Gebruik Power On

Gebruik Power On

Postby AlleJan38 » 20.07.2016, 14:54

Beste Rob,

Ik wil de voeding van de rijspanning uitschakelen. De funktie binnen "RocRail" lijkt me Power on/off bedoeld voor deze functie.

Ik heb echter een probleempje met de bediening van de power schakelaars van RocRail. De schakelaar zowel via "bediening" als de power on/off geven dezelfde code af. Ik gebruik de DiNaMo centrale definitie.

Power on: code op RS232 <81 80> Dit is echter "Reset Fault"
power off: er wordt geen code verstuurd. Conclusie: het is een moment switch en geen toggle switch en dat is wel nodig. Ik kan natuurlijk omschakelen, maar dan is de indicatie op het scherm niet eenduidig. In de code zit geen polariteit!

Ik kan de voeding dus wel aan zetten, maar niet uit, of andersom. Verder is het vreemd dat een powerswich gekoppeld wordt naar een reset en niet aan een power on/off dmv een solidstate switch of relais.

Hoe kan ik de powerswich adresseren? Deze functie heeft in feite niets te maken met de gebruikte centrale, maar wel een ongebruikte code. Je kunt het bericht uit de message stream vissen. Handiger is om de centrale een stuursignaal te laten maken voor een solidstate switch of een relais voor het schakelen van de +12 volt.

Een oplossing kan zijn de schakelaar koppelen met een vast baanvak, bijv 255 = hoogste in de reeks, maar hoe koppel ik de schakelaar aan het baanvak? Ook bestaat de mogelijkheid om een status-melding via een melder te rapporteren, maar dat vergt software binnen rocrail.

Ik heb nog een vrije code gevonden in de dinamo definitie, <81 88> maar daar is de medewerking van Leon van Persy voor nodig.

Heb jij een idee om dit elegant op te lossen? Een gedefinieerde code zou fijn zijn, als het maar eenduidig is.

Groeten, AlleJan38
AlleJan38

Re: Gebruik Power On

Postby rjversluis » 20.07.2016, 15:09

Hallo AlleJan38,

ik weet niet wat je bedoeld met "power schakelaars van RocRail".
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby AlleJan38 » 20.07.2016, 17:04

het schakelaar symbool staat in de balk met pull down tekst "switch power on" en onder "control" hetzelfde + ctr P

Alle Jan
AlleJan38

Postby rjversluis » 20.07.2016, 18:49

Hi,

in het Dinamo protocol is er geen commando om alle blokken aan/uit te zetten.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby AlleJan38 » 21.07.2016, 21:49

Beste Rob,
Dank voor de moeite. Ik zet wel een schakelaartje op het scherm, dat werkt ook. Ik heb in de specificatie van Dinamo ook geen power aan/uit functie gevonden.
Groeten Alle Jan
AlleJan38

Postby rjversluis » 22.07.2016, 09:01

Hallo Jan,

Rob wrote:in het Dinamo protocol vind ik geen zinvolle omzetting van global power on/off wat eigenlijk bij alle centrales voor handen is.
Weet jij hier een oplossing voor?

Leon wrote:Als we hetzelfde bedoelen: Hiervoor kun je m.i. het "fault" bit bij verzending gebruiken. Feitelijk is dit een power on/off for all trains/cars.

Zo is het ook in Rocrail omgezet; Er is geen nieuw commando nodig.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Return to Dinamo/MCC (NL)