Gratis geluid bij het spoor

Re: Gratis geluid bij het spoor

Postby Siegfred » 24.02.2017, 14:34

Jan, ja er moet altijd een loop inzitten ook al is het voor ons treinfanaten niet altijd nodig. Bekijk 004-e.wav maar eens in CoolEdit. Je kunt de loop(s) en Cue bekijken met Alt + 8. Dit is een kerkklok. Als je deze toon langer dan de lengte van 7,9 seconden afspeelt gebeurt het volgende: De toon wordt afgespeeld tot het einde van de loop op 3,2 sec. en springt dan weer terug naar het begin van de loop op 0,08 sec, speelt dan weer tot 3,2 enz. Zet je hem op een willekeurig moment uit dan springt Hauptwerk naar de Cue op 6,7 sec. tot het einde. Voor de zuinigheid: het gedeelte tussen einde loop en cue wordt nooit gespeels dus kan er tussenuit geknipt worden. Wil je nu de klok nu 1 keer laten slaan dan moet je even experimenteren hoelang je hem in rocrail moet bekrachtigen. Theoretisch maximaal 3,2 sec. anders kom je in de loop terecht. Voor 4 keer dus zoiets als (1 x tot einde loop) + (3 x looplengte). Ik bereken dat niet hoor, gewoon proberen.
Voor lange geluiden kijk in CoolEdit naar 061-c#.wav. Dit is het opstarten van een Diesel. De loop loopt van 4,8 tot 7,3 sec. en de Cue staat op 13,2. Je kunt dus deze sample opstarten in RR met 144 61 0 zodat de Diesel opstart en niet meer stopt want hij komt in de loop terecht. Verstuur je nu een stop opdracht met RR 128 61 0 dan wordt de sample nog even afgespeeld van de cue 13,2 sec. tot het einde. Je kunt aan de sample zien dat ik er vanaf 13,2 een fade-out op heb gezet.
Van 2,3 tot 4,7 heb ik het volume teruggebracht en dat zo tot het einde. Hiermee is het opstarten lekker hard en gaat het geluid over in stationair. Rijd de Locomotief weg dan gebruik ik 062-d.wav. De stationair sample kan dan gewoon aanblijven. Dat moet ook want een Diesel blijft gewoon lopen als de loc. stopt.
Je ziet, je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel een mouw aan te passen. Bij een stoomloc zou je ook zoiets kunnen doen met geluid als hij stilstaat en als hij rijdt.
Groet Fred
Groeten van Fred
Siegfred

Postby janvanderborden » 24.02.2017, 17:27

Hi Fred

dat is wel wat anders dan modelspoor, ik ben muziekliefhebber maar daarmee houd mijn kennis op muziekgebied op.

ik heb dus vragen en jij misschien de antwoorden

wat is en wanneer gebruik je een cue

wanneer gebruik je een loop

aan welke eisen moet een .wav voor hauptwerk voldoen

kan ik in cooledit de uiteindelijk file ook afspelen, dus met loops en het gedrag bij stoppen ?
gr jan
janvanderborden

Postby Siegfred » 24.02.2017, 18:26

Als het het geluid dat je af wilt spelen langer is dan de sample gebruik je een loop. Laten we zeggen dat je de Diesel een uur stationair wilt laten draaien dan zou je theoretisch een opname van een uur kunnen maken. Aangezien dat wel een beetje veel geheugen gebruikt maken we de opname véél korter b.v. 30 seconden of zo. Je zoekt dan een gedeelte wat een zo constant mogelijk geluid geeft en zet daar een loop in. Je moet de loop niet te kort maken want dan ga je het horen. Hauptwerk is natuurlijk voor het weergeven van kerkorgels gemaakt en wij moeten zorgen voor absoluut onhoorbare loops (daar zijn ook weer programma's voor) maar hier is het niet zo erg als je wat hoort. De cue is eigenlijk een soort vlaggetje waar Hauptwerk altijd naartoe springt als je het geluid stopt. Het mooist wordt het als je ook het afslaan van de Diesel zou kunnen opnemen. De Cue moet dan komen te staan bij het moment dat de machinist op de stop-knop drukt. In dit geval (voorbeeld 61-c#.wav) heb ik dat niet dus hier heb ik een fade-oud van de laatste seconden gemaakt en net daarvoor de cue gezet. Het geluid sterft dan uit ongeveer net zo als ze op de radio een plaat wegdraaien voordat hij is afgelopen.
Als je een willekeurig bestand in CoolEdit laadt (MP3 of WAV of wat dan ook) moet je het altijd converteren naar 44,1 kHz 16 bit Dit is CD-kwaliteit. Je doet dit met de toets F11. Wij gebruiken een véél hogere kwaliteit (opnemen 96 kHz 24 bit en weergeven 48 kHz 24 bit).
In CoolEdit kun je wél de loop beluisteren. Alt + 8 en dan de de loop selecteren. Vervolgens op het knopje met de liggende 8 (Play looped) drukken. Hoor je de loop erg "springen" dan moet je proberen om hem ergens anders te plaatsen. Je kunt het begin en het eind ook verslepen zelfs tijden het afspelen. Om te horen of de cue goed staat: Ga met de cursor op de Cue-line staan en druk op Play of de spatiebalk. Laad even noot 61-c#.wav voor een voorbeeld.
Groet Fred
Groeten van Fred
Siegfred

Postby janvanderborden » 24.02.2017, 20:19

HI Fred

ja het begint me duidelijk te worden, nu nog brainstormen over welke geluiden gewenst zijn. Mijn kopsporen bevinden zich onder een stationsoverkapping, een passend achtergrond geluid zou mooi zijn. Ik moet ergens nog wat sound files hebben, ik ga zoeken.

Op de vraag over het verdelen van het geluid over meerdere soundcards heb ik nog geen antwoord gekregen, mogelijk maken orgels hier geen gebruik van :?:
gr jan
janvanderborden

Postby Siegfred » 24.02.2017, 23:23

Jan, ik kan je vraag over soundcards niet terugvinden maar het geluid van Hauptwerk kun je in principe over max 512 kanalen verdelen. Ik gebruik zelf (bij m'n orgel, niet bij de spoorbaan) 8 kanalen mono of 4 kanalen stereo. Een klein probleempje: Hauptwerk is in 3 versies verkrijgbaar n.l. Free (die wij nu gebruiken), Basic en Advanced. Alleen Advanced kan meer kanalen aan. Free en Basic alleen stereo. Advanced kost zoiets als 600 Euro en dat zal niet de bedoeling zijn denk ik. Jij wilt natuurlijk op allerlei plekken op de baan een luidsprekertje plaatsen en deze dan gericht aansturen. Hiermee valt mijn idee dan direct door de mand. Met de advanced ersion zou het dus goed kunnen. Ik zou dan meerdere pagina's met van die Fleischmann schakelaartjes kunnen maken om een eind in de richting te komen maar de titel van deze bijdrage "Gratis geluid bij het spoor" dekt dan de lading niet meer. Ik had maar een klein baantje (120 x 90 cm) N-spoor en dan valt het niet zo op. Vandaar dat ik niet aan deze bottleneck heb gedacht. Jammer hoor. Er is nog een ander gratis programm op dit gebied Grand Orgue http://grandorgue.de/ Je zou dit eens kunnen downloaden en kijken na het installeren (er wordt een orgel meegeleverd geloof ik) of allle kanalen die je op je kaart hebt zichtbaar zijn. Dat kan in Audio/Midi/Audio/Midi instellingen op het tabblad Audio Uitvoer. Als ze daar allemaal staan moet ik mijn programma wat in Hauptwerk geladen wordt aanpassen voor dit programma. Ik wil dat wel doen (of beter gezegd, proberen) maar dan moet jij eerst even testen of je de kanalen allemaal ziet.
Groet Fred
Groeten van Fred
Siegfred

Postby janvanderborden » 25.02.2017, 08:25

OK FRed

bedankt voor de info, ga ik proberen, moest me eerst aanmelden en nu wachten of de aanmelding geaccepteerd wordt, ben vandaag naar modelspoorbeurs, dat wordt dus waarschijnlijk vanavond
gr jan
janvanderborden

Postby jeroentjed » 25.02.2017, 11:51

Beste Fred,

Ontzettend bedankt voor alle moeite en tijd. Ik zie er echter van af, ik vind het te omslachtig worden voor het doel dat ik er mee had. Gelukkig waren je inspanningen niet voor niets, ik heb heel wat bijgeleerd en ik geloof dat Jan helemaal los gaat met zijn geluiden ;-).
Ik denk dat er best een markt zou zijn voor een programma'tje die dit alles in één zou hebben. Misschien dat er nog eens een softwareontwikkelaar(hobbyist) op staat die dit zou kunnen maken.

Nogmaals hartelijk dank!

Spoorse groet,
Jeroen
Spoorse groet,
Jeroen
jeroentjed

Postby janvanderborden » 25.02.2017, 18:06

HI Fred

Ik heb nog geen respons van het alternatieve programma kan download dus niet starten

maar ik zie in hauptwerk wel onderstaand menu, dat wekt de indruk dat je toch meerdere audio uitgangen ter beschikking hebt.
Knipsel.JPG

als het allemaal niet haalbaar is zou je misschien wel gebruik kunnen maken van de stereo mogelijkheden ? dan heb je in ieder geval twee plaatsen waar je geluid hoorbaar kunt maken ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gr jan
janvanderborden

Postby Siegfred » 25.02.2017, 20:49

Hallo Jan, ja je moet daar wel zijn maar je kunt daar niets doen met de Free version.
Hauptwerk-Advanced.jpg

Hier een afbeelding van hetzelfde scherm maar dan van de advanced version. Hier zijn dus links de knoppen te zien die je nodig hebt om kanalen toe te voegen. Ik heb nog gekeken naar Links/Rechts. In de betaalde versies kun je van elk geluidje de stereo-balans instellen maar dat kan met deze versie ook al niet. Op https://sourceforge.net/projects/ourorgan/ kan je direct GrandOrgue downloaden zonder je naam in te vullen. Ik heb ook even gekeken of je hier kanalen kunt toevoegen maar dan krijg ik een melding dat deze functie nog niet klaar is. Probeer het ook zelf even wellicht zie ik het niet goed.
Groet Fred
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Groeten van Fred
Siegfred

Postby janvanderborden » 25.02.2017, 21:42

Hi Fred

ja waarom ik mij moets registreren is me ook niet duidelijk, ik heb inmiddels toestemming om te downloaden, dat heb ik gedaan en toen kreeg ik een soort delphi install ??? maar inmiddels heb ik het programma geinstalleerd en volgens mij krijg ik ook de melding dat het niet gaat, ik heb voor de zekerheid even een usb sound kaartje aangesloten maar dat levert geen oplossing

ik denk dus dat het niet gaat

ik kan wel devices toevoegen ?? ook de usb device zie 2e picture

dit programma ziet er trouwens wat eenvoudiger uit dan hauptwerk

Knipsel.JPG

Knipsel.JPG
gr jan
janvanderborden

Postby Siegfred » 25.02.2017, 23:36

Jan, ja zover kwam ik ook maar dan stopt het geloof ik. Jammer. Ja, Hauptwerk is veel complexer. GrandOrgue zo ook goed kunnen maar dat lost het probleem van de meerdere kanalen niet op. Ik heb geen ideeën meer jij nog wel? Ik zal bij gelegenheid nog eens kijken of ik zelf zoiets kan programmeren. Ik heb het wel eens geprobeerd maar kwam toen niet verder dan het afspelen van één geluidje tegelijk en dan kun je net zo goed Windows Media Player aanroepen en dan zijn we weer terug bij af. Ik programmeer in Delphi maar weet absoluut niet hoe je dus meerdere geluiden tegelijk afspeelt.
Groet Fred
Groeten van Fred
Siegfred

Postby janvanderborden » 26.02.2017, 15:07

Hi Fred

ja dat is toch ontzettend jammer, als ik er verder over nadenk vind ik het toch wel heel inventief wat je bedacht hebt. Je moet het orgelprogramma kennen dus orgelliefhebber zijn en dan ook nog rocrail op je pad tegenkomen met zijn mogelijkheden en dan ook nog hauptwerk geschikt maken voor de modelspoor, ik vind het miraculeus. Hauptwerk dat gebruik maakt van geluidsamples met een loop en een afsluitende cue, mijn complimenten ... :thumb_up:

begreep ik dat je de modelspoorwereld alweer vaarwel gezegd hebt ??
gr jan
janvanderborden

Postby Siegfred » 26.02.2017, 16:06

Bedankt voor het compliment Jan. Op http://www.hauptwerk.nl kun je zien en horen wat ik de laatste 12 jaar gemaakt heb. De laatste 5 jaar samen met 2 collega's.
Ik heb ook het bedienen van seinen etc. op ongeveer deze manier werkend gemaakt. Mijn Treingeluid.exe programma stuurt dan direct via MIDI een interface aan. Zonder Hauptwerk dus. Ik vind die trein-interfaces nogal duur, vandaar.
Samengevat kan het met Hauptwerk goed werken maar dan moet je de duurste versie van Hauptwerk kopen en dat lijkt me voor dit wel wat al te gortig.
Ja, ik doe niets meer met de trein. Ik was uit ruimtegebrek met N-spoor begonnen maar de locomotieven gaan of zijn altijd stuk. Ik ben er nu al één (Fleischmann Diesel) vanaf november kwijt voor reparatie. Dit is geen hobby voor mij op deze manier.
Groet Fred
Groeten van Fred
Siegfred

Postby janvanderborden » 26.02.2017, 16:14

Hi fred

ik lees net in het duitse forum een optie geluid met mplayer en meerdere kanalen, heb jij daar weleens naar gekeken ?

ik heb mplayer opgestart en zoek nu naar een feature om de loop/cue opties van hauptwerk ook hier te kunnen gebruiken maar heb het nog niet ontdekt
gr jan
janvanderborden

Postby Siegfred » 26.02.2017, 16:26

Jan, wat ik weet van media player dat het ene geluid stopt als je het volgende aanroept maar wellicht heeft deze ontwikkeling ook niet stil gestaan. Waar zit je nu te kijken?
Groet Fred
Groeten van Fred
Siegfred

PreviousNext

Return to Basis functionaliteit (NL)