[opgelost] Dinamo met Om32/OC32

[opgelost] Dinamo met Om32/OC32

Postby eporocrail » 18.12.2012, 18:28

Hallo Rob

Ik ben bezig met een testbaan met dinamo als besturingssyteem op rail niveau.

Doel van de testbaan is om toepassing van materialen en technieken te evalueren voor toepassing in de uiteindelijke baan.

Ik heb mijn testbaan draaien op windows met koploper. Dit werkt tot zover goed.

Ik ben nu bezig om dezelfde baan te besturen met Rocrail. Rocrail heb ik op mijn mac geinstalleerd. Ik wil de in bedrijfstelling, gebruik en funtionaliteit van rocrail vergelijken met die van Koploper.

De huidige situatie is dat in Rocrail de aansturing met rijspanning en het bedienen van de wissels lijkt te werken. Het gebruik van reed contacten als melders loopt ook goed. Het schakelen van rijspanning mbv relais werkt nog niet.

Als protocol heb ik "dinamo OM32" geselecteerd. Type "default". Resulteert in aan en uit kunnen zetten maar in de "aan" positie schakelen de relais in een hoog tempo aan en uit. In de positie "uit" gaan de relais ook uit.

Wanneer ik options "switch" selecteer schakelt een relais goed in en blijft stabiel aan zonder in hoog tempo aan en uit te schakelen. Het relais is echter niet uit te schakelen met deze setting.

Ik hoop dat dit verhaal voor jou zinnig overkomt.

Groet

Ellard
Last edited by eporocrail on 20.07.2015, 20:45, edited 1 time in total.
Kind regards Ellard.
Scale N Peco Code 55, DCC++ for driving, Eltraco for sensing and switching, ROCRAIL server on Raspi
Wemos fan
eporocrail

Postby rjversluis » 18.12.2012, 18:50

Hi Ellard,

wat hebben relais in een digitale baan te zoeken? :-)

Ik wil best helpen maar de traces zeggen niets over wat bij jou fout gaat.
Wanneer en waarom moeten relais worden aangestuurd?

Stuur de volgende keer ook jou plan.xml en rocrail.ini mee.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Gebruik van relais in dinamo

Postby eporocrail » 19.12.2012, 11:11

Hi Rob,

Zoals je weet is Dinamo een blok gestuurd systeem. Per blok is een uitgang van de TMH nodig om een blok van rijspanning te voorzien. Wisselstraten behoren niet tot een specifiek blok maar moeten apart worden voorzien van rijspanning. Dit kan mbv een eigen uitgang van de TMH maar ook door dmv relais de wisselstraat te koppelen aan het blok waarvandaan de loc komt. (de wisselstraat wordt tijdelijk aan dat blok gekoppeld). Relais werden bediend door de OM32 en tegenwoordig door de OC32. Een uitgang van de OC32 is ongeveer 8 maal goedkoper dan een uitgang van de TMH. Vandaar dat relais veelvuldig gebruikt worden binnen Dinamo om wisselstraten van rijspanning te voorzien.

Daarnaast wordt de OC32 gebruikt voor elk ander denkbaar accesoire op de modelbaan. Dit gaat van dinamisch aansturen van servo's tem het volledig weergeven van diverse nationale seinbeelden en het bedienen van wisselaandrijvingen op basis van geheugendraad.

Op dit moment ben ik geinteresseerd in het schakelen van relais.

PS. Ik had twee sets files dmv het issue keuze menu en zippen toegevoegd.

Ik doe ze nogmaals hierbij.

Ik hoop dat we zover komen dat relais vanuit rocrail binnen dinamo kunnen worden bediend.

Groet

Ellard
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kind regards Ellard.
Scale N Peco Code 55, DCC++ for driving, Eltraco for sensing and switching, ROCRAIL server on Raspi
Wemos fan
eporocrail

Postby rjversluis » 19.12.2012, 11:17

Hi Ellard,

heb je de "single gate" optie al geprobeerd?
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Gebruik van relais in dinamo

Postby eporocrail » 19.12.2012, 12:46

Hi Rob,

Single gate kom ik wel tegen op de interface voor wissels(switches) maar niet voor schakelaars (output). Als ik de eigenschap opvraag van een schakelaar kom ik in het menu voor outputs en niet voor wissels.

Groet

Ellard
Kind regards Ellard.
Wemos fan
eporocrail

Postby rjversluis » 19.12.2012, 12:49

Hi,

een single gate wissel kun je voor een relais gebruiken; Werkt het zelfde als een Cars systems wissel of een Servo. Hierbij wordt EEN uitgang gebruikt om te schakelen tussen twee toestanden. (ON/OFF, links/rechts)

[EDIT]
Outputs zijn ook single gate zolang de switch optie niet is aangevinkt.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 19.12.2012, 12:59

Hi Ellard,

in nieuwer versies van ROcrail kun je ook wissel blokken gebruiken ipv relais.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby eporocrail » 19.12.2012, 15:35

Hi Rob,

Het bedienen van relais via "Tables - Switches" werkt.

In principe werkt nu alles wat ook in koploper werkt.
Ik ga nu echt testen.

Ik heb de settings zoals die werken voor een dinamo configuratie met RMU, TMH, PM32 en OC32 (voor alleen relais) even in een bestandje gezet en dat bijgesloten.

Als er problemen blijken te zijn, open ik een apart draadje.

Deze is wat mij betreft gesloten.

Groet

Ellard
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kind regards Ellard.
Wemos fan
eporocrail

Return to Dinamo/MCC (NL)