Nieuw

rvooyen

Re: Nieuw

Post by rvooyen » 17.01.2019, 12:47

Geen paniek Mark,

Dit hebben wij allemaal wel eens een keer gehad.

Zie mijn PM om misschien even te bellen om de zaak weer werkend te krijgen.

Robert

Markus1970

Post by Markus1970 » 17.01.2019, 14:30

heer robert bedankt .
en ja bellen zou nog kunnen , maar moet hier eerst even vanavond eens laten kijken , om laptop opnieuw goed en aan de gang te krijgen .?
en start nu niet eens goed meer op ?
ze zegen toch iets ingesteld , wat niet klopt. ?

verder wim aan telefoon gehad , belde met uit leeg i.v.m. verbinding .
en gaf aan als alles weer werkt mee te kijken om op nieuw goede verbinding tussen baan en s 88 te krijgen .
en verder sorry rocrail . even te laten wat het was . en met koploper verder te gaan .
omdat ik daar mee veel makkelijker en beter zou kunnen werken al dus . de heer wim .

kijk vanavond wat er nog goed is en kan / we weer aan het werk krijgen .
en kom er dan nog op terug .

mijn dank mark .

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 17.01.2019, 14:52

Hi Mark,
Na 9 dagen al opgeven!
Natuurlijk kan je terug gaan naar Koploper een software dat al jaren lang niet verbetert word.
Als je met Wim, Wim Ros bedoelt, dan kan ik je vertellen zijn spullen werken ook met Rocrail. Ik heb S88n and DCC wissel en sein decoders in gebruik.

RoSoft

Post by RoSoft » 17.01.2019, 15:54

Heren, ik zal als leverancier van de betreffende interface maar even reageren.

Onze spullen zijn gewoon plug and play, daar hoeven geen instellingen in de PC voor worden aangepast. En als je gewoon doet wat in de zeer uitgebreide handleiding staat werkt het binnen enkele minuten.
Het werkt met RocRail, iTrain, TrainController, Koploper en alle andere systemen die het Lenz Digital systeem ondersteunen. (xPressNet)

Het beste advies wat men hier had moeten geven is neem contact op met de leverancier. Nu zit er in Tilburg iemand vol frustraties en een omzeep geholpen PC dat was helemaal nergens voor nodig geweest.

Nogmaals het werkt binnen enkele minuten ongeacht de software.

Stap 1 USB driver installeren.
Stap 2 USB verbinding inpluggen.
Stap 3 Configuratie scherm openen en kijken welke comport er is aangemaakt.
Stap 4 Deze comport ingeven in de software baudrate op 9600. En gaan met die banaan.

Dus zie hier de verkorte versie van de uitgebreide handleiding, waarin ook de verschillende besturing software instellingen staan.

Mvg
Wim.
Last edited by RoSoft on 17.01.2019, 17:34, edited 1 time in total.

Markus1970

Post by Markus1970 » 17.01.2019, 16:39

bedank voor de reactie .

ik wil zeker niemand beschuldigen of zeggen wat goed en fout is . heb daar helaas de kennis ook niet over
maar om nu te zeggen na 9 dagen zo maar opgeven .?
ben nu vanaf augustus aan het afbreken wat ik in 10 jaar heb gebouwd
dit al door het belachelijke idee , dat ik ook van analoog over wilde gaan naar digitaal .
Dit met zeer veel tegen slag en fouten enkel van mijn kant en door mij verkeert gekozen .
dit al door de niet kennis waar ik aan begon ( stom nooit moeten doen )

nu op het punt dat er weer iets rijd dan nog enkel met lokmaus , op zeg maar een lang rechte baan .
totaal zonder iets geen stop geen detectie of wat al meer .
en wil stap verder in mijn opbouw pc besturing . niet eens om het vol automatisch rijden , maar meer als idee baan beveiliging / mag ik het noemen mijn oude blok systeem .
maar dan in digitaal , zo dat er wat meer trein op de baan rijden zonder al te veel botsingen .!

hier bij loop ik ook vast en vraag hulp via dit forum .
ik krijg ook reactie en hulp en robert kom zelfs ook naar Tilburg om boel mee aan de gang te krijgen .
maar blijkt ook naar zijn kunnen niet de boel werkend te krijgen .
mag ik dan denken hoe moet ik dit nu gaan doen als niets weet beginner , als iemand met mooie grote baan en veel ervaring het niet eens lukt .
en er zelfs gesproken wordt over plug en play . ?
zit ik dan echt totaal met verkeert spul . verkeerde programma ?

mijn laptop zijn ze na vanmorgen totaal stop door het proberen van het nieuwe baan plan er in te krijgen ,
opnieuw in fabriek stand aan het opstarten , en kijk als dit is gelukt hoe verder .
voor iedereen respect die zijn baan digitaal heeft .
maar sorry zonder voor kennis en niet onbelangrijk de lol in werking pc.
is dit dus echt niet zomaar uit voer baar
maar ja hoe nu verder . ?
echt geen idee .
groet mark .

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 17.01.2019, 17:03

Hi Wim,

Ik ben het met je eens!
Jouw spul werkt, ik gebruik 3 verschillende producten van jouw zonder problemen.
Ik heb naar Koploper gekeken, maar vond het niet goed dat hij er mee ophield. Dat betekende voor mij dat mijn ECoS alleen op legacy mode kon gebruiken, en eventueel nieuwe dingen in de ECoS interface te missen.
Nieuwelingen in het rijden van treinen met PC software moeten eerst een klein baantje aanleggen. met een wissel en een paar melders om te kijken hoe het werkt. (Mijn testbaan "Aedler", was gebaseerd op het test baan van Koploper).Als je dat onder de knie hebt kun je verder gaan.
Dit forum staat er om bekend dat we elkaar helpen, natuurlijk zijn er meer mensen die dit in Duits of Engels, doen zodoende is het NL forum beperkter. Het is echter goed dat de eigenaar van Rocrail een Nederlander is die graag helpt.

Tom

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 17.01.2019, 18:22

Hi Markus,

De software maakt automatisch een kopie (backup).
Zoals je kunt zien.
markus7002.PNG
Het enige verschil is dat de pc-map op jouw PC anders is als die van mij.
Op mijn pc is dat c:\this PC\downloads\test\markus1970
Ook het forum heeft nog jouw plan, dus niets is weg!

Tom
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Markus1970

Re: Nieuw: "Wij snappen er echt niets van..."

Post by Markus1970 » 17.01.2019, 19:09

aan Tom .
ja klopt super
daar door hoop gedoe hier niet aan gedacht . ik heb gelukkig vanmorgen nog baan op forum gezet.
en zou deze dus ook weer daar van terug kunnen pakken .
dank voor de tip

helaas , vraag mij niet hoe ik het voor elkaar kreeg . maar doet de laptop het nog niet .
en gaan ze nog wat anders bekijken om te doen .?
ik moest daar wel bij rekening houden dat al de gegevens en instellingen op nieuw moeten / verloren gaan .

als deze het weer heel eind doet : ga ik weer rustig proberen met wat ik nog heb en wat hulp bij verbinding van laptop naar de baan .
wat er werkt.
evt. dan nog eens met het aangepaste baanplan van robert . zou het al iets moeten doen . ?
zodat ik dan stapje bij stapje verder kan.

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 17.01.2019, 19:27

Hi Markus,

Ik zal de aangepaste baan van Robert gebruiken.
Je kan dat gemakkelijk zo doen.

B.v.
Kopie van jouw baan in C:\this pc\markus\Rocrail\markus1970
Kopie van robert zijn baan in C:\this pc\markus\Rocrail\robert
In Rocrail doe je het volgende.
Bestand->werkruimte openen (zoeken naar C:\this pc\Rocrail) daar vind je dan tenminste deze 2 bestanden. Selecteer er een en dat plan gaat laden. Als je nu die het andere plan wil gebruiken, dan ga je weer terug naar Bestand->werkruimte openen. Het vraagt of je zeker weet, want het programma gaat het eerste plan nu sluiten, voordat de tweede geladen word.
Na de eerste keren kan je nu beide plannen in Bestand->laatste werkruimten zien en snel selecteren.

Tom

rvooyen

Post by rvooyen » 17.01.2019, 19:31

Even een reactie.

Ik heb een dag (3 uur) bij Mark geholpen om de zaken op te bouwen. Verder heb ik ook veel spul van Rosoft - prima.
Heb de drivers geinstalleerd en de expressnet geconfiged en Rocrail verbonden middels de dan vrij gekomen poort.
Wij hebben een loc op de baan met Rocrail kunnen besturen dus tot zover OK.

Het enige was dat na een herstart de loc eerst even met de Multimaus moest worden aangestuurd waarna het via Rocrail gestuurd kan worden. Multimaus is master? Ben geen kenner van de Multimaus.

Verder heb ik het plan van Mark met hem doorgenomen en de nodige aandacht voor de blokken. melders, rijwegen enz in beeld gebracht.

Laatst had ik ook een werkend plan naar Mark gestuurd dus deze is ook beschikbaar.

In het verleden heb ik ook een aantal jaren met Koploper gewerkt voordat ik overstapte op Rocrail dus ik ken ze beide goed.
Er is bij Koploper ook een handleding van 250 bladzijden! Dus even koploper doen is er ook niet bij!

Deze PC treinstuur programmas zijn allemaal ongeveer hetzelfe, baan-blokken-melders-seinen-rijwegen-dienstregelingen en alle parameters die daarbij horen.
Het is een leercurve die wat geduld en tijd nodig heeft maar als je hier doorheen komt is het trein rijplezier zeer verhoogd!

Mark, Ik ben en blijf beschikbaar om jou te ondersteunen, telefonisch, forum hier en email en je bent welkom om hier langs te komen om diverse Rocrail banen te zien werken.

Tussendoor: Na bezoek aan jou is mijn laptop gecrashed!!!! Dus ook ik moet even door de pomp. IT bah!! Wij kunnen niet meer zonder.

Mark: Even doorzetten - het licht aan de einde vd tunnel komt!

Groeten,

Robert

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 17.01.2019, 19:37

Hi Robert,
IT bah!! Wij kunnen niet meer zonder.
/Off Topic/
Hoe kan je dat zeggen. Daar heb ik mijn boterham mee verdient!

In 1983 zetten ze IBM PC XT op mijn desk en vertelde mij jij moet dat gebruiken (wilde ik niet ik was een mainframe programmeur). Lang verhaal kort, ik heb veel over PC besturingen geleerd, en het meeste weer kwijt geraakt. Ban daarna weer mainframe programmeur geworden.
/End OT/

Tom

RoSoft

Post by RoSoft » 17.01.2019, 23:13

En om een simpele verbinding te maken met Koploper om een Interface te testen heb je geen 250 blz. nodig. Je hebt niet eens een sporenplan nodig. Het is zo simpel.

Mvg
Wim.

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 17.01.2019, 23:36

Hi Wim,
En om een simpele verbinding te maken met Koploper om een Interface te testen heb je geen 250 blz. nodig. Je hebt niet eens een sporenplan nodig.
Het is hetzelfde met Rocrail.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=xpressnet-en
Gewoon een van 53 verschillende interface protocols.

Tom

RoSoft

Post by RoSoft » 17.01.2019, 23:43

Yep, en ik weet ook echt wel hoe het in en met RocRail werkt. Maar ik reageerde even op de onzin mede deling van Robert dat je eerst 250 blz moet lezen om met Koploper te kunnen werken.
Zal zo eens die file van Mark inlezen, en een s88xPressNetLI aansluiten.

Mvg
Wim.

RoSoft

Post by RoSoft » 17.01.2019, 23:48

Zo en dat net even gedaan, en het is mij super duidelijk waarom het niet werkt bij Mark.

Mvg
Wim.

PS.: Er is verbinding met het systeem en er is terugmelding.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”