[Opgelost] Rocrail en Mrdirect probleem

Post Reply
dpring

[Opgelost] Rocrail en Mrdirect probleem

Post by dpring » 25.02.2015, 17:50

Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker van Rocrail en gebruik MrDirect als centrale. Ben klein en simpel begonnen met het maken van een testbaantje volgens de handleiding van Rocrail
Eerst Mrdir aan de praat gebracht, tot dan geen probleem . Baan heeft 4 wissels en 8 melders. Daarna Rocrail op Windows 7 64bit laptop via USB naar serie Converter van ATEN UC-232A.

Laatste versie van MrDirect 8.0.g van 01/05/12. Op oude XP computer volledig op DOS 6.22 dus niet onder windows.
Verbinding met 9600b/8bt/2stpb/np. no hardware flow. (cts geprobeerd, geen verschil) time out 1000 msec ( 2000 geen verschil)

Rocrail met de virtuele centrale functioneert het goed ( met 2 locs) Ook handbesturing vanuit Rocrail werkt goed. Alleen gaat de MrDirect centrale vaak(50 %) onderuit bij in/uit schakelen van de baanspanning.Geeft dan als melding onbekend commando 81Hex of 8EHex. In server window van Rocrail verschijnt dan time out on serial read [com 1] of 1 read [rc=0] tries 3.

In Auto mode gaat het nog vaker mis vooral met de reset.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen !!

Met groet, Dick
Last edited by dpring on 04.03.2016, 20:51, edited 1 time in total.

rjversluis
Site Admin

Re: Rocrail en Mrdirect probleem

Post by rjversluis » 25.02.2015, 18:02

Hallo Dick,

Mrdirect schijnt een software centrale te zijn die middels het IB p50x kann communiceren.
Als je geen geld wilt uitgeven voor een normale centrale kun je beter DDX of DCC232 gebruiken i.c.m. Rocrail.

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ddx-en
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dcc232-en

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 25.02.2015, 18:37

Hi Dick,

Robert van Ooyen (rvooyen) gebrukt ook MRDirect met Rocrail.

https://www.youtube.com/watch?v=FX2lRwG2Zz4

Ga hem een PM sturen en vragen hoe dat werkt.

rvooyen

Post by rvooyen » 25.02.2015, 23:09

Hoi,

Mrdirect en rocrail werken prima samen.

Wel moet je de nog niet officieel gereleased versie 8.0i gebruiken. Door mij voor Marco getest,

Deze kan je bij Marco Roede vragen, of anders kan ik het naar je toe sturen, als je mij een email geeft.

Als je rocrail stopt dan stopt ook mrdirect, dat is zo afgesproken.

Bij het starten kan het zijn dat je mrd een paar keer moet starten, nadat rocrail is gestart, totdat de verbinding gevonden is. Als dat eenmaal het geval is, is de verbinding heel stabiel.
Ik werk nu al een paar jaar ermee. Voor het geld (niks) is het een fantastische price-performance functie.

Ik draai op 38400baud nsp, no cts.

Groeten,

Robert

PS hier de door mij gerbruikte versie van mrd
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

dpring

Post by dpring » 26.02.2015, 21:44

Hallo Robert,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord en MRD80I file. Die heb ik geinstalleerd en het geheel is stabieler geworden. Maar heb nog wel crashes van MRD
in AUTO mode van Rocrail zeker als Gousth train gedetecteerd wordt.
Om de zaak verder te verbeteren probeer ik de baudrate op te krikken in ieder geval naar 19200.Dit lukt nog niet.BA parameter wordt wel geaccepteerd.
Vraag wordt dan ook op startscherm baudrate aangepast ? Zie ik nl niet gebeuren.
Het aantal S88 unit is niet meer te selecteren maar dat is niet zo'n probleem.Ik zie in ieder geval weer vooruitgang !!Nogmaals dank.

Regards, Dick

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 26.02.2015, 22:36

Hi Dick,

Ghost or spook meldingen stoppen RR. Je kunt dat afzetten in RR eigenschappen.
Ghost.PNG
Goed geluk.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

rvooyen

Post by rvooyen » 26.02.2015, 23:01

Ik kan van het weekeinde mijn mrdirect.ini en mijn rocrail.ini sturen.
Ik heb 7 s88 modules en in rocrail is dit 14 units. In rocrail gaat het om het aantal van 8 ingangen.

Ghost detectie kan beter uitgezet worden.

Laat weten hoe her gaat en stuur evt de ini files als het niet gaat.

Mrd stopt als rocrail power uitgezet wordt of rocrail wordt gestopt, dit is geen crash.

Waar woon je, want je kan altijd langs komen. Ik woon te Hilversum.

Groeten,

Robert

dpring

Post by dpring » 27.02.2015, 23:24

Veel dank voor alle goede adviezen !! Heb intussen Ghost af gezet.
Dat probleem wordt soms veroorzaakt door het bijkomen van de baanspanning via Rocrail waarbij alle terugmelders opkomen.
En door 2 van mn Locs,waarvan 1 heel recent is, die toch nog met het oude Motorola protocol rijden en daarom hun richting kwijt, en dus niet te gebruiken in de AUTO mode.
Robert, ook dank voor je uitnodiging, ik zou heel graag je baan willen zien, maar ik woon in Borne,Twente. Dus kan even duren.
Ik ga nog even verder met testen en nog een poging wagen om naar 19200 baud te gaan.
Kun jij wel het aantal van 7 S88 modules selecteren in Mrdirect ?

Met groet,
Dick Ringenier

rvooyen

Post by rvooyen » 27.02.2015, 23:49

Dick,

Zoals gemeld draai ik op 38400, gaat prima.

Je kan/moet het aantal s88 modules die je wil inscannen opgeven in de mrdirect.ini file.
Als je daarin ook F12 opgeeft dan krijg je de status van alle feedbacks permanent te zien onder aan het scherm. Heel handig bij het testen.

Groeten,

Robert

rvooyen

Post by rvooyen » 01.03.2015, 17:33

Hoi,

Hier een kopie van mijn huidige MrDirect.ini file.

versie:8.0.i F12 S88=8 8N=3 MK=0.9 ML=3.0 WD=350 KO=250 SR BA=38400 UL=877
ClockFreq 9
Gamepoort

F12 betekent - laat de sensoren zien.
S88= is het aantal S88 modules.
8N= is het aantal maal/mS een contact actief is. Dit is om spook en antidendering tegen te gaan. Hoe hoger hoe langer het contact actief moet zijn.
MK=0.9 Alleen nodig voor MM protocol waar een exacte 1ms wacht nodig is. (Varieert tussen 0.8 en 1.2 afh van de MrD PC)
ML= Iets met MM loc paakketjes - laat staan
WD= tijd om wissels te sturen. De puls tijd dus. 350ms in mijn geval. Als je hele goede wissels hebt kan dit naar 200-250.
KO= kortsluit wachttijd.
SR=?
BA= baudrate
UL= wordt door MrD zelf gezet
Clockfreq= wordt door MrD zelf gezet.

Deze INI werkt goed op mijn systeem samen met Rocrail.

Als je MrD niet los wil gebruiken (bijv voor testen hardware enz) dan is het beste om Rocrail eerst te starten.
Laat Rocrail al zijn opstart dingetjes doen en dan MrD op de andere computer opstarten.
Meestal zal MrD Rocrail vinden en gaat een tellertje lopen op de eerste regel van het MrD scherm. Als die loopt is de verbinding in werking.
Soms zal MrD de Rocrail niet vinden en verdeer gaan of stoppen.
Gewoon MrD opnieuw opstarten. Bij mij is er altijd verbinding na de tweede of derde opstart en dan is de verbinding ook heel stabiel.

Als Rocrail wordt gesloten, stopt MrD ook (geen crash).

VERDER mbt ROCRAIL.
Ik heb rocrail.exe als SERVICE(SERVER) draaien in de achtergrond. Het start met opstarten vd PC in de achtergrond. (Starten stoppen via services window).
Rocview.exe is de CLIENT van Rocrail en hoeft niet opgestart te worden als je een ander client hebt - bijv tablet.laptop,smartphone enz.
Dus als je rocview afsluit zonder rocrail te stoppen (zoals bij mij) dan blijft MrD gewoon draaien want het ziet alleen de server rocrail.exe.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten,

Robert

dpring

Post by dpring » 02.03.2015, 22:58

Hallo Robert,

Ja,hier had ik zeker wat aan. Ik begrijp nu waarom ik het aantal S88 modules niet kon wijzigen in het LOC opstartscherm. Stonden niet in de MRD.ini.
Ik heb nu je MRD.ini overgenomen en werk nu ook met 38400 baudrate ! Super ! SR parameter geeft keuze stop aan bij richting veranderen, anders NSR,nostop.
Start alleen eerst MRD op en daarna ROCRAIL. Andersom lukt niet,vele pogingen gedaan.
Ik moet nu eerst 2 locs ombouwen naar nieuwe decoder,zodat ze hun richting niet meer kwijtraken ! En baan uitbreiden naar 9 blokken. Mijn voorlopige doel is met 5 a 6 locs tegelijk automatisch te rijden ! Veel dank nogmaals ! Waarschijnlijk loop ik wel weer ergens tegenaan !

Met groet,
Dick Ringenier

Post Reply

Return to “Centrales (NL)”