schaduwstation condities

schaduwstation condities

Postby Freek » 16.03.2018, 22:57

Hallo,

ik ben al een tijdje aan het testen op mijn schaduwstation met rocrail, vooral om alle wissels en dergelijke te testen voordat ik met de feitelijke baan erboven begin te bouwen.
Omdat ik nog niet helemaal mee ben met al de termen weet ik niet goed hoe ik het volgende moet aanpakken.
Mijn schaduwstation bestaat uit 9 sporen met telkens 2 blokken, 4 sporen met elk 1 blok en een keerlus.
Het is de bedoeling dat al de treinen via het blok temp later verder gaan naar de klimspiraal en verder, boven terug keren via een 2e keerlus en zo terug naar beneden komen.
Ik rij enkel met stomers en ik wil er toe komen dat de treinen enkel achterwaarts die 'opstelsporen' in het schaduwstation binnenrijden en zo dus steeds voorwaarts vertrekken naar boven.
Ik wil het dus zo ver krijgen dat de treinen stoppen op de keerlus en van daaruit achterwaarts hun opstelspoor (spoor 1 tot 9 )binnen rijden.
Of helemaal doorrijden terug tot in het blok temp om dan achterwaarts blok 10 tot 13 binnenrijden.
Ik vermoed dat ik het juiste type trein moet instellen, maar het is mij niet duidelijk welk type. en welke condities moet ik aan welk blok meegeven?
De opstelsporen zijn denk ik toch al van het juiste type?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Freek

Re: schaduwstation condities

Postby Romavami » 23.03.2018, 14:53

Hallo Freek,

het valt mij op dat je de termen blokken en opstelsporen door elkaar gebruikt terwijl deze een compleet andere functie hebben.
Blokken zijn bijvoorbeeld in twee richtingen te berijden, opstelblokken maar in 1 richting.

Groet, Rob
OpenDCC, RocRail, Fleischmann profigleis.
Romavami

Postby agre30 » 23.03.2018, 18:25

Freek,
Als ik het goed begrijp wil je dat een trein van (bijvoorbeeld) blok Wachtblok naar SP13 alleen achteruit mag rijden. Dit kun je oplossen door bij de betreffende rijweg op het tabblad Toestemmingen onder Plaatsing de optie Omgekeerd aan te vinken.

Succes,
Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby Freek » 23.03.2018, 23:30

Hallo,
bedankt voor de reacties.
@ Rob, dus als ik het goed begrijp moet ik in de eigenschappen van al mijn blokken( behalve van wachtblok, temp en keerlus ) verzetten naar 'rangeren' en 'overige' afzetten?
Of moet ik die andere ook naar 'rangeren' zetten?

@ Albert, bedoel je deze instelling en is dit dan de juiste rijweg om jouw voorbeeld te nemen?
Imagerijweg by Freek Rogge, on Flickr

Want er is ook een rijweg [SP13+]-[wachtblok-], maar daar moet ik het dan op standaard zetten vermoed ik?
En dit moet ik dan doen voor al de rijwegen naar mijn opstelsporen?

Als ik de mogelijkheid heb om te testen ga ik hiermee verder aan de slag.

Alvast bedankt
Freek

Postby agre30 » 24.03.2018, 13:46

Hoi Freek,
Dit is inderdaad wat ik bedoel. Tussen 2 blokken heb je meestal 2 rijwegen tenzij je ingesteld hebt dat de rijweg maar in 1 richting te berijden is met het richtingsymbool zoals van Wachtblok naar Keerlus. De rijweg naar het blok in het opstelspoor zet je op 'Omgekeerd', de rijweg vanaf dit blok zet je dan op 'Beide'.
De rijweg van (bijvoorbeeld) SP9a naar SP9c zet je dan ook op 'Omgekeerd'. Van SP9c naar SP9a staat op 'Beide'.

Ik raad je aan 1 instelling tegelijk te wijzigen en dan te testen. Dus eerst de rijwegen testen en dan de blokeigenschappen (als dat dan nog nodig is).
Succes met testen.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Freek » 30.03.2018, 22:11

Hallo Albert,

Ik heb eindelijk wat tijd kunnen vrijmaken om nog eens te kunnen rijden.
De instelling zoals je aangaf met de rijwegen doet inderdaad wat ik nodig heb.
Het enige waar het bij nog een beetje 'fout' loopt is als die bv van het blok temp voorruit vertrekt naar de keerlus via het blok wachtblok, dan gaat die helemaal terug tot in het blok temp om daar dan achterwaarts terug te rijden om dan de sporen sp1 ofzo binnen te rijden.
Hoe krijg ik het zover dat de lok stopt in de keerlus en dan achterwaarts sp1 ofzo binnen te rijden?

IK had de blokken SP10 tem SP13 enkel op rangeren gezet, maar dan kwam er geen enkele lok langs op deze blokken.
Freek

Postby Freek » 31.03.2018, 20:50

In bijlage de huidige settings
issue.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Freek

Postby agre30 » 31.03.2018, 20:52

Hoi Freek,
Mooi dat het nu werkt.
Om je probleem op te lossen zou je bij de route van Keerlus naar Temp een voorwaarde kunnen maken dat deze route niet bereden mag worden als de trein uit blok Wachtblok komt.
Overigens zie ik nog iets vreemds bij de melders bij blok Keerlus. Enter2In gebruik je als je maar 1 melder hebt. Bij 2 melders is de eerste melder de Enter en de tweede de In. 3 melders gebruik je meestal om een trein afhankelijk van de rijrichting op een andere plaats te laten stoppen.

Succes,
Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Freek » 31.03.2018, 21:17

Hoi Albert,

bedankt voor het advies, ik ga het dadelijk proberen.
Is dit de juiste instelling?
Imageroute keerlus by Freek Rogge, on Flickr
Alleen de optie commuter train moet misschien ook opstaan?

Die derde sensor in de keerlus moest pre2in zijn. Dat had ik dus fout ingesteld. Maar misschien is het beter om daar maar 2 sensoren te gebruiken zoals jij aangeeft. Ga ik zeker ook testen.
Bedankt
Freek

Postby Freek » 02.04.2018, 21:47

Hallo,

ik ben aan het experimenteren geweest met de instellingen van de condities voor de routes. Maar ik kom er niet uit, de loc die het betreffende traject aflegt komt 'vast te staan' in het blok waar die eigenlijk zou moeten keren.
Wat doe ik fout? Moet ik de voorwaarde includen of excluden?
Zit ik eigenlijk wel in de juiste route mijn condities in te stellen?
Vroeger was het zo dat als de lok voorwaarts uit het blok temp vertrok, langs wachtblok naar keerlus reed, daarna terug vertrok naar temp.
Dan reed die terug achterwaarts via de route temp+ keerlus+ naar bv spoor SP1a.
Ik wil er toe komen dat de lok stopt in keerlus en achterwaarts naar bv SP1a rijdt.

Of zit ik in de verkeerde instellingen?
Freek

Postby agre30 » 03.04.2018, 17:55

Hoi Freek,
Ik heb nog niet naar je bestand gekeken maar in bijgaande afbeelding staan de instellingen zoals ik ze bedacht had. Virtueel werkt het.
Mocht het bij jou niet werken dan hoor ik het wel.
Kun je dan specifiek beschrijven welke trein je van waar naar waar laat rijden en waar deze vastloopt?

Succes.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Freek » 03.04.2018, 22:20

Hallo Albert,

ik kan het momenteel niet terug testen, maar als ik mij niet vergis was het in de bijgevoegde case van vorige post als volgt:
Loc T18 op temp, voorzijde richting temp+
Loc 64.108 op SP9C, voorzijde richting SP9C+
Loc 9089 op SP13, voorzijde richting SP13+
Ik kan mij zo direct niet meer herinneren of het in de issue onmiddellijk voor kwam, of dat er eerst nog andere bewegingen waren.
Loc T18 verterkt dus voorwaarts vanuit Temp, rijdt via keerlus naar wachtblok en komt in wachtblok vast te zitten.
Rocrail staat in automode.
Misschien heeft het te maken met de conditie die ik ook heb ingesteld voor de route wachtblok- keerlus-?
In het blok wachtblok wordt er normaal ook niet gewacht, kan dat er iets mee te maken hebben? De optie rijrichtingverandering toegestaan staat wel aan.

Bedankt.
Freek

Postby Freek » 04.04.2018, 22:50

Hallo,

Ik heb het net geprobeerd met een enkele lok.
Als ik de conditie op "include" zet, stopt de lok in wachtblok en zit die daar vast
Met de conditie op exclude rijdt de loc door op het blok.
dit zijn de 2 condities die ik gezet heb:
Imageroute wachtblok+temp+ by Freek Rogge, on Flickr
Imageroute keerlus+temp+ by Freek Rogge, on Flickr
Freek

Postby agre30 » 06.04.2018, 07:32

Jan,
Kijk even naar mijn printscreen hierboven. Ik heb de voorwaarden op de route Keerlus - Temp gemaakt.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Freek » 06.04.2018, 22:54

Sorry Albert,

maar ik zie geen print screen staan :(

Freek
Freek