact.
Wanneer ik Rocrail op mijn MacBook Pro gebruik, kan ik met diezelfde versie van Rocrail CTS Flow wel aanvinken en is er gewoon communicatie en wordt de centrale ook aangezet.
Of de PR3 met Linux ook contact maakt, weet ik niet; heb geen machine met Linux. Maar aangezien de MBP het kan, zal het met Linux ook wel lukken.

Dus om dan maar standaard CTS Flow uit te schakelen, ook al zou je Rocrail op een Mac gebruiken....?

Overigens, een zelfde situatie doet zich voor met een concurent van je. Met iTrain lukt CTS Flow ook niet onder Windows en op de Mac wel.
Zou het dan puur aan de Windows drivers liggen die Digitrax gemaakt heeft? Windows niet, Apple wel.

Groeten,
Peter
Mac OS X
H0, N.S., TP-4
peterha

Re: Digitrax PR3 en CTS Flow

Postby peterha » 28.07.2014, 18:35

Hi Rob,

Ik heb wat heen en weer gemaild met Digitrax omtrent Flow Control en RTS/CTS.

Van een medewerker kreeg ik als antwoord dat zij de drivers voor RTS/CTS niet maken of kunnen veranderen en dat dit puur een Microsoft aangelegenheid is:
"I did some research and I don't see a way to change RTS/CTS. The driver we use is written by Microsoft and we have no control over it."

Op mijn vraag of Flow Control überhaupt nodig is, antwoordde hij: "RTS/CTS is not required. You should have no trouble with communication speeds. The PR3 will be able to handle it."

Hoop dat je nog wat aan deze informatie hebt.

Met vriendelijke groet,
Peter
Mac OS X
H0, N.S., TP-4
peterha

Return to Centrales (NL)