Loc's rijden niet automatisch

Loc's rijden niet automatisch

Postby neelix » 11.11.2016, 16:50

Hallo,
Ik heb een proefbaan aangelegd, bestaande uit een ovaal met een station met twee sporen. Vanuit het binnenste spoor een wissel met een doodlopend stuk (dit is mijn programmeer spoor). De grote lus heeft drie melders, de twee sporen van het station hebben ook drie melders. Ik heb een Digikeijs DR5000 met een DR4088CS (terugmeldingen) en een DR4018 (wissel en ontkoppelaar decoder). Dan heb ik voorlopig een pc met windows 7 en rocrail geinstalleerd. De pc is verbonden via USB met de DR5000. Aan de hand van de handleiding en veel lezen in forums heb ik in Rocrail loc's, bezetmelders, wissels en blokken aangemaakt. Alles getest, Loc's rijden handmatig, alle wissels zijn te bedienen, de bezetmelders verkleuren van groen naar rood als een loc er over heen rijdt. Rijwegen aangemaakt wissels erin gezet, alles getest. Daarna een loc gestart, krijg de foutmelding "No destination found for loco". Op zich een duidelijke melding, alleen hoe los ik dat op?

Toegevoegd zip file met configuratie Rocrail

Op een later moment wil ik migreren naar een Raspberry PI B

m.vr.gr
Neelix
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
neelix

Re: Loc's rijden niet automatisch

Postby smitt48 » 11.11.2016, 17:35

Hi Neelix,

De 311-5 in blok b4 trein kan niet weg naar blok b1, omdat de route verkeerd is opgezet. In Routes-Algemeen moeten beide blokken een haakje bij "+" hebben.
De 380-0 in blok b3 kan niet naar b2 omdat daar een trein staat.
De Br 360 kan niet weg omdat er geen routes zijn aangelegd vanuit dat blok.

Mijn advies:
Verwijder alle DR5000 omdat dat je default Centrale is. (Heb je dus niet nodig).
Verwijder alle routes en laat de Analyser het doen. Als het werkt kan je altijd je eigen routes maken.

Groeten Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.4) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Postby neelix » 11.11.2016, 21:38

Tom,

Je advies opgevolgd:
- Bij de wissels en bij de melders de interface op blanco gezet. Resultaat alles is nog te bedienen.
- Alle routes (beter woord dan rijwegen) weggegooid, en automatisch laten genereren.
- Blok B2 is een probleem, omdat er geen melders beschikbaar zijn, foutje in ontwerp DR5000. Dus de routes met blok B2 gewist.
- Bij de rijwegern alle melders er in gezet.

Als ik dan de 380-0 start in blok B3 start, wordt blok B1 bezet, echter de loc start niet op. En er is ook geen foutmelding.

De 380-0 moet vooruit rijden via M4, M9 naar M8.

De 311-5/381-8 (tandem bedrijf) rijden omgekeerd op het spoor, dus van B4 via M3, M7 naar M8.

De 202-6 blijft gewoon stil staan op het programmeer spoor.

De handleiding kan op dit punt sterk verbeterd worden.

Nog een suggestie?

m.vr.gr
Neelix
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
neelix

Postby smitt48 » 11.11.2016, 22:13

Hi Neelix,

De handleiding kan op dit punt sterk verbeterd worden.

Je kan onze gast schrijver worden! :coding: :mrgreen:
Ik heb een poging gedaan: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=functionality-en in het Engels, verander -en tot -de en je krijgt Duits. Zoek naar "no destination found"
Als ik dan de 380-0 start in blok B3 start, wordt blok B1 bezet, echter de loc start niet op.

Je bedoelt op de baan? Op het scherm met the virtuele centrale werkt het erg goed.
Bij de centrales zet de "virtual" centrale bovenop. Je kan dan op het scherm zien dat de trein een rondje rijdt.
Als het werkt met de virtuele dan weet je het programma is goed opgezet, maar de interface met de DR5000 is nog niet goed.
Gebruik deze webpage: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-nl dan kunnen we in the trc file zien wat er mis gaat.

De 311-5/381-8 (tandem bedrijf) rijden omgekeerd op het spoor, dus van B4 via M3, M7 naar M8.

Hij doet het mooi. Maar ik moet bijlezen over multitraktie, want ik zie slechts een lok.

De 202-6 blijft gewoon stil staan op het programmeer spoor.

Kijk in je rijweg (route) tafel en je ziet dat je geen rijweg hebt. Die kan dus nooit vertrekken.

Alle routes (beter woord dan rijwegen)

Vraag de NL gemeente, als ze het eens met ze zijn gaat Rob het wel veranderen. Ik zie net dat Rob de NL vertaaler is!

Ziet er goed uit! :thumb_up:
Tom
Kind regards,
Tom Smit

In build phase
smitt48

Postby Bernie » 11.11.2016, 23:26

Hi Neelix,

my Netherlands is not good, so I´ll try it in English. The loco in block 3 (BR 212 380-0) is set to "Manual Operated" (Hand Mode in Nederlands). That means you have to drive it by hand. For Automatic Mode it has to be set to "Automatical operated" (Auto Mode in Nederlands)
Gruß Bernd

[H0 2-L DCC] [Win10real,7Test, 64 Bit] [IB-COM+GCA101+TamsMC] [4*ORD-3] [GCA50/93/102/136] [Weichen/Lichtsign. LDT/Viessmann(MM)] [Formsig. GCA136] [DC-Car] [Weichen CarSystem Digirails DR4024]

http://www.modelltraumland-wuppertal.de/
Bernie

Postby janvanderborden » 11.11.2016, 23:30

Hi Neelix

de melders zijn in de rijwegen niet goed gedefinieerd. Ik heb de melders verwijderd en nieuwe toegevoegd. Ook staan er melders in je plan waar rocrail in principe niets mee doet.

kijk even goed naar het verbeterde plan dat ik bijgevoegd heb, je moet de virtuele centrale vervangen door je DR5000 en zorgen dat de melders op de baan liggen bij de blokken zoals ik in de layout aangegeven heb

in de virtuele modus kun je rijden

inderdaad zoals bernie al aangaf heb je locs in de handmode staan, dat kun je zien als je een loc in een bloc plaatst en de naamgeving kleurt blauw.

m vr jan
gr jan
janvanderborden

Postby neelix » 12.11.2016, 23:15

Ik ben heel blij met alle reactie, ik ben een stuk verder gekomen.

Ttom :
1e MIsschien is gastschrijver of vertaler wel wat voor me, misschien ook wel programmeren, daar heb ik inmiddels 42 jaar ervaring mee.
2e Het bleek dat de loc in hand mode stond.
3e Ik wil niet dat de loc in blok 2 gaat rijden, dat kan ook niet omdat dat het programmeer spoor is. Dat is bij de DR5000 galvanisch gescheiden van het hoofdspoor. Daarom heb ik in blok 2 ook geen melders zitten. Of ik had er een halve DR4088 voor moeten gebruiken. Ik denk dat ik daar twee optische detectors voor moet maken, die met een relais en een kleine weerstand een verbruiker op de DR4088 zet. Dan heb ik wel melders.

Bernd :
Ihre antword war das richtige fur mein problem. (your answer was the solution for my problem). Vielen dank.

Jan :
1e Ik heb inmiddels drie melder per blok gedefinieerd, een "in" melder, een "enter2in"melder en een "in" melder.
2e Blok 2 wil ik niet gebruiken omdat het het programmeer spoor is, zie opmerking Tom.
3e De loc in het blok kleurt blauw, omdat ie in hand mode staat. Dat moet je ook maar weten, weer wat geleerd.

Inmiddels lukt het dus om de loc te laten rijden, uiteraard ontstaat er weer een ander probleem. Bij de overgang van melder M9 naar melder M8 gaat de spanning van de DR5000 eraf. Ik heb met de universeel meter alle polariteiten nog eens gecontroleerd, en daar zit geen probleem. Als ik met de DR5000 software een rondje rijdt blijft de spanning op de baan staan. Loc 381-8 rijdt in tegengestelde richting, en dan gaat bij de overgang van melder M7 naar Melder M8 ook de spanning van de DR5000 af. Ik heb een issue aangemaakt en bijgevoegd.

m.vr.gr
Neelix
neelix

Postby neelix » 14.11.2016, 10:17

Ik heb dit probleem gevonden. Doordat de loc's te snel door zowel blok 4 als blok5 rijden, rijden ze door en wordt melder M7 of Melder M8 bezet. Rocrail kan dat niet bijhouden en zet dan een Ghost train in blok B1. Daardoor wordt de spanning afgeschakeld. Dit heb ik uitgeschakeld via menu [Rocrail Eigenschappen] -> [Auto] -> [Spanning uit bij spook detectie] uit te vinken.

Daarna geexpermineteerd met {Blok eigenschappen] Aankomst snelheid en Vertrek snelheid.

De software is erg complex en onduidelijk. Bijvoorbeeld : rechter muistoets op blok en dan "draai aankomst zijde om"moet zijn "draai vertrek zijde om" en bijvoorbeeld rechter muistoets op blok, kies dan voor eigenschappen. Dan komt een window met "Blok B1" in plaats van "Blok B1 eigenschappen. Consequent naamgeven bevorderd de duidelijkheid enorm.

Dankzij de experimenten rijden nu twee locs automatisch om beurten. Loc 381-8 rechtsom van blok B4 naar blok B1 en weer naar blok B4, en daarna loc 380-0 linksom van blok B3 naar blok B1 en weer naar blok B3.

In bijlage ook een foto van de testbaan.

m.vr.gr
Neelix.
neelix

Postby janvanderborden » 14.11.2016, 12:43

Hi Neelix

De melders heb je niet goed gedefinieerd.

Als je met 1 melder per blok werkt gebruik je Enter2In

Als je met 2 melders werkt dan gebruik je een ENTER melder bij binnenkomen in het blok en een IN melder voor binnen zijn in het blok

Als je met 3 melders werkt dan gebruik je een Enter en IN melder en extra in het midden van een blok een PRE2IN melder. Met deze laatste melder kun je een korte trein precies voor het perron laten stoppen. Je moet dat voor die loc dan wel in zijn eigenschappen aangeven.

Je moet ook geen timers op de meldingen zetten, zie ook mijn voorbeeld.

Melder M6 ligt op een vreemde plaats.

Ik zou zeggen , probeer het nog eens.

Lukt het niet laat het ons dan weten

gr
gr jan
janvanderborden

Postby neelix » 14.11.2016, 21:40

Jan,

Ik heb het voor elkaar. De loc's draaien om beurten een rondje en ze stoppen perfect bij het station.

Eerst heb ik de baan even opgemeten, een klein rondje is 2,5 meter. Daarna heb ik elke loc voluit 4 rondjes laten maken, de tijd gemeten, en de CV5 parameter van alle loc's aangepast zodat ze ondgeveer 100 km/uur rijden. Daarna heb ik alle CV4 parameters terug gezet op 2. (fluitje van een cent, even de loc op het programmeer spoor zetten en met de DR5000 applicatie even de parameters programmeren).

Daarna heb ik bij alle loc's ingesteld dat ze moeten stoppen op de shortin melder.

Tenslotte van alle blokken de melders 1/2/3 op enter/in/shortin gezet. Het is waarschijnlijk niet zoals het moet, maar het werkt wel. Ik wil de loc laten stoppen bij de derde melder in het blok.

zie ook attached filed.

m.vr.gr
Neelix
neelix

Postby janvanderborden » 14.11.2016, 22:26

Hi Neelix

De shortin melder niet gebruiken, niet nodig .
Bij een eenvoudige normale setup van je layout gebruik je niet de shortin melder.
Ook bij de loc eigenschappen niet aanvinken.

de waarde van 5000 bij de event1timer heeft geen effect want je hebt geen vinkje gezet achter eindpulse of T2. zet deze waarde weer terug naar 0.

Gebruik eerst gewoon de IN en Enter melder, dat moet in alle situaties goed werken
als je daarna wilt verfijnen voeg je een 3e melder toe bijvb. de enter2in melder.

nogmaals de melder M6 heeft binnen rocrail op de aangegeven plek geen functie.

deze melder zou bijvb. de enter2in melder van blok B2 kunnen zijn maar dan moet hij niet tussen 2 wissels in zitten maar voor blok B2

rocrail kent geen wissels in een blok.

de methodiek voor het vaststellen van de max snelheid op je baan mbv CV5 is ok.

als je wilt dat een loc keurig afremt in een blok en dus niet de IN melder voorbij rijdt gebruik je BBT, wel bij de loc eigenschappen aangeven en bij de blocdetails. DE loc moet enkele keren de IN melder gepassert hebben en dan zal je zien dat de loc geleidelijk aan keurig bij de IN melder stopt
gr jan
janvanderborden

Postby smitt48 » 14.11.2016, 23:29

Hi Jan,

als je daarna wilt verfijnen voeg je een 3e melder toe bijvb. de enter2in melder.

Misschien pre2in maar geen enter2in. Je wilt geen 2 enter and 2 in melders in hetzelfde blok.

Tom
Kind regards,
Tom Smit

In build phase
smitt48

Postby janvanderborden » 15.11.2016, 10:14

Hi Ton

natuurlijk je hebt helemaal gelijk, dit was een verschrijving mijnerzijds.
gr jan
janvanderborden

Postby neelix » 15.11.2016, 14:03

Hallo medelezers,

Ik heb nog een tijdje ziten lezen in de wiki, daarnaast nog eens alle antwoorden doorgenomen. Tenslotte nog aan het experimenteren geslagen. De loc's heb ik allemaal op BBT ingesteld. Bij de blokken ook de BBT ingesteld op 5 hectobel per vierkante seconde kwadraat. (Zeg ik altijd als een eenheid ontbreekt). En tenslotte de melders bij de blokken aangepast. Ik vul nu alleen "all enter +" en "all enter -" in. Melder 1/2/3 is nu "enter"/"pre2in"/"in".

De loc's rijden nu correct, en stoppen keurig bij melder 2. Ik heb wel de snelheid terug gezet naar 20 % bij aankomst.

Dan wordt het nu tijd om mijn Raspberry PI B erbij te nemen, rocrail op te installeren en dan hoop ik dat de werktuimte van mijn pc op de PI kan gebruiken.

m.vr.gr
Neelix
neelix

Postby neelix » 15.11.2016, 14:13

Hallo allemaal,

En ook aan de makers van RocRail. Ik heb nog een heel goede tip om de presentatie op het scherm te verbeteren. Een loc rijdt een blok binnen en stopt daar voor een bepaalde tijd (ingesteld of random). Wat ik nog mis is weergave van de wachttijd in het blok, Wat heel goed zou werken is een aftellend getalletje links boven de + in het blok. Zodat je kan zien hoeland het nog duurt voordat een loc weer gaat rijden.

En dan heb ik nog een opmerking, de kleuren van de melders zijn niet echt logisch. Beter zou zijn als de melder niet actief is, dan wit en als ie wel actief is blauw. Groen en rood zijn voor stoplichten, niet voor melders.

m.vr.gr
Neelix
neelix

Next

Return to Automatisch rijden (NL)