BBT lijkt niet te werken.

Re: BBT lijkt niet te werken.

Postby rvooyen » 23.03.2017, 16:01

Hoi,

Eerlijk gezegd is het in Rocrail soms wat ingewikkeld bij het starten van een loc uit een blok.
Welke kant rijdt het, wat is de plaatsing, uit welke blok komt het etc etc? Het heeft mij een paar jaar gekost (ben niet zo slim) om de rijrichting van locs in Rocrail te snappen, dus ik kan goed begrijpen dat nieuwe gebruikers hier tegenaan lopen.

Het belangrijkste te onthouden is dat de richting altijd >> moet staan bij het starten. Ik had bijvoorbeeld een aantal locs die default (via de Intellibox) altijd naar << gingen en dan was het feest. Dus zorg ook dat jou centrale NIET de locs in een default richting zetten (<<), maar bij het opstarten ze altijd >> staan in de lijst.

In iedere geval dit heeft mij geholpen om eindelijk te begrijpen hoe Rocrail werkt met loc richtingen!

Succes met de leercurve!

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Postby janvanderborden » 23.03.2017, 18:04

Hi John

er zijn twee instellingen die er voor kunnen zorgen dat een loc de verkeerde kant op rijdt

draai aankomstzijde om en omkeren

Rocrail weet niet wat de rijrichting is als je een loc voor het eerst op de baan zet.

Zet in automode een loc in een blok en verplaats hem in auto mode naar een volgend blok. Wordt er de juiste kant op gereserveerd maar rijdt de loc de verkeerde kant op dan kies je voor omkeren en daarna draai aankomstzijde om zodat het pijltje in het blok weer de juiste kant op wijst.

Volgens mij kan het niet simpeler zijn
gr jan
janvanderborden

Postby JohnT » 26.03.2017, 18:49

Bedankt voor de info.

JohnT
JohnT

Postby JohnT » 26.03.2017, 18:57

Over de rijrichting.

Wat ik eerder al zei, de locomotieven rijden een tijdje prima totdat er een wissel niet omgaat. Een loc komt dan op verkeerd spoor. Daarna is Rocrail in de war. Ik zet in handbediening de verkeerd gereden loc weer op zijn traject en start automodus weer. In tegenstelling tot de aangegeven rijrichting rijde de loc de andere kant op. De loc komt dan niet in automudus er staat een rc3412 o.i.d. Maar met de gegeven tips ga ik bezig.

Zelf redeneer ik als een loc enter passeert en bij enter-in tot stilstand komt dan weet Rocrail toch de richting?

JohnT
JohnT

Postby JohnT » 26.03.2017, 19:31

Wat ik bedoel.

Op het plaatje komt de loc K7 van links uit spoor-5 naar rechts automatisch spoor-3 ingereden. Dan na enige tijd (wait) wordt de rijweg goed ingesteld. Het pijltje voor de richting staat in het blok ook de goede kant op. Maar toch gaat de loc achteruit, van rechts naar links in plaats van de rijweg te volgen.

JohnT
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JohnT

Postby janvanderborden » 26.03.2017, 20:54

HI John

als een loc in een verkeerd blok terecht komt vanwege een wissel dat niet omgaat dan krijg je een ghost melding, blok wordt rood wat doe je daarna ... ?
gr jan
janvanderborden

Postby JohnT » 29.03.2017, 19:10

Ik zet dan rijdend met Rocrail de trein terug op de juiste plaats.

Daarna start ik automatisch rijden weer.

Maar er is licht aan de horizon. Vanavond lange tijd zonder storing kunnen rijden. Moest ook hier bij de betreffende loc het vinkje standaard plaatsing aanzetten.

https://www.youtube.com/watch?v=ItJvGZb3_08

JohnT
JohnT

Postby janvanderborden » 29.03.2017, 19:48

OK John

suc6 verder
gr jan
janvanderborden

Previous

Return to Automatisch rijden (NL)