voorstellen

Post Reply
marcombv

voorstellen

Post by marcombv » 25.11.2017, 17:16

Zo ik zal me dan ook maar eeens voor gaan stellen.

Marco van den Heuvel, 58 jaar, getrouwd en woonachtig in het pittoreske Almere.
Als klein jongetje begonnen met de trein op de eettafel (Fleischmann H0 spoor)
Op 16 jarige (1976) leeftijd alles verkocht want ik wilde een brommer.

Daarna (1982-1990) een N-spoorbaan gehad. Eerst plat op een plaat spaanplaat (onhandig), daarna een open baan in de kelder (te vochtig) en als laatste een opklapbare baan van 300 x 100 cm in de woonkamer. Op mijn blog kan je er nog foto's van vinden.

In 1990 kwam het eerste kindje inclusief een verhuizing en werd de baan opgeslagen. Er kwam ook nog een tweede kindje, dus voorlopig geen treintjes.

Na mijn scheiding (2000) op een woonboot gaan wonen, heel erg leuk en romantisch maar geen plek voor een modelspoorbaan.
In 2014 de woonboot verkocht en een huis op de wal (inclusief garage) aangeschaft. De garage was een ex kapsalon met langs 1 wand alleen maar spiegels.
Daar zou de volgende baan (H0 en voornamelijk Fleischmann) gaan komen.
De baan werd 470 x 125 cm en kwam inderdaad langs de spiegelwand wat leuk was voor het ruimtelijk efffect.
locs overzicht.jpg
Er waren slechts 3 problemen, er was geen verwarming in de garage, ik had de baan te breed gemaakt en mijn vrouw wil in de winter haar tropische bomen en planten in de garage opslaan.
Na veel overleg heb ik toen 1 van de kamers op de 1e verdieping toegewezen gekregen. :beer:
Lengte 460 cm en breedte 240 cm. Dus best wel een lekker maatje.

De nieuwe baan wordt een U vormige baan met een breedte per poot van 80 cm. De lange poot is 460 cm en de korte poot 370 cm. Daartussen komt nog een verbinding van 80 x 80 cm, zodat de totale breedte op 240 cm komt. De bouw is begonnen met de langste poot om dit later verder uit te breiden.

Op de lange poot komt het dubbelsporig hoofdstation (met daaronder het schaduwstation) met een aftakking naar een zijlijn en depot.

Op de korte poot komt het zijlijn station, diverse industrie en het depot. Het dubbelsporig traject verdwijnt hier in een tunnel naar een keerlus met opstelsporen.
Het station en depot komen op verschillende hoogtes.

Op het verbindingsstuk komt een hangend ravijn met een dubbelle en een enkelsporige brug. Allebei op een aparte hoogte.

De bouw van de lange poot is begonnen, het schaduwstation ligt er en het klimspiraal is ook gereed.
Ik kan in ieder geval weer een rondje rijden door het schaduwstation, klimspiraal en dan weer terug.
20170803_213102_klein.jpg
20170401_210650_klein.jpg
Nu ben ik begonnen alles met Rocrail aan te sturen, de wissels werken inmiddels, de treinen rijden (nog maar 3 stuks, de rest is nog analoog) en kan ik gaan beginnen aan de bezetmelders.
Ik heb wat foto's meegestuurd want ik moet nog even uitvogelen hoe ik ze in het bericht krijg. Ik heb zelf wel ervaring met dit soort phpBB forums, dus dat gaat ook lukken.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

smitt48
Moderator

Re: voorstellen

Post by smitt48 » 25.11.2017, 17:53

Hi Marco.

Heb veel plezier met je baan en Rocrail.

Tom

agre30

Re: voorstellen

Post by agre30 » 25.11.2017, 18:59

Hoi Marco,
Welkom op het Rocrail forum. Altijd leuk als er weer een Nederlander bij komt.
Ik woon in Zwolle dus als je het leuk vindt om te komen kijken hoe mijn baan met Rocrail draait ben je van harte welkom.

Succes,
Albert.

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”