[Opgelost] Gereserveerde rijweg werkt niet na spookmelding

[Opgelost] Gereserveerde rijweg werkt niet na spookmelding

Postby Eriko » 04.08.2018, 17:54

Hoi

Met automatisch rijden kom ik soms het volgende tegen.
Als bij een blok in een gereserveerde route de "in" melder wordt geactiveerd (om wat voor rede dan ook) voordat de "enter" melder wordt geraakt wordt er in het betreffende blok een spookmelding gegeven.
Als de melder weer uit is blijft de spookmelding staan. (De optie 'Bewaar spookstatus' staat uit.) Deze moet apart worden opgeheven.
Echter als een loc tijdens of na de spookmelding blijft doorrijden wordt de "enter" melder niet meer verwerkt en gaat de loc blind verder zonder te worden gevolgd.

Is hier meer over bekend?

Groet,
Erik

P.S. De opties 'noodstop of spanning uit bij spookmeldingen' heb ik uit staan omdat anders alles elke keer stil staat door elke losse wagon of rijtuig die op een zijspoor staat en wat staat te trillen met de detectie.
Last edited by Eriko on 29.08.2018, 17:49, edited 1 time in total.
H0 Märklin M&K-rails
Uhlenbrok Intellibox Basic & Intellibox II
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Re: Gereserveerde rijweg werkt niet na spookmelding

Postby rjversluis » 05.08.2018, 06:45

Hi Erik,

heb je dat ook al getest met een klein voorbeeldje, 2 blokken en een loc, of je daarmee dezelfde situatie kan nabootsen?
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBUS - CANGCx ] - [ G: CBUS - CANGCx ]
rjversluis
Site Admin

Postby Eriko » 10.08.2018, 21:46

Hoi Rob

Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt en wat zitten uitproberen en testen.

Het voorbeeldje bestaat uit een rondje van 4 blokken.
Alleen bk001 is een wacht blok. De rest heeft een wachttijd van 0 en wordt het volgende blok gereserveerd zodra de "enter" melder wordt geraakt.

Ik heb verschillende combinaties geprobeerd waarbij een verkeerde melder in een gereserveerd blok wordt geactiveerd.

Bij het activeren van de "in" melder van het eerst volgend gereserveerd blok:
  • Snelheid van de loc die het blok reserveerde wordt naar 0 gezet.
  • "Reset" zet de loc terug naar het vorige blok en heft de reservering op. Opnieuw de loc starten met "start loc" geeft geen problemen.
  • Met het contekst menu van het blok de spookmelding verwijderen "Spooktrein opheffen":
    • Lok wordt ook in het blok weergegeven waar de spookmelding was.
    • "Start loc" laat de loc weer reserveren en rijden vanuit het oorspronkelijke blok, maar de betreffende "in"melder werkt niet meer en de loc gaat echt spoken.

Bij het activeren van de "enter" of "in" melder van een 2e gereserveerde blok terwijl de loc het 1e gereserveerde blok binnen rijd:
  • Er komt geen spookmelding en de loc rijd door.
  • De melder die voortijdig werd geactiveerd wordt niet meer verwerkt en de lok rijd daarna als spook verder.

Ergens i.c.m. "Spooktrein opheffen" was het voorgekomen dat de loc wel in een blok werd weergegeven, maar met "Start loc" kwam de melding dat de loc niet in een blok stond, maar dit kan ik niet stabiel reproduceren.
Ook zie ik soms bij het blok met een spookmelding de optie "Spooktrein opheffen" niet in het context menu staan.

Rocrail versie 14121

Groet, Erik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Postby rjversluis » 11.08.2018, 07:24

Hallo Erik,

in 14158 heb ik een verbetering gemaakt zodat alle reserveringen in dit geval ook worden terug gezet.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby Eriko » 12.08.2018, 07:52

Hoi Rob

Dank je.
Zodra beschikbaar zal ik het uitproberen.

Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Postby Eriko » 13.08.2018, 23:46

Hoi

Ik heb het uitgeprobeerd.

Deel 1 lijkt (voorlopig) te zijn opgelost. Bij een spookmelding bij de "in" melder wordt de loc stop gezet en de rijweg van de loc automatisch gereset.
Dit zorgt voor minder kans op handelingen die RocRail van slag kunnen brengen.

Echter weet in nog niet hoe dit zal gaan als er twee sporen bij elkaar komen en op het 2e spoor loc2 staat te wachten. (Nog niet getest.)
Zou loc2 dan het blok gaan reserveren en vertrekken? Dit zou weer problemen kunnen geven als loc1 op de wissel net voor de "enter" melder is komen stil te staan.
Deels is dit op te lossen door een melder net voor de wissel te plaatsen. (Of indien mogelijk zelfs op de wissel.)

Deel 2 waarbij de melders van een 2e gereserveerd blok niet meer werken na een onterechte activering is nog steeds aanwezig.
Hier wordt er geheel geen spookmelding gedetecteerd. De melder signalen worden simpelweg niet meer verwerkt.
Dit is voor mij eigenlijk een groter probleem, omdat een loc blindelings verder kan rijden zonder dat Rocrail deze kan blijven volgen.

Hopelijk kan dit ook worden opgelost.
Groet, Erik

En oja, voor ik het vergeet.
Zoals in mijn onderschrift te lezen. Tegenwoordig gebruik ik Ubuntu 18.04.
Hierop gebruik ik de ubuntu1804-amd64 pakketten van Rocrail.
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Postby rjversluis » 14.08.2018, 06:26

Hi Erik,

vanaf 14169 kun je noch eens testen.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby Eriko » 22.08.2018, 17:57

Hoi Rob

Helaas, het is nog niet opgelost.

Ik heb momenteel helaas geen tijd om te testen en beschrijven wat er wanneer precies gebeurt.
De 'enter' melder of de 'in' melder van het tweede blok geven allebei een verschillende reactie.

Ik zal kijken of ik van de week een beschrijving ervan kan maken.

Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Postby Eriko » 26.08.2018, 20:22

Hoi Rob

Ik heb wat zitten testen.
In het geval als de "enter" melder in het 2e gereserveerde blok te vroeg geactiveerd is geweest.
  • Melder signaal wordt niet meer verwekt als deze opnieuw wordt geactiveerd bij het doorrijden van de loc.
  • Als de loc vervolgens bij de "in" melder van het blok komt wordt de spookdetectie en reset het zelfde verwerkt als bij een spook trein in het 1e gereserveerde blok. De loc stopt en wordt in het vorige blok weergegeven.
Dit is voorlopig prima. De loc rijd niet meer verder en veroorzaakt daarmee niet veel extra problemen.

In het geval als de "in" melder in het 2e gereserveerde blok te vroeg geactiveerd is geweest wordt het minder fijn.
  • De bezetting in het oorspronkelijk (vertrek) blok wordt op geheven. De loc wordt alleen in het 1e gereserveerde blok weergegeven in "enter" status.
  • De loc wordt in het 2e gereserveerde blok weergegeven als bezet.
  • De loc blijft rijden.
  • De "in" melder in het 1e gereserveerde blok wordt ook niet meer verwerkt.
  • De "enter" melder van het 2e gereserveerd blok werkt nog wel en de loc wordt als enter status weergegeven in het 2e gereserveerde blok. Indien mogelijk wordt er een vervolg blok gereserveerd.
  • De "in" melder wordt echter niet meer verwerkt en de loc blijft doorrijden.
  • De "enter" melder van het 3e blok wordt echter ook niet verwerkt.
  • De "in" melder van het 3e blok werkt wel en de loc wordt in het 3e blok als bezet weergegeven terwijl de weergave in enter status in het 2e blok ook blijft staan.
  • De loc blijft doorrijden zonder verdere reserveringen.
  • Reset zet de loc in het blok dat als 2e was gereserveerd, maar in "enter"status.
Het meest vervelende is dat de loc blijft doorrijden. Zolang een loc stil wordt gezet en daarmee niet te veel afwijkt van de geregistreerde locatie zou dat al helpen.

En oja. Voor ik vergeet. De reserveer 2e blok optie staat uit. De reservering van een 2e blok wordt alleen gedaan als de loc de "enter" melder van het 1e gereserveerde blok activeert.

Een flink verhaal. Ik hoop dat het niet te verwarrend wordt nu. :wink:
Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Postby rjversluis » 27.08.2018, 08:06

Hallo Erik,

ja, daar komt de automaat door elkaar omdat daar niet gekeken wordt of het block ook klopt waar het event vandaan komt en waar de loc nu is.
:coding:
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 27.08.2018, 09:36

Hallo Erik,

vanaf revisie 14261 testen en hier even een berichtje schrijven.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby Eriko » 27.08.2018, 21:14

Hoi Rob

Dank je. Dit werkt al een stuk beter. :D
Zowel de "enter"als de "in" melder in het 2e gereserveerde blok geven nu de zelfde reactie.
De loc wordt gestopt. en de reserveringen worden opgeheven.

Echter de loc wordt nu in het vertrek blok als bezet weergegeven, maar in bij de log gegevens in de kolom blok staat dat de loc al in het volgende blok staat waar het al de "enter" melding had gegeven.
Bij het opnieuw starten van de loc wordt het 2e blok gereserveerd vertrekt de loc vanuit het vervolg blok.
De bezettings-weergave van de loc in het vertrekblok blijft staan. Totdat de zelfde loc er weer doorheen komt. Andere locs wordt tegen gehouden. Dit is gelukkig te verhelpen met 'Loc bezetting opheffen'.

Dit is gelukkig slechts een kleine hinder.
Met reset wordt de loc in alle weergaven en instellingen weer gewoon in het vertrek blok gezet en werkt alles weer zoals het hoort.

Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Postby rjversluis » 28.08.2018, 06:41

Hi Erik,

ja, dat was mij ook al opgevallen. Maar goed, bij enter hangt de trein nog gedeeltelijk in het voorgaande blok...
Ik kijk nog even of dat ook nog te corrigeren is.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 28.08.2018, 09:42

Hi Erik,

test noch maar eens vanaf 14265.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Re: [Opgelost] Gereserveerde rijweg werkt niet na spookmeldi

Postby Eriko » 29.08.2018, 17:49

Hoi Rob

Ik heb net kort zitten testen en het lijkt nu goed te werken.
Als het een keer uit komt ga ik kijken of ik een bericht van de spookmelding in een tekstveld kan laten verschijnen. Zodat ik op tijd weet dat er ergens wat aan de hand is.

Dank je voor de aandacht die er aan is gegeven.
Groet, Erik
H0 Märklin M&K-rails
Ubuntu 18.04 (64bit)
Eriko

Return to Automatisch rijden (NL)