blokken gebruiken Topic is solved

Post Reply
trabiarie

blokken gebruiken

Post by trabiarie » 21.01.2019, 16:37

Hallo mede hobbyisten

Ik ga na wat strubbels aangaande het probleem met een centrale , wat opgelost is met geduldige hulp , langzaam verder met het uitproberen om met blokken te rijden.
Nu mijn vraag hierover , mijn eerste plan toen ik nog niet met rockrail aan de gang was , was om met het abc remmen een bloksysteem te maken, met stroomdetectors van Train Tech die helaas door omstandigheden is gestopt. Ik zou dan blok voor blok middels relais vrij kunnen geven en de lok's laten stoppen en rijden en wissels schakelen.
Nu is mijn vraag is het ook mogelijk om als bijvoorbeeld : je drie blokken maakt in een baan dat het eerste blok bezet wordt gehouden als een willekeurige lok in het volgende blok is , en weer vrijgegeven als die lok in het 3e blok zou komen enzv . Ik begrijp dat je dan de blokken die je maakt moet instellen , maar is dit mogelijk dat dus een blok elke lok die erin komt een rembevel geeft en laat stoppen?
En zou je dan ook een schakel opdracht kunnen geven naar een bepaalde wissel , dus b.v in een station spoor 1: lok komt aan , lok stopt , wissel van spoor 1 om naar spoor 2 , en geeft spoor 2 vrij zodat als daar een lok is deze met vertraging weg kan , hetzelfde spelletje als een lok weer op twee komt met spoor 1 ? En dan natuurlijk uitbreiden als ik dat onder de knie heb als dat een mogenlijkheid is.
Ik zou dus graag met willekeurige lok's en zonder vaste rijwegen willen rijden. Hopend is dit een beetje te begrijpen zoals ik het uitleg.
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Re: blokken gebruiken

Post by smitt48 » 21.01.2019, 17:10

Hi Arie,

Ik weer. :mrgreen:

Rocrail heeft een functie "Aquarium", daar rijden treinen rond zoals vissen in een aquarium. Het programma besluit trein A gaat hier naar toe en de wissels en signalen worden gezet en de trein begint. In de tussentijd gaat trein B ergens anders naar toe, etc. etc. Gewoon een trein in een blok zetten en de lok starten.
Rocrail heeft een functie om treinen mooi binnen een blok te laten stoppen "BBT" de treinen moeten per blok leren wat de stopplaats is. Dit gebeurt het beste als er 2 melders zijn ENTER en IN, die moet je op op jouw baan plaatsen. Blokken met 1 melder ENTER2IN kan ook, maar het juiste stoppen is moeilijker.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=loc-bbt-nl

trabiarie

Post by trabiarie » 21.01.2019, 17:37

Hallo Rob
Had ik al een beetje verwacht. :D
Ik moet ook nog veel lezen en leren zie ik wel. Zoals ik het wil (zonder met lok's te hoeven slepen , gaat het dus niet) ik zal je even uitleggen waarom ik het zonder wou doen.
Ik doe dit met mijn kleinzoon deze is nu 7 jaar , en ik dacht het zo te doen dat als hij bv rijdt met rocrail of de app en hij dreigt een blok binnen te rijden waar al een lok staat , deze dus afremt en stil gaat staan , een soort beveiliging dus , zodat hij kan rijden waar en met elke lok die hij maar wil. Ik snap dat dat heel wat uitzoekerij is waar de blokken moeten komen , en dat rocrail aan moet staan.
Maar dat deel heeft hij gauw onder de knie en doet hij al zelf. Kan een lok die een blok inrijdt zonder dat het blok weet welke lok erin komt deze afremmen op de decoder en tot stoppen dwingen ?
vr groet Arie

smitt48
Moderator

Post by smitt48 » 21.01.2019, 17:52

Hi Arie,
Kan een lok die een blok inrijdt zonder dat het blok weet welke lok erin komt deze afremmen op de decoder en tot stoppen dwingen ?
Rocrail weet welke melders bij welke blokken behoren.
Hier is een test baan: \ is een wissel
blka ----blkb -- blkc
blke ------------\ -- blkd

Een trein besluit naar blkd te rijden via blkb. Die rijweg word gereserveerd (that betekent blka, blkb em blkd), geen andere trein kan die blokken gebruiken, totdat de trein weg is. In de tussen tijd een trein in blke moet wachten omdat blkd van een andere trein is. Hetzelfde met een trein in blkc (die naar links gaat), als die naar rechts gaat dan kan hij wel vertrekken.
Je hoeft een trein maar een keer in een blok te zetten (rechter muis klik en trein starten). Wanneer de baan is gestopt en de computer is uitgedaan dan de volgende dag Rocrail weer starten en de loks zitten nog in hetzelfde blok als de avond tevoren.

trabiarie

Post by trabiarie » 21.01.2019, 18:26

Beste Tom
Wederom bedankt voor je hulp , ga hier me eigen eens in verdiepen en proberen te doorgronden.
vr groet Arie

agre30

Post by agre30 » 21.01.2019, 18:55

Hoi Arie,
Je zou kunnen proberen de aanrijbeveiliging in een blok aan te zetten. Kijk even in de wiki wat die doet.
Daarnaast zou je je zoon halfautomatisch kunnen laten rijden. Dan regelt hij wel zelf de snelheid van een loc maar Rocrail regelt de rijweg instellingen en laat de trein ook stoppen als het volgend blok bezet is.

Succes en blijf vooral je vragen stellen.

Albert.

trabiarie

Post by trabiarie » 21.01.2019, 19:08

Hallo Albert
Bedankt voor je reactie ik geloof dat dit een heel eind in mijn bedoeling komt , mijn kleinzoon ( en ik ook) rijden dus graag zelf via de app of de regelaar van Rockrail , dit is waarschijnlijk de methode om kop / staart botsingen te voorkomen .
vr groet Arie

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”