Mesh radio netwerk met ESP8266

Post Reply
eporocrail

Mesh radio netwerk met ESP8266

Post by eporocrail » 15.04.2019, 07:10

Hallo Rocrailer

Het is wat langer stil geweest van mijn kant maar er is wel het een en ander gebeurd. Daarvan breng ik jullie nu op de hoogte.

Ik ben een paar leuke dingen tegen gekomen:
UECIDE
ArduinoTrace
esp8266MQTTmesh

Het eerste is een andere ontwikkel omgeving i.p.v. de Arduino IDE. Heeft een aantal voordelen t.o.v. de Arduino versie.
ArduinoTrace staat het toe om in je programma waar je maar wilt DUMP(var) en TRACE() te gebruiken om waarden van variabelen en passage van plaatsen tijdens de uitvoer van je programma te laten weergeven op de seriele monitor. Heel handig bij het fout zoeken.

Verdere info is gemakkelijk te vinden met google.

Over het derde thema heb ik wat meer info bijeen gebracht. In een paar woorden komt het erop neer dat het met de esp8266 mogelijk is zonder WiFi automatisch een radio netwerk (mesh) te laten maken. Daarbij wordt een enkele wifi link met een router gemaakt om een verbinding met Mosquitto op te zetten.

Ik heb uitgetest of ik dit kan gebruiken voor Eltraco. En inderdaad het gaat. Dat betekent dat het niet meer nodig is om als gebruiker IP-adressen toe te wijzen en een router alleen voor Eltraco in te zetten. Dat valt allemaal weg. Ik ben bezig om de software om te werken van testomgeving naar gebruiksgereed.

Meer info vind je in de bijlage.

Wordt vervolgt.

Ellard
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

eporocrail

Re: Mesh radio netwerk met ESP8266

Post by eporocrail » 10.05.2019, 09:01

Hallo Rocrailer

Soms is het minder eenvoudig maar we komen verder.
De gateway die de adressering en de inhoud van de berichten tussen Rocrail en de Eltraco decoders omzet, is gereed. De gateway legt ook alle berichten vast op SD-kaart. De berichten worden daarbij voorzien van een timestamp met een nauwkeurig van een miliseconde. Hierdoor heb ik wat inzicht gekregen in de snelheid van verwerking en overdracht van de berichten. Een inkomend bericht is binnen een miliseconde verwerkt en weer verzonden. Kortom de gateway heeft geen noemenswaardige vertraging ten gevolge.

De sensor meldingen komen goed aan in Rocrail. Switch bevelen vanuit RR werken ook. De hoeken van de wissels worden goed ingesteld. De software om de wissels te bedienen zet ik volledig opnieuw op. Het kan simpeler dan de eerste versie. Deze software is in de testfase.

Het systeempje is zover dat ik het morgen tijdens de gebruikersdag van John in Lelystad ga laten zien.

Veel plezier.
Ellard

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 10.05.2019, 11:13

Hallo Ellard,
Het systeempje is zover dat ik het morgen tijdens de gebruikersdag van John in Lelystad ga laten zien.
voor de mensen die te ver af wonen zou deze voorstelling ook interessant kunnen zijn in de vorm van een paar foto's en wat text.

ETH023

Post by ETH023 » 10.05.2019, 12:07

Hallo Ellard,

Ben benieuwd morgen, Rob ik zal ook wat foto's maken ben er ook met mijn n-testbaan Dinamo aangestuurd.

Mvg Erwin

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 10.05.2019, 13:27

Hi Erwin,
ETH023 wrote:
10.05.2019, 12:07
Ben benieuwd morgen, Rob ik zal ook wat foto's maken ben er ook met mijn n-testbaan Dinamo aangestuurd.
leuk dat het Dinamo baantje nu goed werkt; Het had wat voeten in de aarde, maar Leon heeft het toch kunnen oplossen.

eporocrail

Post by eporocrail » 10.05.2019, 21:44

Hi Rob

Ik neem de camera mee.

Ik meld me na afloop.

Groet
Ellard

eporocrail

Post by eporocrail » 01.06.2019, 14:00

Hallo Rocrailer

Het is weer tijd voor een update.
De systeemtest van Extraco Mesh is volledig geslaagd!! Het werkt!!

Maar er is nog meer goed nieuws.

Tijdens de gebruikers ontmoeting in Lelystad hebben Peter Giling en ik elkaar getroffen. Naar aanleiding daarvan zijn we om de tafel gaan zitten. Het resultaat is dat Peter het idee van Eltraco Mesh overneemt en kijkt hoe hij dit idee in zijn hardware lijn kan onderbrengen.
Daarbij ben ik ervan overtuigd dat er iets ontstaat wat vele malen beter is dan wat ik ooit zelf zou kunnen maken.

De software ontwikkel ik verder tot we iets hebben dat zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Alle schermen waar de gebruiker gegevens moet invoeren worden ontdaan van “techniek”. Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn om Eltraco Mesh te gebruiken.

Wanneer we beiden tevreden zijn, komen we met het resultaat naar buiten.

Veel plezier.
Ellard

eporocrail

Post by eporocrail » 25.07.2019, 13:13

Hallo Rocrailer

Een grote stap voorwaarts.

Op 20 juli is “Eltraco Mesh” voorgesteld aan de “Stammtisch” in Speyer in Duitsland.

Nu is de tijd daar om meer te vertellen over het systeem.

Vanaf nu werken Peter Giling en ik samen aan het “Wireless Track Control System”.
Dat levert een aantal voordelen op.
Peter neemt de hardware kant voor zijn rekening. Dat maakt het mogelijk om de reeds bestaande GCA buffer componenten ook hiervoor te gebruiken (als het ook maar even kan).
Peter heeft als eigenaar van Giling Computer Applications (GCA) ook de mogelijkheid alles op legale wijze te verkopen en zelfs te exporteren.
Zoals U gewend bent van Peter wordt de hardware als bouwpakket of ook als losse pcb en geprogrammeerde chipset geleverd.

De microcontroller module komt met de software en standaard waardes geladen.
De gebruiker hoeft de decoder alleen maar te configureren.
Dat gebeurt via de apart te leveren “gateway” (WTCS_01).
Per systeem is er slechts één WTCS_01 nodig. Deze wordt ook compleet geprogrammeerd als zelfbouw kit geleverd.
De WTCS_01 presenteert een website. Via deze website wordt elke nieuwe decoder van de nodige informatie voorzien.
De afzonderlijke web pagina's worden in de taal van de gebruiker weergegeven. De WTCS_01 en de decoders worden met de gewenste (en beschikbare) taal, compleet geprogrammeerd geleverd.

Ook de gebruiksaanwijzing wordt in meerdere talen gepubliceerd.

Hoe gaan we verder na de presentatie van het systeem?

Eerst wordt nog een grondige duurtest gehouden. Daarmee moeten eventuele laatste foutjes worden gedetecteerd en opgelost.

Ondertussen wordt gewerkt aan de meertaligheid, de gebruiksaanwijzingen en de publicatie op de Rocrail website.

Ook worden de prints gemaakt en getest.

Voor dit alles wordt ook een kleine testbaan opgezet, zodat met gebruik van Rocrail een goede en langdurige test kan worden gehouden.

Wij hopen zeer binnenkort een volledig en zeer betrouwbaar werkend systeem via deze weg te kunnen presenteren.

Veel plezier
Ellard

Post Reply

Return to “Arduino (NL)”