Blok werkt niet / rood accesory blokje

Blok werkt niet / rood accesory blokje

Postby Gerard » 12.12.2017, 16:05

Hoi,

ik ben nieuw hier en net begonnen met RocRail. Ik gebruik een ecos 50200, Esu detectie, dr4018 voor de wissels en Marklin C-rail. Ik heb een ovaal baantje met een opstelspoor dat ik wil automatiseren. Ik heb 5 bezetmelders verdeeld over 3 blokken. 2 blokken bij het station (1 per spoor) met 2 melders (enter/in) en een 3e blok met een pr2in melder zodat elke loc kan rijden van blok 1 naar blok 3 en weer naar blok 1 (of blok 2 - blok 3 - blok 2). De Ecos is middels IP=adres verbonden met de PC (W10).

Het wil allemaal nog niet echt vlotten. Handmatig via de PC rijdt het wel.

Rocrail weigert om een loc te laten rijden van blok 1 naar blok 3. Ik heb al van alles geprobeerd maar het systeem blijft weigeren. Wat doe ik fout?

Verder heb ik aan de onderzijde van het scherm een aantal groene blokjes en 1 rode (2e van rechts - accessoire). Kennelijk is er iets mis met een accessoire maar welke kan dat zijn? Waar kan ik dat vinden?

Ik voeg een issue bij.

bvd,
Gerard
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Ecos 50200, Marklin C, Windows 10/i5, Locs: Märklin-Piko-Brawa-Liliput, DR 4018, DR 4088, ESU switchpilot, Ecos detector
Gerard

Re: Blok werkt niet / rood accesory blokje

Postby smitt48 » 12.12.2017, 17:07

Hi Gerard,

Welkom bij Rocrail.

Beide treinen in Blok b1 en b2 willen naar links rijden. Peil staat naar links.
Omdat jij 2 peilen in de baan heb getekend zijn alleen rijwegen naar rechts aangemaakt.
Dus kunnen ze nergens naar toe.
Rechter muis klik in het blok en "draai aankomst zijde om" selecteren.
Dan moet het gaan.

Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.3) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby smitt48 » 12.12.2017, 19:09

Hi Gerard,

Op jouw tweede vraag kijk even naar de Note:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gui ... #auto_mode

Ik heb gezien dat je ook een ECoS hebt, ik zou je aanraden het woord "Ecos" te verwijderen in de Interface ID bij: Loc en wissel. Je hebt die niet nodig, en is voor helpers eenvoudiger om je te helpen.

Tom
Kind regards,
Tom Smit

In build phase
smitt48

Postby Gerard » 12.12.2017, 19:54

Hi Tom,

dank voor je hulp, het Ecos-id haal ik weg. Het omkeren van de rijrichting werkt, echter als ik afsluit en later opnieuw opstart staan ze weer als vanouds. Kan ik ergens aangeven dat de rijrichting permanent moet veranderen?

Met vriendelijke groet,
Gerard
Met vriendelijke groet,
Gerard
Ecos 50200, Marklin C, Windows 10/i5, Locs: Märklin-Piko-Brawa-Liliput, DR 4018, DR 4088, ESU switchpilot, Ecos detector
Gerard

Postby agre30 » 12.12.2017, 19:59

Hoi Gerard,
Zoals Tom al aangaf kunnen je treinen alleen rechtsom rijden, ze staan dus verkeerd om in het blok. Als de lok fysiek wel de goede kant op staat doe je een rechtsklik op het blok en kies je 'aankomstzijde omdraaien'.
Bij de loc's kun je op het tab Interface het protocol op 'server defined' zetten.

Je hebt een tour aangemaakt en aan je locs gekoppeld maar de dienstroosters waar deze tour uit bestaat zijn er niet. Dat zou voor problemen kunnen zorgen. Ik heb de tour bij de locs verwijderd en nu rijden de locs in ieder geval virtueel zoals het zou moeten.

Albert.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby smitt48 » 12.12.2017, 20:11

Hi Gerard,

Hoe sluit jij af?
ECoS op de rode knop drukken en wachten op het bericht dat je de stroom kan uitschakelen.

Eerst even kijken of je dit zo hebt.
In het Engels: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dir ... _of_travel
Op zijn Duits: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dir ... _vermeiden
Het Nederlandse wiki is (nog) niet klaar.

Rocrail ctrl-D is het eenvoudig, maar in Windows (heb je dat?) gewoon de X (rechts-boven) klikken.

Begin Rocrail weer, de loks moeten nu blijven zoals je ze achtergelaten hebt.
Tom
Kind regards,
Tom Smit

In build phase
smitt48

Postby Gerard » 13.12.2017, 08:06

Hallo,

dank voor jullie adviezen. Ik heb ze toegepast en het rijdt nu beter. Wel heb ik af en toe een broken server socket. Ik heb hiervoor een nieuwe vraag gesteld. Ik sluit eerst rocrail af en vervolgens de ECOS af door de rode toets ingedrukt te houden tot het apparaat zegt dat ik de stroom kan verbreken. Ik heb Windows 10.

Met vriendelijke groet
Gerard
Met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard

Postby smitt48 » 13.12.2017, 09:51

Hi Gerard,

Ik heb gezien dat je de loks met MFX in plaats van "serverdefined" heb ingeschreven. Ik weet niet of het een verschil maakt. In de documentatie staat dat je voor MFX loks "serverdefined" moet gebruiken.
Note: The protocol should remain to 'ServerDefined'. For Motorola decoders the protocol may be set to 'Motorola', mfx decoders, however, require 'ServerDefined'.

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=eco ... to_rocrail

Groeten Tom
Kind regards,
Tom Smit

In build phase
smitt48

Return to Basis functionaliteit (NL)