Sein schakelen afhankelijk van wisselstand en blokbezetting

Sein schakelen afhankelijk van wisselstand en blokbezetting

Postby MichielvD » 30.08.2017, 11:50

Hallo!

Misschien een domme vraag, maar ik ben een beginnende RocRailer:

Ik heb een 2-sporig kopstationnetje waar ik een inrijsein voor heb staan.
Nu zou ik graag willen zien dat dit sein alleen op rood staat als het spoor (blok) waar de wissel naartoe staat bezet is.

Voorbeeld: Als wissel afbuigend staat en blok1 bezet is dan rood.

Hoe kan ik dit het beste doen?

(Issue bijgevoegd)

Met vriendelijke groet,
Michiel
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MichielvD

Re: Sein schakelen afhankelijk van wisselstand en blokbezett

Postby janvanderborden » 30.08.2017, 14:22

Hi Michiel

ik heb een aantal dingen aangepast in je plan o.a.

bij blokken hoef je alleen voor enter+ en enter- de melders te definiëren.
gebruikelijk is bij een blok 2 melders toe te passen, een enter en een in melder en geen exit melder o.i.d., een 3e melder kan als pre2in melder om korte treinen toch in het midden van je perrron te kunnen laten stoppen

let op bij het toekennen van byzonderheden aan je locs zoals tijdperk en de toegang tot blokken.

als je met slechts 1 centrale werkt hoef je de ID hiervan niet op te geven bij je locs en wissels en melders.

bijgevoegd heb ik een aangepast plan.xml

suc6 ermee

ps: domme vragen bestaan niet
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
gr jan
janvanderborden

Postby MichielvD » 30.08.2017, 15:25

Beste Jan,

Allereerst hartelijk dank voor de reactie!

Ik zal me eens gaan verdiepen in je plan!

Wat betreft het aantal melders: aangezien ik toch meer dan genoeg aansluitingen heb op mijn terugmeld module, heb ik ervoor gekozen om de normaal niet gedetecteerde secties (midden van een blok, wisselstraten) ook te detecteren, ipv hier een diodebrug voor te gebruiken.

Michiel
MichielvD

Postby janvanderborden » 30.08.2017, 16:51

Hi Michiel

ik snap niets van je antwoord, je moet Rocrail gebruiken zoals het gemaakt is en Rocrail werkt niet met gedetecteerde secties en wisselstraten
volgens mij heb je dan een ander stukje software voor ogen
gr jan
janvanderborden

Postby rjversluis » 30.08.2017, 17:02

Hi Jan,

Michiel heeft het wel goed begrepen.
Deze Melders kun je in het betreffende blok als occupied sensoren opnemen.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBUS - CANGCx ] - [ G: CBUS - CANGCx ]
rjversluis
Site Admin

Postby MichielvD » 30.08.2017, 18:00

Hallo, fijn dat dat misverstand uit de wereld is dan! Het werkt met betreffende sensoren verder ook prima.

Even terug naar mijn originele vraag :P
Wat ik nu heb gedaan is events gemaakt voor het sein in de 2 betreffende rijwegen (blok 3 naar 1 en blok 3 naar 2).
Op deze manier werkt het (ik neem aan dat een rijweg niet gekozen kan worden als het doelblok daarvan bezet is).

Het enige wat ik hierbij wel heb is dat bij een leeg station het sein op rood staat als er geen trein naar onderweg is. Klopt dit met de realiteit (DB)?

Groeten,
Michiel
MichielvD

Postby janvanderborden » 30.08.2017, 18:16

Hi Rob

maar in zijn ontwerp zijn deze aanvullende melders niet nodig.

Michiel, kijk even naar mijn zip file dan kun je zien hoe je het sein eenvoudig vanuit rocrail aan kunt sturen zonder gebruik making van extra sensors.
gr jan
janvanderborden

Postby smitt48 » 30.08.2017, 18:19

Hi Michiel,

De enige keer dat ik in een cockpit van een "blauwe engel" zat moesten we wachten tot het sein op groen gezet was. De bestuurder zij omdat wij een beetje te vroeg waren aangekomen. Gebaseerd op dat zou ik zeggen in Nederland werk(te) het zo.

Groeten Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.4) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby MichielvD » 30.08.2017, 19:00

Jan:
Nodig zijn de extra melders zeer zeker niet. Wat ik bedoelde te zeggen was dat de secties wel gevoed moeten worden. De keuze is dan een diode-brug ofwel via de terugmelder (ivm spanningsverschil). In mijn geval heb ik voor de terugmelder gekozen. Ook met het idee dat ik deze melders misschien later nog kan gebruiken om events mee te triggeren (ben de vormgeving van het landschap 'on the fly' aan het doen, dus er zou ergens een overweg of iets dergelijks kunnen komen). In theorie zou ik het voor het rij-bedrijf in blok 3 zelfs met 1 sensor afkunnen, gezien er daar nooit gestopt zal worden.
Wat betreft de aansturing van het sein, waar moet ik precies zoeken in jouw xml file? Ik kan het zo snel niet in de rijwegen of blokken vinden. :?:
Edit: Ik zie nu net dat je het sein aan de + kant van blok 3 hebt gekoppeld, als ik me niet vergis had ik het per abuis aan de - kant gezet

Tom:
Dan ga ik er voor het gemak van uit dat dat in Duitsland ook zo werkt :P Tenslotte is het 'my little world' zoals Bob Ross dat zou zeggen :lol:

Michiel
MichielvD

Postby smitt48 » 30.08.2017, 19:25

Hi Michiel,

my little world' zoals Bob Ross

Vergeet dan niet om veel dennenbomen op je achtergrond van jouw wereld te schilderen! :D

Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.4) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Return to Basis functionaliteit (NL)