Voorstellen

Post Reply
AnneW

Voorstellen

Post by AnneW » 06.12.2018, 14:13

Beste Lezers en Lezeressen,

Mijn naam Anne Wtenweerde, ik ben een 67 jarige man, van origine scheepswerktuigkundige, maar geëindigd als sales manager in de levering van scheepsmotoren aan de grote Nederlandse Jachtbouw.

Ik ben in 1978 "aan de wal gekomen" en in 1980 begonnen met de bouw van een baan, H0, Märklin, in die jaren ben ik gaan experimenteren met blokkaarten per blok, ongeveer zoals nu het Dinamo systeem, de bewegingen van de treinen automatiseerde ik met logische poorten en voor de identificatie, reed contacten/magneten, van die periode heb ik veel geleerd over de principes van elektronica en automatiseren.

In 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats, inmiddels was ik met het automatiseren op de laatste pagina van het boek aangekomen, daar stond: U heeft nu een gesoldeerde computer gebouwd, het is handiger en flexibeler om e.e.a. met een echte computer te doen, inmiddels begon ook het digitale rijden door te breken.

Dus maar eens gaan oriënteren, o.a. bij Gahler + Ringstmeier (blokkaarten systeem), maar toch maar digitaal gegaan, dus ben ik de Edits centrale en de booster gaan bouwen en verdraaid, het werkte, daarna ook de wissel- en seindecoders en de S88 terugmelders gaan bouwen, de booster, de decoders en de terugmelders zijn nu nog steeds in gebruik.

Op een gegeven moment liep ik tegen het punt "automatiseren" aan, er was op dat moment niet zoveel, Koploper en aiTrän moesten nog beginnen, op één van de eerste Rail tentoonstellingen in Den Bosch was een demonstrant met het programma Trainbrain, na wat kijken en studie ben ik daar mee begonnen.

Trainbrain was een puur alfa/numeriek programma met helemaal niets grafisch, draaide op DOS en was ontwikkeld door een paar 100% industriële programmeurs, ik heb met Trainbrain en de Edits tot in de huidige eeuw gereden, maar de software van Edits centrale werd niet echt gemoderniseerd en de laptop waar ik met DOS op kon werken begon wrakkig te worden.

Contact met Trainbrain leverde op dat zij ook wat problemen kregen, maar dan vooral het steeds moeten wijzigen van hun software omdat er andere centrales/computers kwamen, zij waren begonnen met de ontwikkeling van een multi/protocol centrale met de software om te automatiseren ingebouwd.

Dat is ook gelukt, gebaseerd op een Philips micro-controller is de Raptor ontwikkeld en gebouwd, ik ben rond 2005 begonnen de baan in te voeren en de boel te testen, ik ben nu een dikke 10 jaar verder en het rijdt nog steeds prima (20 treinen), voor de bouw en de baan zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0, overigens is de Raptor ook een alfa/numeriek apparaat, ik zie dingen liever op de baan gebeuren als op een beeldscherm.

Waarom word ik dan toch actief op het RocRail Forum, ik ga van de regel uit dat alles kennis oplevert en na een lezing over RocRail bij mij op de club (MSG/Den Bosch) heb ik besloten om mee te gaan lezen op dit forum.

Daarbij komt dat ik me wat dieper wil oriënteren op wat een goed vervanger voor de Raptor zal zijn, inmiddels is één van de industriële automatiseerders overleden en de andere is ook niet gezond meer, regeren is vooruit zien, dus vandaar, hardware matig weet ik het al wel, een Tams Redbox.

Zo lang als mijn Raptor het blijft doen, blijf ik met de Raptor rijden, ik heb nog wel dingen in de software die ik verbeterd/aangevuld zou willen zien, maar dat zijn meer "mooie" dingen, dat lukt misschien ook wel, maar voorlopig is de "industriële automatiseerder" bezig om een mede-MSG-er te helpen, want die heeft een probleem, die kan niets met grafische programma's want hij is blind, maar hij kan alles met de Raptor en een Braille leesregel, want de Raptor is puur alfa/numeriek.

Mijn mede-MSG-er is lekker bezig op de 3-Poot baan en dat wordt best leuk, de zienden zijn op die baan bezig met aiTrän en hij met de Raptor en wat helemaal knap is, hij moet het allemaal uit zijn hoofd doen en met maximaal 4 regeltjes tekst.

Groet, AnneW

smitt48
Moderator

Re: Voorstellen

Post by smitt48 » 06.12.2018, 14:37

Hi Anne,

Welkom bij Rocrail forum!

Tom

agre30

Post by agre30 » 06.12.2018, 19:03

Hoi AnneW,
Welkom op het Rocrail forum. Als 3-railer ken ik je natuurlijk ook van dat forum.
Ik ben vanaf de start van mijn baan (Den Akker) met Rocrail gaan rijden en doe dat nog steeds met veel plezier.
Ik heb een TamsMC met 3 Tams boosters en ik heb begrepen dat die bij de MSG Den Bosch ook gebruikt wordt. De Redbox zal zeker net zo goed werken.

De bijdragen op dit forum zijn vooral in het Engels en Duits.
Veel plezier op dit forum.

AlbertG.

AnneW

Post by AnneW » 09.12.2018, 13:10

Beste Albert,

Jij gebruikt de "oude" Tams Centrale, zoals we die inderdaad in Den Bosch gebruiken bij 2 banen en de testbaan, jij gebruikt ook Tams boosters, dat hoeft bij mijn in de toekomst niet, er van uit gaande dat de Red Box ook gewone, ouderwetse "common groud" boosters aankan en niet zoals de centrale van Digikeijs alleen maar boosters met een H-Bridge.

Mijn systeem is nu zo dat de Raptor (die geen ingebouwde booster heeft), een LDT DB2 booster aanstuurt, die "doet" dan alle wissel, schakel en seindecoders, en levert het signaal aan de Edits booster, wiens uitgang in 5 secties verdeeld is, elk afgezekerd met een zelfherstellend zekeringetje.

Groet, Anne W

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”