Gedrag van seinen

Re: Gedrag van seinen

Postby jeroentjed » 23.01.2018, 01:08

Zo, bijna een jaartje later... Ik heb in mijn nieuwe baanplan een aantal blokken enkelspoor: blk11, blk16 en blk12. (klinkt niet logisch maar 16 is later nog toegevoegd) De seinen in die blokken heb ik ingesteld met de optie Open block omdat ik het mooi vind dat deze seinen, die in Nederland P-seinen zouden zijn, groen tonen op het moment dat er niks gebeurd.

Ik vraag me het volgende af:
- Waarom toon sein sg_16_A groen en sein sg_16_B geel? De situatie is voor beide seinen toch hetzelfde?
- Als er een rijweg is ingesteld, waarom tonen de seinen in de tegenrichting dan geen rood? Het blok dat ze 'bewaken' is immers bezet of gereserveerd?

Verder heb ik op het tabblad Matzbergen Opstel een sein geplaatst genaamd sg_entering_matzbergen.
- Ik wil dat dit sein laat zien of blk06 vrij is. Hoe stel ik dat in? Heb al van alles geprobeerd maar het wil nog niet lukken :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spoorse groet,
Jeroen
jeroentjed

Postby rvooyen » 23.01.2018, 19:01

Heb je plan geladen.

16B is geel omdat de volgende blok 12 GEEN zein heeft. Ik zou een sein aan blok 12 toevoegen, feitelijk moet elke blok een sein krijgen anders waarom zou een trein stoppen?

Als blk 12 een sein heeft zal 16B goren tonen en de sein van blok 12 geel omdat de trein moet stoppen in de volgende blok.

Bovenstaand is na een paar seconden kijken naar de plan een conclusie maar ik heb nu even geen tijd om diepgaand naar de plan te kijken.

Groeten,

RObert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby jeroentjed » 23.01.2018, 20:11

Hoi Robert,

bedankt dat je er even naar heb willen kijken. Ik begrijp de logica van het gele sein. Echter, het plaatsen van een sein in blk 12 zou hier niets aan veranderen omdat dit sein dan rood zou tonen.
Wat ik niet begrijp is dat sg_16_A wel groen toont. Volgens mij doet zich daar dezelfde situatie voor als bij sg_16_B. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
Spoorse groet,
Jeroen
jeroentjed

Postby jeroentjed » 25.01.2018, 01:43

Het blijft stil mbt deze vraag :-) Iedereen druk of is het gewoon een hele moeilijke vraag? :lol:

jeroentjed wrote:Verder heb ik op het tabblad Matzbergen Opstel een sein geplaatst genaamd sg_entering_matzbergen.
- Ik wil dat dit sein laat zien of blk06 vrij is. Hoe stel ik dat in? Heb al van alles geprobeerd maar het wil nog niet lukken :-)
Spoorse groet,
Jeroen
jeroentjed

Postby rjversluis » 25.01.2018, 08:41

Hallo Jeroen,

het onderwerp spreekt niet echt aan... "Gedrag van seinen" Daar kan toch niemand wat mee.

En geduld is soms nodig om op een volgend antwoord te wachten.

En soms is het handig om een heel klein voorbeeldje te maken in Rocrail waarmee je jou probleem kunt toelichten.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby rvooyen » 25.01.2018, 08:47

Je kan het ook simpel oplossen met acties.
Actie: als blok niet vrij dan sein op rood.
Actie: als blok vrij (wordt) dan sejn op groen, of geel.

In Rocrail kan je met acties bijna alles oplossen.

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby jeroentjed » 25.01.2018, 10:37

Hoi Rob,

Wat zou jij een pakkend onderwerp vinden? Ik vind het lastig om daar een draai aan te geven. Ik sta altijd open voor suggesties.

Verwar mijn verbazing niet met geduld. ik was oprecht verbaasd dat er nog geen reactie was gekomen, juist omdat er vaak zo snel geantwoord wordt. Mocht dit toch ongeduldig zijn overgekomen, dat was zeker niet de bedoeling.

Je hebt het over een voorbeeldje. Wat bedoel je daar precies mee? Ik had het plan als bijlage bijgesloten. Of bedoel je dat niet?

Hi Robert,

Ik vind het gebeuren met acties nog erg lastig. Ik ga het in ieder geval proberen en laat hier nog even weten of het is gelukt. Ik zal sowieso binnenkort een nieuw onderwerp starten over acties aangezien ik daar meer mee wil gaan doen. Jij lijkt daar veel ervaring mee te hebben dus ik hoop dat je mij daar dan ook een helpende hand kunt bieden!
Spoorse groet,
Jeroen
jeroentjed

Postby rjversluis » 25.01.2018, 11:05

Hi Jeroen,

er zijn hier een aantal tips, zonder acties, genoemd. Heb je die allemaal geprobeerd?
Als er niets past dan heb jij een andere voorstelling hoe de seinen aangestuurd moeten worden.

Met een klein voorbeeld bedoel ik een nieuw Rocrail plan met 3 of 4 blokken achter elkaar en de bijbehorende seinen.
Dan schrijf jij hier hoe de seinen geschakeld worden en hoe jij het wil hebben.

Een klein voorbeeld kan ook sneller bekeken worden en heeft ook als voordeel dat er geen effecten van een groter plan een rol spelen.
Mocht dit kleine voorbeeld dan toch werken zoals jij verwacht, dan gaan we naar jou andere plan kijken.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby jeroentjed » 25.01.2018, 11:53

Hi allen,

Voor wat betreft de eerste vraag die ik heb, namelijk over twee seinen die (ogenschijnlijk) in dezelfde situatie verschillend reageren: Ik heb daar inderdaad een apart rocrail plan voor gemaakt en daarin werkt het zoals verwacht en zoals uitgelegd. Het moet dus aan mijn instellingen liggen in het Matzbergen plan. Ik ga daarin verder zoeken.

Voor wat betreft de vraag over het sein in Matzbergen Opstel, Het is me gelukt om deze rood te laten tonen als blok 6 bezet of gereserveerd is en groen als deze vrij is. Maar volgens mij heb ik dat erg omslachtig gedaan. Wil iemand misschien eens kijken of ik het goed heb gedaan of dat het eenvoudiger had gekund?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Spoorse groet,
Jeroen
jeroentjed

Previous

Return to Automatisch rijden (NL)