Snelheid reduceren (opgelost)

Snelheid reduceren (opgelost)

Postby FokkeBoschma » 10.01.2018, 22:26

Hallo allemaal,

ik stoei al een paar dagen met het volgende 'probleem': Ik heb een testbaantje, een dubbel ovaal, met een 2 tal overloopwissels en 3 perronsporen. Ieder recht stuk, en iedere boog is een blok. De treinen rijden bijna foutloos automatisch rond, bijna, want een heel enkele keer schiet een loc door de in-melder heen (en dus het blok uit). ik heb BBT ingeschakeld en in de meeste blokken gaat het gewoon goed. Helaas heb ik een structureel probleem met blok 1. In dit blok schiet de trein structureel door. Het is niet het kortste blok dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
De situatie is dus als volgt: de trein rijdt vanuit blok 15 (buitenste boog) naar blok 1 (buitenste) perronspoor; er zitten geen wissels tussen en de melders van beide blokken zitten tegen elkaar aan. (op andere plekken is dat ook zo, en geeft dat geen problemen). De snelheid wordt pas verlaagd bij de enter-melder van blok 1, maar voordat de trein afremt en stopt is hij het blok al bijna voorbij. Dat gebeurd dus bij alle locs. Het probleem is dat vlak achter het blok een overloopwissel ligt en dat hij de wissel al soms voorbij is. (en dus de kans loopt niet de ingestelde rijweg te kunnen volgen omdat hij de wissel al voorbij is)
Een ander fenomeen (en dat heb ik ook in andere blokken) is dat de trein kruipt met de minimale ingestelde snelheid (bij de locinstellingen) door het blok heen. En dat schiet soms niet op... :(
Ik heb in zowel locinstellingen, blokinstellingen en rijweginstellingen van alles geprobeerd in te stellen qua snelheid, maar het lijkt net of er niets veranderd in het gedrag van de locs.

Mijn vraag is eigenlijk tweeledig;
1. Welke instelling is het sterkst (overruled de andere instellingen binnen Rocrail) en dus het belangrijkst is in deze situatie?
2. Wat kan ik doen om bijvoorbeeld in blok 15 al de snelheid te verlagen (is in het echt ook zo toch?) zodat de trein al langzamer rijdt als hij blok 1 binnenrijdt/

FokkeB
Last edited by FokkeBoschma on 13.01.2018, 18:12, edited 1 time in total.
FokkeBoschma

Re: Snelheid reduceren

Postby vanderborden » 10.01.2018, 22:50

Hi Fokke
zou je een incedent aan willen maken en die hier willen posten dan kunnen we goed zien hoe je baan in elkaar steekt en je daarna misschien kunnen helpen
gr jan
vanderborden

Re: Snelheid reduceren

Postby FokkeBoschma » 13.01.2018, 18:12

Mijn excuses voor het late antwoorden, maar ik ben nog even aan het stoeien geweest met de blokinstellingen. Ik heb de snelheden nu op percentages gezet, en daarmee de blokken voor en na het station geknepen. Nu gaat het wel goed, en de treinen rijden niet meer het stoppunt voorbij. De snelheid is ook goed, niet te laag, maar zeker niet te hoog! :thumb_up:
Een enkele keer rijd een loc nog een stoppunt voorbij, maar dit is echt sporadisch (en dan ook nog in de ongeknepen blokken) dus dat lossen we wel op! Ik heb nu op een dubbelsporige ovaal 4 treinen helemaal automatisch rijden, wat is dat een gaaf gezicht!

FokkeB
FokkeBoschma

Return to Automatisch rijden (NL)