rood/groen commando voor sein -> puls op dezelfde 'gate'

rood/groen commando voor sein -> puls op dezelfde 'gate'

Postby RvExpress » 15.10.2017, 08:06

Hallo Forummembers,

Ik probeer 'om te schakelen' naar RocRail, de wissels gaan prima, sporenplan ziet er ook leuk uit, so far so good......

Maar ik heb, voor de seinen 1 puls nodig op één gate om 'm op rood te zetten en één puls, op dezelfde gate nodig, om het sein weer op groen te krijgen. Dat krijg ik niet voor elkaar in de 'interface' tab van het betreffende sein.

Heeft één van jullie tips en truuks hiervoor? Er zitten zoveel mogelijkheden in Rocrail, dus ik kan het eigenlijk niet voorstellen, dat dit niet kan. Maar mij (newbie op RR) is het nog niet gelukt.

wat ik eigenlijk wil zien (bijv):
klik op sein (stond op rood) en wordt dan dus groen:
accessory(MM): 6 1 1 1 -> accessory(MM): 6 1 1 0 -> is dus een leuke 'puls' (net als voor een wissel)
kilk ik weer op dat sein (stond groen) en wordt dan rood:
accessory(MM): 6 1 1 1 -> accessory(MM): 6 1 1 0 -> weer een leuke 'puls' (net als voor een wissel, maar dan op dezelfde 'gate'!)

Alvast dank!

p.s ik gebruik DDX met conrad bouwpakketje nr. 212758 (= gelijk aan Viesmann 5211 resp. 5291) = Märklin/Motorola
Grtz, RvExpress
Trix Express (mostly), MM format magnet-dekoders, Tams B2 booster, Tams LD-G3 and Dell optiplex 990 with ubuntu 14.04
RvExpress

Re: rood/groen commando voor sein -> puls op dezelfde 'gate'

Postby rvooyen » 16.10.2017, 19:34

Ik ken die hardware enz niet maar misschien het volgende.

Voor de seinen heb je adres en kleur optie.
Ik heb bijiv 3weg seinen RYG, adres is dan 100 -groen, 101-groen,-102-groen voor de Rood, geel en groen aspect.
Ik heb dan ook 3 uitgangen ieder uitgang is rood(on) of groen(off) omdat het continu uitgangen zijn (altijd aan)

Jij hebt een(1) uitgang als ik het goed begrijp met een rood en groen ieder als puls (Bekende solenoid aansturing) dat zou dan 100-rood en 100-groen voor de rode en groene aspect kunnen zijn, definieren als switch?

Ik ben van bovenstaande niet zeker maar misschien helpt het.

Groeten,

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby smitt48 » 16.10.2017, 21:34

Hi Rob (geloof ik),

Ik heb Viessmann 5211, hier zijn mijn instellingen.
sein1.PNG

Sein S01 in Block B1A

sein2.PNG

Address voor rood is 7-1
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.3) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby RvExpress » 17.10.2017, 13:04

Als eerste, bedankt voor jullie reactie en 'meedenken'.....

wat heb ik geprobeerd:

boerenverstand '1' (zie bovenste plaatje) ik zet voor 'rood' en 'groen' het zelfde adres, poort en gate (in dit geval rood) -> resultaat een 'van 0 -> 1' en blijft '1' (dus geen puls!) klik ik er weer op weer een '0->1'. (eigenlijk zelfs 2x een '0' en dan een '1') Op deze manier moet ik 2x drukken om (in het echt) van seinbeeld te veranderen.

Probeersel 2 (zie middelste plaatje), 'wissel' aangevinkt, dan gaat 'ie een andere poort erbij halen (6 3 1) terwijl ik op '6 3 0' wil schakelen. In het 'echt' gaat 'ie dus een ander sein bedienen.

Dan nog probeersel 3, alleen voor 'rood' en adres/port ingevuld. Dat wordt de betreffende uitgang wel 0 resp. 1. (zie onderste plaatje) Maar daar kan de decoder (hardware) niet zo goed mee overweg, want die is zo gebouwd, dat maar 1 uitgang 'hoog' kan blijven. Zodra je een andere uitgang (op dezelfde decoder) aanspreekt wordt de uitgang weer '0'. Dat betekent dat er maar 1 sein (van alle seinen die op de decoder zijn aangesloten) op groen kan staan.

Ik vind het erg jammer, dat het (blijkbaar) niet kan -> pulsje op gate -> rood -> weer een pulsje op dezelfde gate -> groen..... bij een wissel geef je ook een 'pulsje', dat wil ik óók bij een sein, alleen voor rood en groen op dezelfde 'gate'. Als het 'stokoude' railplan het kan, moet rocrail dat toch ook kunnen? Daar voer ik het in, als in 'voorbeeld' 1.

Maar...... Kan je ook een (python of sh) script koppelen aan een 'sein'? Ik heb gezien, dat je scripts (welke wat naar de srcp daemon kan sturen, simpele 'telnet' naar port 4303) kan maken. Dan laat ik dat script een 0-1-0 sturen naar de betreffende gate.

Thanks....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Grtz, RvExpress
Trix Express (mostly), MM format magnet-dekoders, Tams B2 booster, Tams LD-G3 and Dell optiplex 990 with ubuntu 14.04
RvExpress

Postby Besra » 17.10.2017, 17:27

Hi,

sorry, English :oops:

@ Tom, perhaps you can translate...

What about patterns? With Patterns you can set the same port for both red/green. Perhaps this does the trick?

Regards
Besra
Maerklin H0, DCC and MM, Intellibox (I) via ULNI, Booster Tams B4, Throttle Digitrax UT4, LocoNet.
Loco decoders: Zimo, Uhlenbrock, Maerklin & ESU.
Rocweb, Win10 32bit & 64bit
Besra

Postby smitt48 » 17.10.2017, 17:55

Hi Rob,

Laat me weten als je problemen hebt met Engels.
Besra zegt probeer patronen en dan gebruik het details scherm.

Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.3) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby RvExpress » 19.10.2017, 15:06

Sorry, maar van die 'patronen' snap ik werkelijk helemaal niets.... ik heb de boel al in het engels gezet, zodat het makkelijker wordt, met de tekst op wiki. Is dat tenminste hetzelfde, maar ik snap de 'achterliggende' gedachte gewoon niet.

Nog geprobeert om het op een hele andere manier te doen, via een (python)script. Ben geen python wizzard, maar als je een boel andere programmeertalen kent, kom je daar ook wel uit ;-) Maar ook dat ziet er ook niet goed uit. ik kom in een 'loop' terecht.?!?!?
Wordt, als ik via de achterdeur (via python) een object aan-stuur, weer opnieuw een 'event' gegenereerd? waardoor het script weer opnieuw gestart wordt?
Als ik de seinen geen 'adres' geef, en het helemaal in het python script afhandel, werkt ook weer niet, want het 'object' bestaat dan niet. Nog even ik ga 'good-old-dirty-unix-scripting' gebruiken om rechtstreeks met srcp-daemon te 'tokkelen' (als die het goed vind, meerdere sessies openen)
Grtz, RvExpress
RvExpress

Postby rjversluis » 19.10.2017, 15:23

Hi,

wat verwacht jij als:

Sein rood: addr=6 port=3 gate=red
Sein groen: addr=6 port=3 gate=red
???

Voor rood en groen wordt de zelfde uitgang geschakeld, dus er gebeurt niets.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby RvExpress » 19.10.2017, 17:03

rjversluis wrote:Hi,

wat verwacht jij als:

Sein rood: addr=6 port=3 gate=red
Sein groen: addr=6 port=3 gate=red
???

Voor rood en groen wordt de zelfde uitgang geschakeld, dus er gebeurt niets.

er gebeurt wel wat, hoor. kijk maar naar mijn plaatjes (bovenste) in reply hierboven. er komt een 0-0-1 en als ik weer op het sein klik,komt er gewoon weer een 0-0-1. ik had graag een (0)-1-0 (pulsje dus) gezien, net als bij een wissel.
Grtz, RvExpress
RvExpress

Postby RvExpress » 19.10.2017, 17:14

volgens mij heb ik een truuk gevonden. een brainwave terwijl ik in bad lag :wink: een dummy wissel, ergens in een 'donker hoekje'.
ik heb een 'action' gemaakt, dat die (dummy)wissel op rechtdoor zet. deze action koppel ik aan het sein. sein heeft geen adres toegekent. alleen een action.
sein rood = wissel rechtdoor. idem voor sein groen (is ook weer, dezelfde, wissel rechtdoor)
zodoende krijg een mooi pulsje op dezelfde 'gate' en schakelt het netjes rood/groen, zowel in het echt, als op scherm.

ik denk dat ik eruit ben....
jullie bedankt voor het meedenken
Grtz, RvExpress
RvExpress

Return to Basis functionaliteit (NL)