Nieuw

Markus1970

Nieuw

Post by Markus1970 » 09.01.2019, 17:45

Even voorstellen : Ik ben Mark uit Tilburg 48 jaar Jong
Heb al ruim 14 jaar de Trein hobby en Rij op Fleisschmann profi rail.
Na heel lang uit stel heb ik begin 2018 besloten om toch over te gaan van Analoog naar digitaal
Heb hier bij de nodige opstart probleem gehad ( mede omdat bleek )
dat ik nog de bekende fl man aansluiting rail in mijn baan had zitten . met ontsporing filter, wat bij digitaal weer net storing geeft.?
Uit eindelijk hebben we ( na heeel veel gedoe ) de gehele baan afgebouwd , en zijn deze nu weer opnieuw aan het opbouwen .
En je loopt dan snel op de vraag hoe ga ik dit nu doen weer met oude schakelingen en bloksysteem enz. . ?
of dan nu in eens alles digitaal . met pc aansturing
Het bleek al snel dat de trein verkoper flink gebruik had gemaakt van mijn niet kennis .over digitaal .
en mij nog een oude digitaal Fleisschman / Roco set had verkocht ( met korting ) ja ja hij blij dat hij er vanaf was .!
dus niet een z 21 maar echt het oude zwarte versterker kasje ?
en kwam om deze op pc. aan te sluiten uit op een oplossing rosoft s88xpressnet.!
en wil dit nu via rocrail gaan aansturen .
Ik ben met Div. hulp al wat gaan uit zoeken op dit programma . en zelfs mijn baan al uit getekend .
maar kom bij de instellingen van blokken en melders , nog niet goed uit .
wat waar in te moeten vullen . .
Ik hoop met hulp . en wie weet iemand die eens naar mijn baan plan wil en kan kijken er toch uit te komen .
Geen idee of dit kan / Mogelijk is binnen dit Forum .

Hoor het nog Graag
Mijn Dank Mark .

agre30

Re: Nieuw

Post by agre30 » 09.01.2019, 17:55

Hoi Mark,
Welkom op het Rocrail forum. Ik ben in 2012 zonder enige kennis van de materie aan een modelbaan begonnen en kan je alleen maar aanbevelen om klein te beginnen. Probeer bijvoorbeeld eerst de demobaan van Rocrail eens na te bouwen. Daar zit alles in wat je nodig hebt om te beginnen: blokken, melders, wissels, rijwegen. Je moet nog wel de juiste centrale kiezen.
Kom je er niet uit, stel je vraag dan zo specifiek mogelijk op dit forum en zorg dat je altijd een issue bestand meepost.
Verder raad ik je aan de Nederlandstalige handleiding te volgen om mee te beginnen, die vind je hier: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=stepbystep-nl
De handleiding is wat verouderd, net als de Nederlandstalig wiki maar om mee te beginnen is het nog een prima document. Alleen de rijwegen handmatig aanmaken hoeft niet meer, daar heb je de analyzer voor.

Succes,
Albert.

Markus1970

Post by Markus1970 » 09.01.2019, 20:03

dank voor uw reactie .
en klopt mijn totaal baan is te groot om zo mee aan de gang te gaan .
maar ik heb een stuk schaduw baan wat na genoeg gelijk is als de demo baan .?
ook verdeel in 4 blok en ook gelijk als demo een in haal spoor .
Vraag :
zou ik met dit demo voor beeld mijn eerst stuk kunnen aansluiten en uit proberen .?
en dan dit demo baan voorbeeld stap voor stap uit werken naar idee van mijn baan plan ?
of kan ik als start niet van uit deze demo gaan werken .
En moet ik altijd met een nieuw plan beginnen ?
of is dit een raar en niet werkend idee ?

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 09.01.2019, 20:49

Hi Mark,

Welkom bij Rocrail.
Je kan je baan tekenen en hier op de forum zetten, zodat wij aan/opmerkingen kunnen geven. met de virtuele centrale kunnen wij en jij spelen om te zien of jouw baan ideeën en mooi verloop toestaan.
Om je plan hier in het forum te zetten gebruik je deze functie: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-nl

Tom

Markus1970

Post by Markus1970 » 09.01.2019, 23:19

issue.zip

geen idee of het zo klopt ?
Attachments
rocrail.ini
(654 Bytes) Downloaded 3 times
rocrail.002.trc
(13.48 KiB) Downloaded 1 time
rocrail.001.trc
(21.8 KiB) Downloaded 1 time
rocrail.000.trc
(93.64 KiB) Downloaded 1 time
plan.xml
(79.43 KiB) Downloaded 5 times
occ.xml
(49 Bytes) Downloaded 1 time
issue.zip
(25.57 KiB) Downloaded 11 times
issue.txt
(1.48 KiB) Downloaded 5 times
Last edited by Markus1970 on 10.01.2019, 08:56, edited 1 time in total.

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 10.01.2019, 01:13

Hi Mark,

Voor jouw informatie:
De issue.zip ordner heeft alle andere bestanden die je ook in de post hebt gezet. Zodoende hoef je alleen de zip ordner te sturen.

Tom

agre30

Post by agre30 » 10.01.2019, 08:27

Hoi Mark,
Je kunt op beide manieren beginnen, dat is aan jou. Je kunt het demo plan verder uitbouwen of totaal opnieuw beginnen.
Ik heb je baanplan geopend en je hebt al een flink plan gemaakt. Het plan lijkt me wat te complex om mee te beginnen.
Ik heb een paar opmerkingen bij je baanplan:
- Je melders en wissels hebben nog geen adres.
- Ik geef de melders altijd een naam waaruit ik kan afleiden bij welk blok ze horen, bijvoorbeeld bij jouw blok bk1 een melder bk1P voor de plus kant van het blok, en een melder bk1M voor de min kant van het blok.
- De blokken sb1 en sb2 zijn zogenaamde 'opstel' blokken, die gebruik je bij voorkeur in een schaduwstation. Je hebt ze nu als kopstation gebruikt en dat werkt zo niet. Je moet hier dus 2 gewone blokken van maken en aan beide kanten van het blok een melder zetten. Het blok moet je dan ook het kenmerk 'Kopstation' geven.
- Je hebt in het grootste deel van je baanplan geen blokken aangebracht. Ga je dat nog doen? Anders zullen de treinen hier nergens kunnen stoppen.

Succes met verder uitbouwen van je baan.

Albert.

Markus1970

Post by Markus1970 » 10.01.2019, 09:42

bedankt voor de reactie.

over de baan klopt ik heb nu mijn baan plan ,zoals het er hier nu licht en ook rijd geplaatst
maar is nu dan als een lange grote baan.werkend. !
ik heb geen stop of meld plaats nu nog . rij met de maus trein voor trein ,dit wat leuk en mooi gaat .
maar op zoon groot spoor wil je graag wat meer treinen zien en kunnen rijden .
en merk nu dat als ik dan een 2e of soms 3e trein aan zet naar adres 2 en laat rijden
ik geen controle meer heb over de ander trein die ook nog rond / doorrijd.
je zal dan net zien dat net dan de trein stil valt of ... en je ander 2e of 3e trein klapt er dus zo op
Dit is het punt waar op ik nu ben .
buiten dat daar door helaas al een en ander aan schade is ontstaan . bij de trein en wagons .
vandaar ik er naar toe wil :
niet eens alles vol automatisch , en instellen op de pc. want sorry ik en de pc zijn geen vrienden .
laten we het houden op wij snappen elkaar niet zo goed . :D
en wil niet daar achter gaan zitten en enkel opdrachten in geven ,,
Maar ik wil om nu toch stap meer en verder te kunnen met deze baan eigenlijk dat:
de pc of wel via besturing programma de baan wat meer gecontroleerd word , mag ik zeggen beveiliging er op.?
dat als er wat mis gaat en treinen komen te dicht bij elkaar het programma dit mee voor komt des nood stop zet ?
daar bij stukje dat deze beveiliging weet dat trein 2 een goeder trein is niet op hoofd station hoeft te stoppen maar industrie deel op rijd .
JA dat is heeel mooi extra . wat de baan extra veel mogelijkheden gaat geven .

in uw uit leeg geeft u aan dit is zo te groot om aan te pakken . 100% eens . maar is wat er nu is en licht .
vandaar ik al had gemeld : in mijn plan zit een deel, het onder spoor het schaduw deel .
Het deel waar die 2 opstel blokken zitten ( dat is dus in het schaduw station )
en dit deel is als je hem volgt door de draai maar voor de helft te rijden eigenlijk een aparte baan .
hier in hoeft maar denk ik totaal 4 blok en heeft een inhaal / wissel spoor en nu nog maar een belangrijke wissel ?
in rijden spoor een of spoor twee ..!
zou ik dit deel niet even als eerst stap werkend kunnen krijgen ?
dat als de trein uit dit deel via de boog er uit rijd deze on bewaakt zijn ronde doet en uit eindelijk weer terug komt op bewaakt spoor ?
zo dat ik ergens kan starten . en dan stukje voor stukje er bij pak .
als het niet anders kan pak ik tussen dit deel en de rest een stukje spoor uit en zie dat als komt ooit . maar rijd nu nog niet ?
wat jammer zou zijn maar kan wel .

ik hoop dat dit heel verhaal , bij iemand nu zegt o dan kun je het .... doen.
of denk dan aan ??
sorry ik kom er zelf nu niet veel verder mee uit , en wil niet zomaar overal op de baan gaan soldeer en slijpen in stukjes spoor .
Wat misschien uit eindelijk toch niet goed is en dan weer storing gaat geven .?

heel heel graag wat kan is advies ?
en hoe pak ik dat deel dan aan . en hoe kan ik dat ( simpel ) uit werken .
zodat ik met stapjes meer kan met deze baan .
mijn dank mark uit Tilburg

rvooyen

Post by rvooyen » 10.01.2019, 15:15

Mark,

Ik heb jou baan geladen. Het is al redelijk complex waardoor denk ik een gesprek beter is dan lange teksten in een forum.

Ik hou een openhuis o.m. over Rocrail op mijn baan enz. Hier de topic.

viewtopic.php?f=86&t=17025

Je bent welkom om langs te komen dan kan ik of anderen aanwezig, wat directer ingaan op jou aanpak.

Robert

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 10.01.2019, 18:14

Hi Mark,

Dit is gewoon een voorbeeld, die je op je eigen baan kan toepassen.
markus7001.PNG
Twee of drie treinen tegen de klok (bk12/bk16>bk14>bk9) in en 2 treinen met de klok (bk11>bk10>bk15), automatisch laten draaien onder het controle van Rocrail.
Blok bk13 is aankomst en vertrek van goederen treinen. Die kunnen in dit blok automatisch aankomen en bij vertrek meer aan de automaat toevoegen. Met de andere sporen kan je rangeren en een trein samenstellen. wanneer klaar met de hand in blok bk13 zetten en dan met de automaat de trein wegsturen in de richting die je wilt. Je moet oppassen als je altijd een blok meer moet hebben als treinen.

Tom

Markus1970

Post by Markus1970 » 16.01.2019, 22:28

test baan werk niet van blok 3 naar blok 4 ?
iemand idee wat er niet klop / ik moet aanpassen
dank mark
Attachments
issue.zip
(79.98 KiB) Downloaded 5 times

rvooyen

Post by rvooyen » 17.01.2019, 10:14

Mark,

Ik heb het plan weer opgeschoond. Later kan je het weer uitbreiden.
De treinen rijden nu een rondje inclusief keuse tussen bk1 en bk2.

Het probleem was dat een aantal blokken als VRACHT - freight waren gedefineerd. Dan mogen allen vracht gedefinieerde locs naar toe.

Voorlopig laat in all blokken alle typen toe. Later als je het verder gaat verfijnen kan je de type locs/blokken gaan gebruiken.
Bijgaand de opgeschoonde plan.

Groeten,

Robert
Attachments
plan.xml
(45.04 KiB) Downloaded 19 times

Markus1970

Post by Markus1970 » 17.01.2019, 11:34

super
en hoe vervang ik nu dit plan
ik krijg na downlood svg seting not ??

ja ja ik ben hiet ook zo goed in . :wink:

rvooyen

Post by rvooyen » 17.01.2019, 11:51

Mark,

Jou plan staat in iets van c:\gebruikers\dennis\rocrail of zo.
Dat zie je in de lijst recent gebruikte werkruimten.

De plan.xml vervangt de plan.xml die daar staat.

Robert

Markus1970

Post by Markus1970 » 17.01.2019, 12:24

??? we zijn hier onder tussen zover dat er enkel nog maar een wit blad met wat text van blok is ?
rest niets geen tekening of meer te vinden .
Ben bang alles weg
zijn nu met 3 man hier aan kijken maar ? sorry wij snappen er echt niets meer van .
is deze nog te vervangen ?
of denk nu beter alles weg in de kliko en gewoon met multimaus verder gaan .?
reactie tip hulp graag .

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”