bij xpressnetli wissel verschuiving Topic is solved

RoSoft

Re: bij xpressnetli wissel verschuiving

Post by RoSoft » 20.01.2019, 12:01

rjversluis wrote:
20.01.2019, 07:54
Hi Wim,
Persoonlijk vind en vond ik dit een verkeerde benadering, was toen ook een rede om RocRail niet te gebruiken.
als je jezelf hier in het Forum aanmeldt wordt ervan uitgegaan dat je Rocrail gebruiker bent.
Jij maakt hier nu anti reclame, en als dat de enigste reden is.
Nee, Rob dat was en is niet de rede, de rede is om iemand te helpen om Rocrail werkend te krijgen met een bepaald product.
Dat iemand anders daarna tegen dezelfde bug aanloopt als dat ik eerder had doorgegeven en waar toen niets aan werd gedaan is niet mijn schuld, dat heeft niets met het hardware product te maken wat hij gebruikt, maar met de gebruikte software.

Overigens is dit een PERSOONLIJKE overweging die ik op basis van het toen gegeven antwoord heb gemaakt. Dat is dezelfde persoonlijke overweging die je maakt op basis van als iemand zegt dat je eerst 250 blz moet lezen om ergens mee te kunnen werken.
Een ieder is vrij in zijn keuze welk product hardware of software hij gebruikt.

Mvg
Wim.

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 20.01.2019, 13:35

Hi Rob,
wacht eerst maar af of dit nu is wat men wilt.
Alles goed en wel, maar hoe kan men weten of ze het hebben willen als het niet gedocumenteerd is. :shock:

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 20.01.2019, 13:44

Hi Tom,

bij de eigenschappen dialoog van Xpressnet kun je dat zien. Waar zou je dat anders zoeken?
xpressnet-setup-en.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

trabiarie

Post by trabiarie » 20.01.2019, 15:26

Hallo Rob en Tom
Ik ben er de hele middag mee bezig geweest en ik kom nog meer problemen tegen aangaande de wissels , de loks lopen prima en met de z21 centrale werkt alles correct.
Als ik nu wissel 5 schakel gaat deze ook keurig om maar b.v bij wissel 12 schakelt 20 op de baan bij wissel 25 schakelt 31 op de baan , op het plan schakelt wel alles keurig mee .
Dus misschien toch iets bij mij verkeerd ? Voor de rest gaat alles goed ook op de noodstop reageert de z21 en gaat knipperen , en ik kan hem ook weer gewoon aanzetten met rocrail.
Ik ga nu eerst maar even verder met de z21 centrale en informeer of ik daar ook de Rosoft melders op aan kan sluiten , maar dat voor later ik wil je als nog bedanken voor de moeite die je hebt genomen.
en ga ik weer met stapjes verder. Mijn kleinzoon wil ook graag tussendoor rijden die is er helemaal gek van.
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 21.01.2019, 02:28

Hi Arie,

Ik weet niet wat er verkeerd is, maar je hebt wissels met dezelfde adres. sw13=sw82. Sommige hebben roco als de interface id andere weer niet.

trabiarie

Post by trabiarie » 21.01.2019, 13:29

Hallo Tom
Dat ik wissels heb met hetzelfde adres klopt , die schakelen gelijk om, is het wissel nr 14 en 15 . dat met die interface is me ontgaan dat heb ik vanmorgen aangepast. Ook de nummering doorgelopen.
Maar nog klopt het niet met schakelen , er gaat iets fout op de baan via xpressnetli , terwijl op het plan wel alles goed gaat en niet op de baan , met de z21 centrale gaat allebei goed.
Het zal best iets bij mij wezen daar ben ik van overtuigt want de loc's reageren allemaal goed. Maar het is voor mij geen halszaak nog ,want ik moet toch nog met melders aan de gang en als dat ook via de z21 kan vindt ik het goed , het was alleen een vreemd iets waar ik tegenaan liep en geen verklaring voor had. Ik had ook gedacht aan een verschuiving van adressen in de 4 digikeijs decoders 4018 .
Maar dat klopt ook niet bij alle wissels. Dat zou dan 4 plaatsen zijn. Eens komt het uit wat het is en denk ik misschien , hoe had ik dat kunnen doen stom van me. Ik ga stap voor stap verder en ben heel blij met alle hulp. Ik had aangaande de melders nog een vraag , kan ik die in dit draadje stellen of moet ik een nieuw maken?

vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 21.01.2019, 14:06

Hi Arie,

Je wissels 14 en 14-1 (15 en 15-1) heb ik gezien. Maar wissel 13 en 82 zitten op 2 verschillende niveaus.
Ik zou een nieuwe post zetten voor een ander probleem.

Kan je een nieuwe issue maken met xpressnet, zodat Rob kan zien wat er aan de hand kan zijn. Dan kan je ook testen of de nieuwe functie ook werkt.
14895 2019-01-20 09:08:33 +0100 xpressnet: swoffset option added
De functie kan je vinden op het scherm van de Xpressnet eigenschappen. (Nog niet vertaald) "Switch address offset".

Een andere reden dat Xpressnet niet goed werkt, is dat de interface = roco en die gaan niet schakelen wet Xpressnet, zonder dat jij de naam verandert.
Jij hebt waarschijnlijk zoiets als hieronder:
trabiarie01.PNG
Verander Roco naar roco1 en dan XpressNetLi naar roco, dat is het gemakkelijkste om te testen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

trabiarie

Post by trabiarie » 21.01.2019, 15:46

Hallo Tom
Met wissel 13 en 82 op een ander niveau was ook een fout , dit kwam omdat ik zowel voor nivo1 als nivo 0 de baan door had getekent en zodoende een foutmelding kreeg dat wissel 13 al bestond.
Nadat ik van jou de tip had gekregen met die verlengers heb ik dit vanmorgen ook gewijzigd en is die wissel eruit . En de baan veranderd met de verlengers.
Ik heb inderdaad de centrale's zo staan als jij aangeeft , allen de virtuele heb ik verwijderd. Ik had dus z21 en xpressnetli onder elkaar en inderdaad allebei roco als id.
Ik heb nu weer alleen de z21 als centrale. Ik zal de xpressnetli er weer bij zetten en de id's veranderen in roco-1. Heb ik dan geen probleem als ik omschakel met het id van de wissels , die staan nu allemaal op roco en ook de lok's . Moet ik dan opstarten met de xpressnetli , en dan alle id veranderen in roco-1 of een andere naam ? En moet ik dat dan steeds doen als ik een keer omschakel of maakt het programma voor beide centrale's een database aan met die veranderingen? Ik hoop dat je mijn vraagstelling een beetje begrijpt. Ik zal morgen een nieuwe issue maken , ik heb de nieuwe versie gedownload en zal gelijk proberen of die offset wel of niet nodig is.
vr groet Arie
Last edited by trabiarie on 22.01.2019, 14:18, edited 1 time in total.

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 21.01.2019, 16:18

Hi Arie,

Nee je hoeft je namen niet te veranderen onder "interface" van de wissels. Als je ze beide roco noemt in de centrale dan gebruikt het programma de eerste centrale die hij vind.
B.v. heb jij roco en xpressnet in die volgorde, dan op xpressnet klikken en dan standaard. Nu is de volgorde xpressnet en dan roco. Nou gaan de wissels xpressnet gebruiken.

Tom

trabiarie

Post by trabiarie » 21.01.2019, 19:19

Hallo Tom
Sorry hiervoor maar ik blijf het een lastig gegeven vinden , dit omdat ik ontdekt had waarom sommige lok's niet luisterde , na lang zoeken toen uitgevonden dat dit door de interface id kwam , die ik bij sommige niet had ingevuld :oops: . Ja ja alle begin is moeilijk maar ja dat is schaatsen en skieen ook , en hier heb je langer plezier van :mrgreen:
Ik ben al blij met de hulp die ik hier krijg :thumb_up:
vr groet Arie
Last edited by trabiarie on 22.01.2019, 14:46, edited 1 time in total.

trabiarie

Post by trabiarie » 22.01.2019, 14:40

Hallo Tom
Ben vandaag er weer eens voor gaan zitten , de z21 centrale gaat helemaal goed alle wissels schakelen keurig op nummer en ook de stand is goed. De loc's rijden ook prima , en alle functies werken.
Ook kan ik de z21 ermee uitschakelen bij een noodstop.
Toen heb ik de xpressnet erbij gezet en deze op standaard gezet. toen ging alles goed en ik dacht he he gefikst. Maar hij had nog steeds contact met de router van de z21 , toen heb ik de z21 centrale verwijdert. Daarna alleen met de xpressn maar alle wissels (het lijkt wel kermis) schakelen op andere nummers , er is geen peil op te trekken. Ook schakelen sommige verkeerd om.
Toen heb ik de offset gebruikt ,maar dat geeft geen verandering. In deze situatie kan ik wel de lok's bedienen en dat werkt ook allemaal perfect. Ook kan ik de centrale aan en uit zetten met de noodstop
dus ik heb naar mijn mening een goede verbinding , het zijn alleen de wissels die om een of andere reden raar gaan doen . Ook heb ik diverse dingen bij de centrale gewisseld (poort test aan uit gezet)
Andere baudrate (maar dan heb ik geen verbinding) en CTS flow (aan en uit) .
Hierbij stuur ik 3 issue's mee ik hoop dat je misschien iets erin vind wat niet klopt. Ik kan natuurlijk ook met de z21 verder geen probleem , maar ik kan het niet uitstaan dat het niet gaat zoals ik het zou willen.
.
issue.zip
issue.zip
issue.zip

trabiarie

Post by trabiarie » 23.01.2019, 20:29

Hallo Tom
Ik weet niet of je al tijd hebt gehad om je te buigen over mijn plan. Ik ben nu beneden op de computer bezig geweest ermee, en ik had in de handleiding gelezen over de analyser. Deze heb ik gedraaid en kwam diverse fouten tegen . Met moeite heb ik de eerste verholpen , en zo langzamerhand viel het eurocentje :shock: , Ik ben nu zover dat als ik de analyser start hij meldt dat: nivo baan nick opa valid is , en hij vindt 12 rijwegen. Zit ik op de goede weg zo , dan ga ik hem boven draaien en ook daar alles aanpassen , kan dit ook effect hebben op het xpressnet gebeuren?
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 23.01.2019, 20:46

Hi Arie,

Als je iets verandert heb moet je ons nieuwe data geven.
Maar:
!. Met z21 loopt alles goed, zo geen reden omdat te zenden.
2. Met xpressnet moet je proberen 1 wissel te zetten, (waarschijnlijk gaat dat verkeerd), dan moet je de "switch address offset" met 1 omhoog doen. Als dat goed is geen reden om data te sturen. Dan kan je een vinkje zetten bij deze forum post (klaar)!
3. Als je andere problemen hebt met xpressnet dan moet je precies vertellen wat er aan de hand is en een nieuwe issue erbij doen.

Ikzelf heb geen z21 of xpressnet, zodoende kan ik alleen maar zien of Rocrail goed is, gebruikers die xpressnet hebben of een z21 moeten zeggen welke opstelling verkeerd is aan jouw kant of Rob heeft misschien is gevonden en kan het repareren.

Tom

trabiarie

Post by trabiarie » 23.01.2019, 21:07

Oke Tom
Ik laat het xpressnet gebeuren maar even eerst het plan gezond maken, Bedankt voor je hulp.
vr groet Arie

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”