ESU Switch Pilot servo

Post Reply
wilwee

ESU Switch Pilot servo

Post by wilwee » 24.04.2019, 15:02

Hallo allemaal,

Ik heb C-Rails en een DCC++ base station (Arduino Mega + Motor Shield) en een ESU Switsch Pilot Servo
Ik kan de servo's wel bedienen met JMRI (gewoon wissel nummer 1) maar bij RocRail wil het niet lukken.

Kan mij iemand op weg helpen waar ik deze wissels/servo's kan invoeren (Tabellen/ wissels?)
en welke adressering gebruik je dan voor een ESU Switsch Pilot Servo. Ik heb al van alles geprobeerd
maar het wil niet lukken.

Hopelijk kan mij iemand op weg helpen.

Alvast bedankt.

Groeten
Wil

smitt48
Moderator

Re: ESU Switsch Pilot servo

Post by smitt48 » 24.04.2019, 15:52

Hi Wil,

Ik weet het niet zeker probeer, adres=1 en port=1

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ecos-en#switches

Tom

agre30

Post by agre30 » 25.04.2019, 08:07

Hoi Wil,
Als je eerste wisseladres 1 is, dan plaats je een wissel in je plan en bij de eigenschappen van dit wissel vul je op het tabblad Interface het getal 1 in in het veld Poort. Het veld Adres blijft op 0 staan. Het protocol blijft op Default staan.

Als je er niet uitkomt, maak dan in Rocrail een issue aan en upload dit als een zip-bestand hier in je topic. Eigenlijk is dat de standaard werkwijze als je een probleem hebt altijd een issue bestand er bij plaatsen.

Succes,
Albert.

wilwee

Post by wilwee » 25.04.2019, 13:02

Bedankt voor de antwoorden maar ht werkt nog steeds niet. Het werkt dus wel in JMRI gewoon onder wissel nrummer: 1.

Hierbij het zip bestand.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt

Wil
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 25.04.2019, 14:04

Hi Wil,
adres=1 en port=1
Heb je dat geprobeert? Ik kan het niet vinden in de trc files

Heb je dit gelezen?
The ECoS is working with continuous addresses, whereas in Rocrail typically a different addressing scheme (MADA) is used: Address stands for the decoder number and Port is the number of the decoder output. On a standard decoder the ports 1 to 4 are available. The field Address in Rocrail therefore does not directly relate to the ECoS address!
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ad ... dress_mada

Tom

agre30

Post by agre30 » 25.04.2019, 16:12

Tom,
Wil werkt niet met een Ecos maar met DCC++ (Arduino)

agre30

Post by agre30 » 25.04.2019, 16:30

Wil,
DCC++ volgt het MADA schema om wissels te adresseren, zie de Wiki bij DCC++. Dat betekent bij wissel 1: Poort = 1, Adres =1 en ik vermoed dat je Accessoires aan moet vinken. (https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dc ... addressing)
Meer info over adressering vind je hier: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ad ... sory-pg-en
Helaas is deze uitleg niet in het Nederlands beschikbaar.

Ik hoop dat het hiermee werkt.
Ik heb nog wel een DCC++ centrale liggen en ook nog wel een ESU Switchpilot. Als je het niet werkend krijgt, probeer ik dit weekend even een testopstelling te maken.

Albert.

wilwee

Re: ESU Switch Pilot servo

Post by wilwee » 25.04.2019, 21:40

Hi Albert,

Geweldig het werkt. Het was dus idd Accessory dat moet worden aangevinkt.
Het werkt in ieder geval. Nu ga ik verder met Mardec dat werkt ook al wel
maar begrijp de Adrress en Port niet helemaal. Ik had bij Mardec ingegeven:
Mardec bord nummer: 3
Pin nummer: 3
Adress: 11
In Rocrail werkt het nu met Adrress: 3 en Port: 3
Dit is me dan weer niet helemaal duidelijk.
Als hier (Mardec) ook nog iemand een antwoord voor heeft dan zou dat helemaal
top zijn.

Hartelijk dank.

Groeten
Wil

agre30

Post by agre30 » 26.04.2019, 16:12

Hoi Wil,
Fijn dat het werkt. Ik heb in mijn reactie ook de link gezet naar de wiki waar de MADA adressering wordt uitgelegd. Heb je dit gelezen?
Wissel adres 1 t/m 4 is adres:1 en poort: 1 t/m 4
Wissel adres 5 t/m 8 is adres: 2 en poort: 1 t/m 4
Wissel adres 9 t/m 12 is adres: 3 en poort 1 t/m 4
Enzovoort.

Als je wisseldecoders instelt (en daar valt de Mardec ook onder) kun je er beter voor zorgen de wisseladressen steeds in blokken van 4 toe te kennen. Aangezien je nu 1 ESU decoder hebt met de adressen 1 t/m 4 zou je de Mardec het best kunnen laten beginnen met adres 5
In de wiki waar ik naar verwijs staat ook uitgelegd hoe je voor een willekeurig wisseladres het bijbehorende adres en poortnummer in Rocrail kunt berekenen. Voor wisseladres 11 kom je dan inderdaad uit op adres 3 en poort 3.

Ik zag dat je een zelfde vraag op een ander forum geplaatst hebt. De reactie die je daar gekregen hebt op de adressering klopt niet!

Succes,

Albert.

wilwee

Post by wilwee » 10.07.2019, 10:48

Hallo Albert,

Ik kom nog terug op een eerder issue betreffende Rocrail en Mardec adressering. Mijn Mardec bord heeft nummer 3
dus stel ik in Rocrail in poort: 3 adres 1 of 2 of 3 of 4. Dit is dan voor de eerste 4 servo's. Het Mardec bord heeft
meerdere pinnen. Stel ik wil 8 servo's aansluiten wordt het dan vanaf servo 5 automatisch in Rocrail poort: 4
adres 1 t/m 4 ondanks het feit dat het Mardec bord nummer 3 heeft.

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.
Wil

agre30

Post by agre30 » 10.07.2019, 14:19

Hoi Wil,
Voor zover ik weet is het Mardec nummer (in jouw geval 3) alleen voor de administratie in de bijbehorende tool om de servo's in te stellen. Dit heeft niets met Rocrail te maken.
Ik dacht dat je, naast het administratienummer, voor de Mardec ook aan moet geven wat het eerste wisseladres is. Daarvoor verwijs ik je naar de handleiding van de Mardec.

Ik heb verder alleen maar slechte ervaringen met de Mardec dus ik die heb ik weer verkocht en dat is al weer even geleden.

Succes,
Albert.

wilwee

Post by wilwee » 10.07.2019, 14:50

Hallo Albert,

Wat gebruik jij dan om servo's/wissels te schakelen? Ik heb ook ESU werkt goed maar is wel duur vind ik.

Ik hoor het graag,
Wil

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 10.07.2019, 15:08

HI Wil,

Ik gebruik Rosoft uit Nederland.
Ga naar Producten en dan naar rechts "producten DCC" --- Servo Switch en Wissel decoder DCC.
Ik gebruik zelf de SDD (DCC signaal) en WDD (DCC wissel) decoders.

Ik heb een ECoS omdat in Amerika (waar ik toen woonde) alleen the ECoS te krijgen was met Motorola, MFX and DCC. Nu is dat waarschijnlijk anders.
Tom

agre30

Post by agre30 » 11.07.2019, 17:47

Hoi Wil,
Ik gebruik de ESU Switchpilot servo. Inderdaad wel wat duurder maar instellen gaat lekker makkelijk met 3 knopjes. Geen aanvullende software nodig. En ik heb een doos vol kunnen kopen van iemand die zijn baan afgebroken had, dat scheelt een hoop in de kosten.
En dat ik er niet uitgekomen ben met de Mardec betekent niet dat je die niet zou kunnen gebruiken. Er zijn genoeg tevreden gebruikers te vinden. Ik raad je aan de handleiding van de Mardec te raadplegen over de adressering en als je er dan in Rocrail niet uitkomt hier een incident melding te uploaden.

Succes met instellen.

Albert.

wilwee

Post by wilwee » 15.07.2019, 09:20

Hallo Tom en Albert,

Een beetje laat maar bedankt voor jullie reacties.

Wil

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”