[Opgelost] melder gaat niet uit nadat trein is vertrokken

[Opgelost] melder gaat niet uit nadat trein is vertrokken

Postby Gerard » 26.02.2018, 19:15

Hallo,

ik heb een baan met circa 20 melders. Af en toe (wel meerdere keren per avond) gebeurt het dat nadat een trein van een blok is vertrokken, de melder groen wordt maar direct daarna weer rood wordt en blijft. Hierdoor kunnen achterop rijdende treinen niet verder. Een simpele muisklik verhelpt het probleem maar is natuurlijk niet de oplossing. Ik heb inmiddels van alle treinen de lengte ingegeven (blok = trein + 20). Maar dat is niet de oplossing. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Misschien een timer instellen waardoor een melder niet direct van groen weer rood kan worden?
Last edited by Gerard on 16.03.2018, 18:32, edited 2 times in total.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Ecos 50200, Marklin C, Windows 10/i5, Locs: Märklin-Piko-Brawa-Liliput, DR 4018, DR 4088, ESU switchpilot, Ecos detector
Gerard

Re: melder gaat niet uit nadat trein is vertrokken

Postby janvanderborden » 26.02.2018, 19:49

Hi gerard

Niets met timers doen. Je moet het probleem zoeken in je melders.
Zijn de stukjes melderrail wel goed gescheiden van de rest van de baan ?

Welke melders gebruik je, van welk merk.
gr jan
janvanderborden

Postby agre30 » 26.02.2018, 22:37

Gerard,
Ik lees dat je C-rails gebruikt. Hoe heb je de scheiding aangebracht om de melder te isoleren van de rest? Het kan gebeuren dat de spoorstaven elkaar net raken. Ik heb dat opgelost met een beetje blanke nagellak op de kop van de spoorstaaf.

Hier een afbeelding van mijn aangepaste C-rails voor de terugmelding:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.msg736663#msg736663

Ik stel voor dat je in Rocrail een Incident aanmaakt en het resultaat hier uploadt. Dan kunnen we kijken of er in de instellingen iets verkeerd staat. Ik vermoed echter dat het met bovenstaande opgelost kan worden.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Windows 10, Android (Androc) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby Gerard » 27.02.2018, 19:44

Beste Jan/Agre30,

bedankt voor de tip. Ik zocht de oplossing inderdaad op de verkeerde plek. Het is inderdaad logischer dat de melder het probleem en niet de software of de trein. Ik ga de eerstkomende tijd turven welke melders en hoe vaak per melder, het probleem zich voor doet.

Ik heb de rails fysiek gescheiden (dus geen diode maar stukje metaal weggehaald) en werk met marklin isolatie (74030). Ik ga het ook eens proberen met krimpkous. Ik begrijp echter niet waarvoor Agre30 de nagellak gebruikt om te isoleren.
Met vriendelijke groet,
Gerard
Ecos 50200, Marklin C, Windows 10/i5, Locs: Märklin-Piko-Brawa-Liliput, DR 4018, DR 4088, ESU switchpilot, Ecos detector
Gerard

Postby agre30 » 27.02.2018, 20:03

Gerard wrote:Beste Jan/Agre30,
Ik begrijp echter niet waarvoor Agre30 de nagellak gebruikt om te isoleren.

Gerard,
Met die Märklin isolatie is niets mis, die zou ik mooi laten zitten. De krimpkous wil nog wel eens stuk gaan bij het in elkaar schuiven van de rails.
De diodes zijn niet strikt noodzakelijk als je geen problemen hebt met de stroomvoorziening.

Als je de rails in elkaar schuift kan het gebeuren dat de spoorstaven elkaar raken. De isolatie wordt dan weer ongedaan gemaakt. Om dat te voorkomen stip ik de voorkant van de spoorstaaf aan met een beetje nagellak om ze van elkaar te isoleren. Er zijn ook mensen die de dremel er op zetten om ruimte te maken tussen de spoorstaven.

Succes met opsporen van de oorzaak.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Windows 10, Android (Androc) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Return to Automatisch rijden (NL)