Enkele beginners vraagjes

Enkele beginners vraagjes

Postby Siegfred » 22.11.2015, 09:14

Ik ben pas 10 dagen bezig met modelspoor en heb enkele beginners-vragen. Eerst even een schermafdruk van mijn situatie:
Printscreen.jpg

Vraag 1: Alle icoontjes in de knoppenbalk zijn grijs i.p.v. met kleur, toch werken ze allemaal wél. Dit was vorige week al zo op en laptop met Windows Vista 32 bit en ook nu met Windows 7 64 bit op m'n PC. Moet ik ergens een instelling aanpassen?
Vraag 2: Het uiterlijk van de popup bediening van de loc wijkt af van de vaste bediening (zo noem ik het maar even). Bij de popup moet ik het licht aanzetten via de knop "Licht" en bij de vaste bediening met de knop "F0". De knop "Lights" werk daar niet.
Vraag 3: In bij de installatie geplaatste demo staan de namen van wissels etc. bij de baan geschreven. Bij mijn zelfgemaakte layout niet. Wat te doen?
Vraag 4: Mijn opstelspoor ligt eigenlijk diagonaal. Ik kan dat wel tekenen met bochten in verschillende windrichtingen maar ik kan zowel de buffer als de ontkoppelrail niet 45 graden draaien. Is daar een oplosssing voor?
Printscreen2.jpg

't Zijn maar kleinigheidjes (behalve vraag 3 dan) maar wellicht zijn er oplossingen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Groeten van Fred
Siegfred

Re: Enkele beginners vraagjes

Postby smitt48 » 22.11.2015, 14:32

Hi Fred,

1. Bestand->Rocview->Algemeen en dan beneden in de middelste spalte "grijze pictogrammen" af klikken.

2. Wat bedoel jij met het vaste bestand? Je kan in Tabellen->Locomotieven->Functies je eigen namen er in zetten.

3. Ga naar Beeld-> Toon ID's aan klikken

4. Nee, het is representatie niet actueel. Maar jij kan je eigen maken. Gewoon in wiki op svg zoeken.

Tom
Last edited by smitt48 on 20.12.2015, 21:18, edited 3 times in total.
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.3) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby Siegfred » 22.11.2015, 16:41

Bedankt Tom, 1, 2 en 3 zijn helemaal in orde. Vraag 4 zoek ik later wel eens uit. Ik denk dat ik dan allerlei plaatjes moet downloaden, en dan via Rocview Properties/SVG e.e.a. moet zien te laden.
Groeten van Fred
Siegfred

Postby Siegfred » 20.12.2015, 19:35

Ik heb nu een baantje met 4 baanvakken elk met stroomdetectie. Ik werk voorlopig met de commando recorder en 't werkt goed. Omdat ik maar één melder per baanvak heb laat ik de locs nog enkele seconden doorrijden anders stoppen ze vooraan het baanvak. Hoe krijg ik nu een 2e melder per baanvak om e.e.a. mooier te laten verlopen? Moet ik dan een baanvak in tweeën verdelen met elk deel een melder? Ik heb een afbeelding van m'n baantje toegevoegd, de buitenste baan doet nog niet mee met de blokken, hier rijdt nu de Arriva-trein op.
Wie helpt me uit de brand?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Groeten van Fred
Siegfred

Postby agre30 » 21.12.2015, 16:52

Hoi Fred,
Welkom op dit forum.
Stel dat je blok 1 meter lang is, dan plaats je een melder aan het begin en na 1 meter rails weer een melder.
De eerste melder is dan de 'enter', de tweede melder is de 'in'. Op het tussenliggende stuk van een meter kun je je lok mooi langzaam af laten remmen met BBT.

Je zegt dat je werkt met de commando recorder, maar wat doe je daar dan mee?

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby Siegfred » 21.12.2015, 18:39

Albert, bedankt maar in het regeltje "plaats je een melder" zit nu juist mijn probleem. Ik heb dus stroom detectie wat niets anders is dan een stuk rails waarvan ik één rail aan twee zijden heb onderbroken, laten we zeggen dat dit stuk één meter lang is. Als de trein daar dan op komt (van links of van rechts), komt de bezet-melding binnen. Moet ik nu dit stuk van een meter nu in 2 helften opdelen d.m.v. een isolatie-stukje halverwege en dan beide stukken met een melder verbinden?

O ja, met de recorder doe ik het volgende. Ik zet hem op opnemen, rijd wat heen en weer met m'n treinen, stop het opnemen, sla het op en dan kan ik dit tot in het oneindige afdraaien. Verder ben ik nog niet met automatisch rijden.

P.S. Wat is BBT?
Groeten van Fred
Siegfred

Postby agre30 » 21.12.2015, 21:41

Hoi Fred,
Dat kun je op verschillende manieren oplossen. Ik werk met Marklin C-Rails. Daar isoleer ik steeds 1 stukje van 18 cm en sluit daar een melder op aan. Bij een bloklengte van 1 meter (of langer) isoleer ik weer een stuk van 18 cm en sluit daar ook weer een melder op aan. Een blok bestaat bij mij dus eigenlijk uit 3 stukken: de enter melder, het feitelijke blok zonder detectie en de in melder.
Je kunt er ook voor kiezen om voor de eerste melder een stuk van 1 meter te pakken en voor de tweede melder het eerstvolgende stukje rails. Je hebt dan een blok in 2 stukken. De lengte van de in-melder moet minimaal de afstand zijn die te trein nodig heeft om tot stilstand te komen anders rijdt hij het volgende blok in. Je bloklengte moet natuurlijk wel afgestemd zijn op de lengte van je trein.
Voor de werking van Rocrail maakt het niet uit.

In Rocrail ziet het er dan uit als in onderstaand plaatje.

BBT staat voor 'leren remmen'. waardoor een lok gelijkmatig in een blok tot stilstand komt, maar dat komt wel aan de orde als je er uit bent met je melders.

Kun je je baanplan hier eens plaatsen?

Succes,
Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Siegfred » 21.12.2015, 22:40

Albert, m'n huidige ontwerp(je) staat een paar berichtjes hierboven. De buitenste baan moet er nog in geïntegreerd worden maar dat doet er nu even niet toe. Als ik me nu even richt op de baanvakken 3 en 4. Deze zijn samen maximaal 160 cm lang (tussen de wissels gemeten) dus zo'n 80 cm per blok. Een normale N-rail is 22 cm. lang maar in de bocht 17 cm. Zou blok 3 en 4 er dan zo uit moeten zien:
Wissel || Bocht-melder || Blok 4 || Rechterail-melder || Rechterail-melder || Blok 3 || Bocht-melder || Wissel. De dubbele verticale streepjes staan voor isolatie.
De delen Blok 4 en Blok 3 worden dan gewoon gevoed net als de wissels, dus zonder meldfunctie. Heb ik het zo goed begrepen? Of kunnen de middelste Rechterail melders gecombineerd worden? Zo dus:
Wissel || Bocht-melder || Blok 4 || Rechterail-melder || Blok 3 || Bocht-melder || Wissel. Zodat de middelste Rechterail-melder steeds een ander functie krijgt. Of kan dat niet?
Groeten van Fred
Siegfred

Postby agre30 » 22.12.2015, 18:03

Hoi Fred,
De eerste optie is de beste (Wissel || Bocht-melder || Blok 4 || Rechterail-melder || Rechterail-melder || Blok 3 || Bocht-melder || Wissel)
Je treinen mogen dus niet langer zijn dan 80 cm. En houd er rekening mee dat je trein na het stop-commando (op de 'in' melder) op tijd stilstaat. Als je trein het wissel inrijd heb je een probleem. Ik zorg er zelf altijd voor dat er tussen de melder en het wissel nog een stuk rails van 17 of 18 cm ligt voor de veiligheid. En de melders hoeven niet pers
é tegen elkaar aan te liggen.

Als je bij de blokken 1-Diesel en 2-Stoom (de namen in je afbeelding) per blok een melder bijplaatst kun Rocrail automatisch de rijwegen laten bepalen. Dat doe je met de analyzer, die vind je in het menu Bestand - Analyseren - Analyseren.
Daarna moet je per blok controleren of je melders goed staan, dat staat hier uitgelegd: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-routes-nl
(De Nederlandstalig Wiki is sterk verouderd, maar dit stukje klopt nog wel op dit onderdeel. Is Engels voor jou een probleem?)

Succes,

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Siegfred » 22.12.2015, 19:04

Bedankt weer Albert, als ik vóór de wissel ook nog een stukje gewone rail moet houden worden de blokken wel erg kort. Ik denk dat ik blok 3 en 4 maar samenvoeg dat lijkt me wijzer. Er komen toch nog blokken bij voor de rails die nu nog niet opgenomen is in het plan. Ik weet van het probleem van het Nederlands, als ik het niet vertrouw neem ik het Engels of het Duits.
Alvast een volgend vraagje, mijn stoomloc. en de Arriva stoppen mooi regelmatig maar de Diesel (deze is uit een starterset van Fleischmann) stopt zeer abrupt. Kan ik dat in locrail aanpassen of moet ik de loc zelf zien te programmeren? Of erger nog, kan het helemaal niet aangepast worden omdat de loc. wellicht te eenvoudig/cq goedkoop is? Het type van de Diesel is V 212 055-8 (DCC digitaal).
Groeten van Fred
Siegfred

Postby agre30 » 22.12.2015, 19:53

Hoi Fred,
Of je de lok in kunt stellen hangt af van het type decoder dat er in zit. Dat staat in de handleiding van de lok als het goed is, tenzij de lok later is aangepast.
Bij de huidige decoders kun je met CV 3 instellen hoe snel een trein optrekt en met CV 4 hoe snel een trein afremt. Blijkbaar is dat bij je andere 2 treiinen wel goed ingesteld. Ik heb (nu nog) 1 locomotief waarbij ik dit met potmetertjes in moet stellen op de decoder.

Wat heb je verder voor apparatuur aan je baan hangen zoals centrale, terugmelders, etcetera?

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Siegfred » 22.12.2015, 21:41

Ik heb van Uhlenbrock de IB-com. Voor de wissels etc. heb ik de Digikeijs 4018 en dan nog een Viessmann 5233 terugmelder.
Die IB-COM vind ik een naar ding: http://www.uhlenbrock.de/intern/produkte/digzen/I5663959-001.htm!ArcEntryInfo=0007.4.I5663959 Er is waardeloze software bij die alleen maar "Fehler" aangeeft als ik een loc wil programmeren. Met behulp van Rocrail/Rocpro is het me gelukt van de Dieselloc CV 1 naar nr. 2 te veranderen maar verder lukt me niets, b.v. het opvragen van een snelheids-grafiek of wijzigen daarvan, niets van dat al bij mij. Maar goed het rijdt nu en dus eerst maar eens me op de baanvakken uitleven.
Alle 3 de locomotieven zijn in digitale uitvoering gekocht, waarbij de Diesel al digitaal was af fabriek, de nieuwe stoomloc is door de winkelier omgebouwd, (heb ik geen documentatie van gekregen) en de Arriva trein is door een andere winkelier omgebouwd maar daar heb ik de documentatie van meegekregen. Deze Arriva is voerzien van een Uhlenbrock decoder 73140. In de documentatie van deze decoder vind ik dus wat jij al veronderstelde CV 3 "Anfahrverzögerung" en CV 4 "Bremsverzögerung". De Arriva trekt mooi op en remt mooi af met fabriekswaarden 2 volgens de documentatie dus ik zou deze waarden eens in mijn Dieselloc kunnen proberen te zetten.
't Is inmiddels gelukt met de diesel CV 3 en 4 hebben nu de waarde 10 (ze stonden geloof ik op 0) en nu gedraagt hij zich heel mooi. Bedankt Albert.
Groeten van Fred
Siegfred

Postby agre30 » 23.12.2015, 08:33

Ik neem aan dat je het programmeerspoor gebruikt hebt om de CV's te lezen en te schrijven?
In CV 8 staat het manufactured ID. Op de website van de NMRA kun je dan kijken wie de leverancier van je decoder is: http://www.nmra.org/manufacturer-id-numbers.
Succes,
Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Siegfred » 23.12.2015, 09:56

Albert, het lukt me niet om ook maar iets van welke locomotief dan ook uit te lezen. Zowel via program on main of via het programmeer-spoor krijg ik nooit te zien wat er in de decoder staat. Probeer ik de loc uit te lezen via de IB-COM software krijg ik alleen "Fehler" en via RocRail krijg ik helemaal niets te zien. Toch gebeurt er wel wat want de schrijfacties via Rocrail naar CV3 en 4 zijn gisteren wél gelukt via het scherm "Programmeren". Ik vink dan "Direct" aan. Ik begrijp ook wel dat je me op afstand niet veel verder kan helpen hiermee. Wellicht zou je me een schermafdrukje kunnen sturen hoe dat er bij jou dan met een bepaalde loc. uitziet en een korte beschrijving wat je doet om zover te komen?
Groeten van Fred
Siegfred

Postby agre30 » 23.12.2015, 12:04

Hoi Fred,
Program on the main (POM) is éénrichting verkeer, je kunt alleen maar schrijven.
Als je gebruik maakt van je programmeerspoor moet je de baanspanning uitschakelen en in RocPro de optie PT (Program Track) activeren. Deze staat rechtsonder op het venster. Er verschijnt dan 'PT is on' op de knop.
(Ik neem aan dat je programmeerspoor goed is aangesloten volgens de handleiding van de IB-Com)
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Next

Return to Basis functionaliteit (NL)