[solved] Nieuwe gebruiker met direkt al een paar vragen...

Post Reply
FokkeBoschma

[solved] Nieuwe gebruiker met direkt al een paar vragen...

Post by FokkeBoschma » 25.12.2017, 20:55

Hallo, naam is Fokke Boschma, en sinds een week of 2 ben ik aan het stoeien met Rocrail.

Ik ben eigenlijk een herintreder qua modeltreinen. Sinds mijn jeugd al een aantal Roco treinen in bezit, maar nooit echt een modelbaan gemaakt. Wel plannen daarvoor natuurlijk... 8) . Sinds Eurospoor 2017 in bezit van een startset met de z1, met modem om de (inmiddels gedigitaliseerde) treinen te bedienen met de app op de telefoon. Leuk, maar wilde toch iets meer. Omdat ik de afgelopen 10 jaar ook zeer fanatiek met treinsimulators 'speelde' (ook de reden waarom de modeltreinen in de doos bleven...) wilde ik eens proberen om de computer te gebruiken om de treinen te besturen met de laptop, want wifi...

Boven op zolder staan al 3 modules klaar om aangesloten te worden, rails en wissels liggen op hun plek, maar helaas... Het verzamelen van allemaal nutteloze troep in de afgelopen jaren zorgt ervoor dat ik de modules fysiek niet kan bereiken. Dan eerst maar een dubbelsporig ovaal, met met wisselverbindingen maken op de hobbykamer, en deze testbaan gebruiken om alles voor te bereiden.

En dus nu Rocrail. Op zich lukt er steeds meer. Op youtube kun je veel vinden en ook in de wiki. Heb al 2 blokken en bezetmelders aan de praat. En kan sinds dit weekend een trein van het ene blok naar het andere blok laten rijden. :thumb_up: . Maar nu:

Ik heb versie 13226. Ik kan helaas geen andere taal instellen. Elke keer start hij weer op in het Engels. Op zich geen probleem, maar is volgens mij niet zoals het hoort. Het lijkt net of Rocrail sommige instellingen niet onthoudt. Ik kan de kleur van het baanplan aanpassen, klok aanpassen, paden voor het bestandssysteem opgeven, maar iedere keer gaat hij weer terug naar zoals het was.
Plaatjes van de locs kan hij niet vinden: de melding .. .png not found komt iedere keer voor. Terwijl ze het juiste formaat hebben: 230px bij 80px.

Baanplan zelf opent hij altijd wel goed, treinen staan er ook in, paden ook en alle instellingen die daarmee hebben te maken staan er ook in.
Wat zou er voor kunnen zorgen dat bovenstaande zich voordoet?

Met vriendelijke groet

Fokke Boschma
Last edited by FokkeBoschma on 26.12.2017, 06:26, edited 1 time in total.

smitt48
Moderator

Re: Nieuwe gebruiker met direkt al een paar vragen...

Post by smitt48 » 25.12.2017, 22:25

Hi Fokke,

Welkom bij Rocrail.
Het ziet er naar uit dat je multiple werkruimten heb.
ik ga er van uit dat je Winxx heb.
Vind de plaats waar RR is.
In daar heb je een werkruimte XXX, met jouw plan YY. http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=wor ... werkruimte
Daar is een map die rocrail.ini heet, die map heeft een "rocrail planfile" die moet naar jouw plan YY wijzen.

Om ons te helpen kan je een http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-nl en de zip file hier in het forum er bijdoen. Dan kunnen we misschien zien waar het hapert.

Tom

FokkeBoschma

Post by FokkeBoschma » 25.12.2017, 23:30

Hoi Tom.

Bedankt voor je reply. Echter na heet schrijven van mijn bericht ging het helemaal mis met Rocrail. Ik kreeg een foutmelding dat mijn baanplan niet 'gezond' was. En er was een melding over finder. Ik heb (volgens mij) in Rocrail eigenschappen finder uitgeschakeld. En toen deed niets het meer. Of ik heb meer dingen uitgezet, dat weet ik niet.
Rocrail wilde wel opstarten maar zodra de workspace gestart werd, liep het programma vast, en kreeg geen verbinding met de server en nog meer ellende...

Om een lang verhaal van try en error kort te houden, heb ik Rocrail opnieuw geïnstalleerd, en een andere map aangewezen voor de bestanden. Eerst kijken naar de taal: in het Nederlands! En alle instellingen die ik verander, worden onthouden bij een restart. Ik ben blij! :lol:

Maar: al het werk wat ik in de afgelopen weken verzet heb, ben ik dus nu kwijt. Geen ramp, maak het gewoon weer opnieuw.

Maar om even terug te komen op je reactie: wat jij zegt kan waar zijn. Ik ben in het begin gigantisch aan het klooien geweest met 'werkruimtes' Hoe het allemaal gelopen is weet ik niet, maar ik had op een gegeven moment een baanplan er in staan, onder plan.xml. Goed zo dacht ik. En daar ben ik verder mee gegaan. Echter was het vanaf het begin al dat de instellingen niet veranderden, ook nog zonder werkruimte.

Nou ja, ik ben nu weer op weg. Mocht ik nog wat tegen komen, dan laat ik het wel weten! :idea:

Fijne dagen verder!

Fokke Boschma

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 26.12.2017, 01:51

Hi Fokke,

Fijn dat het werkt!

Zet je post op gesloten.
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=iss ... _as_solved

Tom

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”