Sensor meldingen komen sterk vertraagd binnen

Re: Sensor meldingen komen sterk vertraagd binnen

Postby rjversluis » 09.12.2015, 11:17

Hi Jan,

ik zou de sleep er ook helemaal kunnen uithalen om de "through put" te verhogen.
Best Regards, Rob.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 09.12.2015, 12:11

Hi Jan,

niet vergeten dat de RM-U altijd een datagram moet sturen als er eentje van de Master is binnen gekomen. Als er geen data is om terug te zenden dan moet een nul datagram worden gestuurd. (Lijkt een beetje op IBM's TokenRing netwerk.)
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby AlleJan38 » 06.07.2017, 22:46

Beste Rob,

Een tijd geleden hebben we contact gehad over oplopende vertraging bij het ontvangen van berichten door Rocrail. Dit heb ik nog steeds niet kunnen oplossen. Ik begrijp dat ik zelf mijn probleem moet oplossen, maar daarvoor heb ik wel enkele gegevens nodig betreffende timing, te verwachten response, berichten duur en pauze tijden. Om niet oude mail te hoeven te zoeken, hieronder een beschrijving van mijn proleem. Ik denk dat het een protocol probleem of prioriteit is.

Op grond van jullie opmerkingen heb ik de communicatie aangepast en de software reageert nu alleen als antwoord op een bericht. De vertraging loopt op tot meer dan 15 seconden en dus onwerkbaar. Ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden. Ik gebruik de communicatie specificatie volgen DINAMO 3.1. Kun je me de procedure geven die rocrail verwacht om mijn systeem aan te passen op Rocrail? De besturing gaat prima, meldingen komen slecht door, maar komen wel allemaal.

Mijn huidige procedure is:
Wachten op een bericht en dit controleren op de checksum. De berichten worden opgeslagen in een cyclisch register en in volgorde van binnenkomst afgehandeld.

Als de checksum goed is, zijn er vier mogelijkheden,
1. Het is een empty message, deze wordt binnen 1 msec beantwoord, maar de respons tijd kan best 100 usec na einde bericht zijn.
2. De informatie is direct beschikbaar en wordt binnen 1 msec beantwoord.
3. Er wordt informatie gevraagd van de baan. Response van de baan komt binnen 3.6msec en wordt verstuurd met het laatst binnengekomen bericht identificatie.
4. Er komt een melding van de baan. Deze wordt random gegenereerd en wordt verstuurd als antwoord op het laatst binnengekomen bericht en wacht op een volgende.

Wat ik nodig heb duidelijke timing of volgordes, speciaal wanneer een bericht een ander antwoord geeft dan verwacht, zoals meldingen uit de baan. Hoe wordt de herhalingstijd, bv 10msec, gedefinieerd, als herhalingsfrequentie, als pauze naar het begin van het antwoord of totdat het antwoord geheel is verzonden?

De mogelijkheden die ik heb is het loggen van de RS232 berichten, beide richtingen simultaan en de communicatie op mijn interne bus. Het probleem is zichtbaar door de zeer vertraagde weergave van de presentatie op het scherm en de meldingen op het scherm. De laatste meldingen komen pas op het scherm als de baan allang is stilgezet (geen data meer op de RS232, alleen empty messages), dus er is ergens een buffer dat zich verslikt in de gegevensstroom, maar waarom!

Bij voorbaat dank

Alle Jan
AlleJan38

Postby rjversluis » 07.07.2017, 10:22

Hallo Jan,

volgens mij stuurt jou hardware continu bezet/niet bezet meldingen waardoor de Windows/GTK Message Queue vol loopt.
Maar goed, dit is raden zonder enige traces van jou kant.
Probeer het eens met originele Dinamo hardware.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Previous

Return to Dinamo/MCC (NL)