Rocrail en CS3 (60214) Topic is solved

Reinemanz

Rocrail en CS3 (60214)

Post by Reinemanz » 10.08.2009, 19:44

Hallo Allemaal,

Ik heb een marklin 60214 CS3 gekocht.
deze heeft software versie: 1.2.1 (1)

Ik heb de cs3 net gekoppeld aan Rocrail.

Ik kan in ieder geval de baanstroom aan en weer uit doen, dus het begin is er!

Ik heb een vraag over de s88 terugmeldingen:
Ik heb een littfinsky HSI88. Kan ik die via een compoort met rocrail laten communiceren (zo ja waar stel ik dat in) of is het beter om de s88 gelijk aan de CS te koppelen.

grts Rein

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 10.08.2009, 20:02

Hoi Rein,

CS3 is mij onbekend, maar ik ga er van uit dat je CS2 bedoelt.

De HSI88 kan direct aan een compoort worden aangesloten. Je moet dan wel de configuratie aanpassen zodat zowel CS2 en HSI88 door Rocrail worden gezien.

Het toevoegen van meerdere centrales, HSI88 valt hier ook onder, is te lezen in het volgende hoofdstuk:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=roc ... troller-nl

Reinemanz

Post by Reinemanz » 10.08.2009, 20:26

Hallo Rob,

Bedankt voor de aanwijzing!

De nieuwe central station 60214 is net uit.
Deze is ook geschikt voor DCC. Er zit een nieuwere software versie in, dan in de CS2.

Ik heb het idee dat het dan ook niet goed gaat.
Ik kan de baanstroom wel aan en uit schakelen, wat je dan ziet op de cs.
Dat gaat dus goed, ik heb verbinding.

Maar in het server scherm zie ik continue de volgende melding voorbij scrollen:
eerst veel getallen en dan: r999e mcs2read 0socket 0560 recvfrom() failed[1022]

Ik heb rocrail versie 1.2.4

Ik krijg geen loc aan het rijden.

grts Rein

rjversluis
Site Admin

Post by rjversluis » 10.08.2009, 22:23

Hi Rein,

CS2 is supported in versie 1.2.7 of 1.3 snapshot.
De versie die jij gebruikt kan alleen de baan spanning aan en uit zetten, meer niet.
Er zijn al meer gebruikers die cs2 probleemloos laten werken met Rocrail, en als mcs3 qua software compatible is met mcs2 dan moet het gaan lukken.

Reinemanz

Post by Reinemanz » 11.08.2009, 10:50

Rob,

Ik heb inmiddels een update uitgevoerd en het werkt!
Bedankt!

grts Rein

Reinemanz

Post by Reinemanz » 18.08.2009, 19:44

Hallo Rob,

Ik loop tegen een probleem aan. Misschien kan je me nog een keer helpen.

Ik heb rocrail met de CS3 werkende. De baanspanning kan ik aan en uit zetten, ik heb 1 loc handmatig toegevoegd en deze rijdt. Ook alle wissels kan ik met rocrail schakelen.

De S88 modules, die krijg ik niet werkende en helaas ook geen MFX loc. Zou dit met de nieuwe software versie in mijn CS te maken kunnen hebben?

Ik heb nu de S88 modules aan een HSI88 gehangen en nu werkt het in rocrail. De groene puntjes worden rood als ze bezet zijn.

Het probleem is het volgende:
Sinds ik de HSI88 als centrale heb toegevoegd, krijg ik een windows foutmelding ("wilt u het probleem naar microsoft versturen, blabla") zodra er een loc over een bezetmeldpunt rijd, en ben ik de connectie met de CS en de HSI kwijt. Het gekke is dat het bezetmeldpunt wel rood kleurt zodra de loc erop komt.

ik heb de HSI88 ook al op een 2e com poort geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Heb je enig idee???

ik heb rocrail versie 1.3.999 revision 698
Ik heb windows XP

grts Rein
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ron&bram

Post by ron&bram » 18.08.2009, 21:15

Hallo Rein,

Ik heb weliswaar geen XS (sterker nog, ik zit bij de "concurrentie" met twee rail gelijkstroom), maar ik heb een klein steenjte bijgedragen aan de ontwikkeling van de CS2 ondersteuning in Rocrail.

Ik geef nu snel even een eerste reactie gebaseerd op de ervaringen met de CS2 en ga verder speuren.

Heb je als je de S88 eenheden aan de CS3 had hangen het aantal modules dat Rocrail probeert uit te lezen ingesteld (met 16 inputs per module), zonder dat de HSI88 actief was in rocrail, dus maar met een centrale? Ik heb in de trace files een situatie gevonden waarbij bij de MCS2 2 S88 modules was opgegeven, maar daarbij was de HSI88 ook ingeschakeld, maar met 0 modules. De rest van de trace is alleen maar het trachten te initialiseren van de HSI88 die met nul aangesloten modules wat in de war geraakt is.
Het kan zijn dat Märklin in de CS3 de S88 polling anders heeft gemaakt, het is nooit officieel gepubliceerd geweest hoe dit moet.

Voor de MFX locomotieven moet in Rocrail het MFX adres (dat dynamisch door de CS2 vergeven wordt als een lok voor de eerste keer gezien wordt) ingesteld worden. Dat is alleen te achterhalen door de CS2 gegevens op een USB stick te backupopen en dan in lokomotive.cs2 het sid adres op te zoeken. Dit sid adres is in hexadecimaal en moet voor invoer in Rocrail eerst naar decimaal geconverteerd worden.

Groetjes, Ronald

Reinemanz

Post by Reinemanz » 19.08.2009, 19:24

Hallo Ronald,

Bedankt voor je heldere uitleg. De MFX locs rijden!!
Ik ging de fout in met het omrekenen van hexadecimaal naar decimaal.

Dan nog 1 probleem tackelen...
Ik koppel nu eerst de HSI los en probeer het met de 3 terugmeld modules rechtstreeks op de CS. Ik heb de HSI88 als centrale verwijderd uit rocrail.

Ik heb dus 3 terugmeld modules, van elk 16 inputs per module, van LDT. In de CS3 werken ze alle 3, de bolletjes worden geel als ze bezet zijn. In de CS heb ik adressen van 1 t/m 36 gebruikt.

In rocrail eigenschappen heb ik bij het tabblad centrale aangegeven bij de CS3 dat er 3 melders zijn.

In het spoorplan heb ik de terugmeld contacten getekend en bij eigenschappen op het tabblad Interface het volgende ingevuld bij bijvoorbeeld terugmeld contact 1:
interfaceID= CS3
Bus=0 (sensor)
Adres=1

Het werkt helaas niet! Of vergeet ik nog ergens iets te configureren?

alvast bedankt voor de hulp!

grts Rein

ron&bram

Post by ron&bram » 19.08.2009, 20:48

Hi Rein,

Kun je svp je actuele rocrail.ini posten en een actuele rocrail trace waarbij in de cs3 een trerugmeldcontact wordt geactiveerd en gedeactiveerd. Voor de trace is het handigst om voor de start van rocrail eerst alle rocrail.trace.00x (x is 0-9) te wissen. Rocrail doorloopt namelijk de trace bestanden cyclisch, dus het is niet zo dat het bestand met het hoogste nummer het laatste bestand is.
Helaas bestaat de kans dat Märklin het uitleescommando voor de S88 modules gewijzigd heeft, het is namelijk nooit officieel vrijgegeven. Als dat het geval is dan zijn we afhankelijk van Märklin of zij dit bekend maken (of van het betere hack en speurwerk, maar dat kan ik nauwelijks doen zonder toegang tot een CS3).

Groetjes,
Ronald

Reinemanz

Post by Reinemanz » 20.08.2009, 13:08

Hoi Ronald,

Hierbij de bestanden.
Heel erg bedankt voor alle hulp!!!
:D

grts Rein
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

ron&bram

Post by ron&bram » 20.08.2009, 13:43

Hallo Rein,

In de trace file zie ik geen enkele broadcast boodschap staan van de cs3. Als de cs3 interface goed staat ingesteld dan zouden er heel veel melding in het rocrail venster voorbij moeten komen met de tekst mcs2red (null) *trace dump, zoals je op het screenshot kunt zien in deze post: http://forum.rocrail.net/viewtopic.php? ... c&start=15 (beeetje omlaag scrollen). Kun je de interface instellingen van de cs3 doorgeven (foto maken of zo).

Groetjes,
Ronald

Reinemanz

Post by Reinemanz » 20.08.2009, 15:48

hoi Ronald,

Hierbij een foto van de CS3 instellingen.

grts Rein

ron&bram

Post by ron&bram » 20.08.2009, 17:02

Hi Rein,

Probeer het eens met doel adres 192.168.2.255, dit is normaal gesproken het "broadcast" adres.

Groetjes, Ronald

Reinemanz

Post by Reinemanz » 20.08.2009, 18:20

De gateway op mijn pc is 192.168.2.1
Maar ik ga het proberen.

Reinemanz

Post by Reinemanz » 20.08.2009, 18:27

Ronald,

HET WERKT!!!

Ik heb, wat je voorstelde, alleen het doel adres veranderd in 192.168.2.255 op de CS3

heel erg bedankt voor je tijd en geduld!

grts Rein

Post Reply

Return to “Centrales (NL)”