Actie maken d.m.v een melder  [✔]

Post Reply
trabiarie

Actie maken d.m.v een melder

Post by trabiarie » 12.02.2019, 09:25

Goedemorgen allemaal.
Hier weer een beginners vraag waar ik na lang lezen en proberen niet uitkom. Ik ben nog steeds in de test fase en heb een melder gemaakt met een blok in een stations spoor 3, dit is melder fb3
Ik ben nu met het testen zover dat ik een melder aangesloten heb , en ook zie dat deze geactiveerd wordt , hij wordt dan rood in het banenplan. ( de blokken met geintegreerde melders uit mijn vorig plan , heb ik vervangen door gewone blokken)
Ook heb ik hier een actie aan kunnen koppelen, na veel lezen en zoeken in de wiki . Dit heb ik gedaan : Ik heb een atie gemaakt met een functie 2 ( is hoorn of fluit van loc) bij de id had ik niets ingevuld omdat ik begrepen had dat elke loc die de melder activeert dan f2 aanzet voor de ingestelde tijd. Deze actie heb aan de melder gekoppeld via actie , bij algemeen . Ik heb nu de br 132 Ludmilla over de melder laten rijden, deze wordt rood ( de melder) maar er gebeurt niets . selecteer ik nu bij actie , tabblad definitie bij id : br 132 ludmilla , dan gaat het wel goed en hoor ik het geluid zodra hij over de melder komt. Het tabblad interface is leeg alleen bij id heb ik roco ( mijn centrale ingevuld) maar ook als ik dit weg haal is er geen verandering . Bij de actie komt ook bij tabblad gebruik keurig het bloknummer waar hij aan gekoppelt is ( fb3 (fb) ) . Mijn vraag is nu wat moet ik instellen zodat ook als de stoomloc's over de melder komt deze ook die functie aanzet? Ik heb in de wiki gelezen dat zoiets mogelijk moet zijn b.v voor een tunnelingang waar je een melder kunt plaatsen , zodat elke trein die deze passeert een signaal laat horen of b.v het licht aanzet. Dit ben ik nu ook aan het proberen maar ik vindt niet uit hoe ik dit moet doen , en waar mijn fout zit.
En mijn tweede vraag is kan ik ook meer functie's aan dat blok koppelen b.v geluid (hoorn F2) en daarna een stations mededeling (F21) en dan bij stilstand motor uit (F1)
Dit is voor mij een stap verder hoe ik dit gedeelte een beetje kan begrijpen het voorgaande van mijn vragen heb ik ook door mijn fouten een beetje kunnen begrijpen , en als er iets mis is kunnen zien wat ik fout heb gedaan ook veel met hulp vanuit hier.
vr groet Arie
functie.png
functie-1.png
functie-2.png

trabiarie

Re: Actie maken d.m.v een melder

Post by trabiarie » 12.02.2019, 13:03

Goedemiddag allemaal

Ben even een uurtje bezig geweest en heb ook ontdekt dat zoals het nu is , waar de Ludmilla ook op de baan staat , als de melder geactiveerd wordt deze een hoorn signaal geeft.
Ik zit dus niet op de goede weg zo. Het moet zo zijn dat hij alleen in het blok een signaal geeft , en als het kan ook de stoomloc,s in datzelfde blok. Heb ook een aantal filmjes op youtube zitten bekijken , en dan lijkt het zo makkelijk.
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 12.02.2019, 13:26

Hi Arie,

Hier is een actie die in blok 6 de lichten (0) aandoet en de fluit blaast (9).
Misschien helpt je dat wel.
trabiarie04.PNG
Attachments
trabiarie05.PNG
trabiarie06.PNG

trabiarie

Post by trabiarie » 12.02.2019, 15:13

Hallo Tom
Bedankt voor je reactie , uit je bijlage maak ik op dat je de actie aan een blok hebt gekoppeld. Ik heb dit aan een melder dus dat is misschien de fout , moet ik de melder nu aan blok 3 koppelen ?
Verder zie ik dat je twee functies kan scheiden door een komma ertussen te plaatsen dat ga ik ook proberen. Weet je misschien ook of als ik het lok id weglaat of deze actie dan geldt voor alle loc's die in dat blok komen, of moet ik voor elke lok een aparte actie maken?
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 12.02.2019, 15:27

Hi Arie,

Als je the locid weglaat gaat elke lok in dat blok de functies uitvoeren.
Een melder alleen weet niet welke lok het uitvoert, daarom moet je het aan een blok zetten.

Tom

trabiarie

Post by trabiarie » 12.02.2019, 15:37

Hallo Tom
Wederom bedankt , heb het nu aan een melder gekoppeld en lok reageert op de hele baan , is dus niet correct ga proberen de melder aan het blok te koppelen.
vr groet Arie

trabiarie

Post by trabiarie » 12.02.2019, 20:34

Hallo Tom
Ik ben nu een paar uur aan het prutsen , maar er ontgaat mij iets , ik heb naar ik meen de melder aan het blok gekoppeld . Als ik ging rijden en ik klik automatisch rijden aan en ik kom in blok 3 dan kreeg ik een melding spooktrein , en schakelde de centrale uit. Toen heb ik aangevinkt spooktreinen toestaan en ben verder aan het proberen gegaan. Ik zie nu als de ludmilla de melder activeert dat het hele blok oranje wordt en er staat dan gohst in blok 3, Dus ik denk dat de melder aan het blok is gelinkt. Daarna heb ik de actie in het blok gezet , maar als ik de melder activeer gebeurt er niets . Zou je misschien nog een keer je licht over mijn instellingen willen laten schijnen , waar de fout zit? Ik stuur het issue mee.Bij voorbaat dank Arie
issue.zip
(86.89 KiB) Downloaded 2 times

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 13.02.2019, 14:38

Hi Arie,

Ik zit ook al een beetje te prutsen. :oops: :shock:
Maar het werkt nu. :D
Ik heb de functie verandert naar f10, hoefde niet, ...
09:29:09 id=BR 132 Ludmilla decoder 16 f10(3)=off
09:29:08 id=BR 132 Ludmilla: addr=16, protocol=default, calculated speed=0, command=- V=0, dir=fwd, lights=on, throttleid=-
09:29:08 id=BR 132 Ludmilla decoder 16 f10(3)=on
Gebruik geen "endpulse" bij je melders (dat is oude technologie).
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=bl ... e_endpulse

Probeer het met mijn baan.

Tom
Attachments
plan.xml
(327.85 KiB) Downloaded 2 times

trabiarie

Post by trabiarie » 13.02.2019, 20:00

Hallo Tom
Bedankt voor het bekijken van de actie , ik ga dit uitpluizen wat je precies gedaan hebt en ik haal de endpuls weg .
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 13.02.2019, 20:17

Hi Arie,

Ik heb de "eindpulse" al weggehaald.
Nog iets anders, wanneer je melders in de rijwegen aanlegt (tabellen->blokken->(blok)->rijwegen) hoef je alleen maar de "all enter+" en "all enter-" aan te leggen.

Tom

trabiarie

Post by trabiarie » 13.02.2019, 21:55

Hallo Tom
Ik had gezien dat je het al weggehaald had , dat van de enter+ en - , ga ik zo toepassen bedankt.
Het is wel correct dat ik bij die melder fb3 bij Algemeen de rijwegen heb toegevoegd?
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 13.02.2019, 22:28

Hi Arie,
Het is wel correct dat ik bij die melder fb3 bij Algemeen de rijwegen heb toegevoegd?
Ja, bij de andere rijwegen is dat niet nodig (Er kunnen uitzonderingen zijn in bijzondere gevallen).

Tom

trabiarie

Re: Actie maken d.m.v een melder  [✔]

Post by trabiarie » 14.02.2019, 12:23

Hallo Tom
Het is wederom met behulp van jou plan gelukt . De loc met geluid laten nu keurig een signaal horen als ze het blok binnen komen , :thumb_up: De loc's met geluid die ergens anders op de baan staan blijven zwijgen.
Dus prima in orde . Bedankt ook deze keer voor je hulp.
vr groet Arie

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”