Advies over welke centrale

Advies over welke centrale

Postby Wima16 » 14.06.2016, 09:12

Hallo Allemaal,

Ben gestart met RocRail en werkt als een tierelier :D

Ik heb een Märklin baan met een (oude) 6051 centrale. Nu wil ik mijn Delta decoders vervangen door Esu decoders.
Echter herkent de 6051 deze niet en kan ik ze ook niet programmeren.

Wie heeft er een advies voor mij welke centrale ik het beste kan nemen om de oude 6051 te vervangen zodat ik
met de Esu decoders het beste eruit kan halen icm. Rocrail.

Ik was zelf aan het kijken naar de Intellibox maar misschien zijn er andere opties die beter of makkelijker zijn.
Verder is natuurlijk de compatibiliteit met Rocrail ook belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Wil
Last edited by Wima16 on 14.06.2016, 14:04, edited 1 time in total.
Wima16

Re: Advies over welke centrale

Postby rjversluis » 14.06.2016, 09:19

Hallo Wil,

veel Märklin gebruikers zijn ook heel tevreden met de Tams centrale.
Er is zelfs een extra Forum voor gemaakt in het Duitse gedeelte.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby agre30 » 14.06.2016, 10:32

Hoi Wil,
Ik ben zo'n tevreden TamsMC gebruiker waar Rob het over heeft. Helaas wordt de TamsMC niet meer verkocht dus je zal op zoek moeten naar een tweedehands.
De Firma Tams komt binnenkort met een opvolger, de Redbox, maar ik weet zo niet wanneer die leverbaar is. Zie daarvoor de website van Tams.
Behalve een TamsMC zul je ook 1 of meerdere boosters moeten aansluiten. Die levert Tams ook.

Ik weet niet hoe groot je baan is, maar ik heb me een hele tijd gered met een ORD-3 booster tussen mijn PC en de baan. In Rocrail kies je dan voor een DDX centrale. Je kunt dan zowel DCC als Märklin rijden, alleen programmeren van de decoders gaat niet omdat je geen programmeerspoor kunt aansluiten. Niet perfect, maar het werkt.

Succes,

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby Wima16 » 15.06.2016, 07:10

Goedemorgen heren

Dank voor jullie reactie,

@Albert: Ik ga eens kijken of ik er nog ergens een kan krijgen. Ik neem aan dat als ik de Tams booster B-3 erbij neem
ik wel een programmeerspoor kan gebruiken. Ik heb een baan van 3 x 1,20 mtr dus niet zo heel groot.

Ik gebruik de GCA101 voor het aansturen van wissels, seinen. Ik zag dat de S88 signalen ook rechtstreeks op de EasyControl aangesloten kunnen worden.

Waar moet RocRail op in worden gesteld bij een EasyControl? ik zie namelijk deze centrale niet appart vermeld in de lijst http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=controllers-en
Ik neem aan dat de booster alleen ervoor dient de signalen op de baan te zetten en dat de eigenlijke communicatie met de PC via de EasyControl gaat, klopt dat?

Via Rocrail kan ik dan alle instellingen in de EasyControl instellen en gebruik ik de EasyControl dus eigenlijk niet handmatig?

Alvast bedankt

Groetjes Wil
Wima16

Postby rjversluis » 15.06.2016, 07:16

Hi Wil,

de controller ist "tamsmc".
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=p50x-tams-en
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby agre30 » 15.06.2016, 12:16

Hoi Wil,
Het programmeerspoor sluit je rechtstreeks aan op de TamsMC, daar heb je geen boosters voor nodig.
Je moet wel alle locs handmatig invoeren in de TamsMC maar daarna kun je ze met Rocrail bedienen en programmeren.
Daarnaast moet je nog een paar instellingen maken in de TamsMC die te maken hebben met het protocol waar je je wissels mee aanstuurt.

In Rocrail kun je een trein in halfautomatische mode laten rijden en bedienen met de TamsMC, maar het kan ook met je telefoon of tablet. Mogelijkheden genoeg.

Succes met het vinden van een TamsMC.
(Hier hebben ze hem blijkbaar nog op voorraad: http://www.fimoba.de/fimoba.de_s/mastercontrol_easycontrol.html

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Wima16 » 15.06.2016, 13:04

Oké.

Ik heb er een gevonden bij Treinelektronica.com en heb tevens de booster B3 meebesteld.
Ik ben benieuwd.

Allen bedankt

Wil
Wima16

Postby agre30 » 15.06.2016, 15:42

Hoi Wil,
Die leverancier kende ik nog niet. Gelijk een stekkertje besteld om een booster aan te sluiten op de rembooster aansluiting.
Zo hebben we elkaar weer geholpen.
Succes met aansluiten van de Tams.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby rvooyen » 19.06.2016, 17:17

Hoi,

Ik heb hetzelfde gehad, daar ik een nieuwe central wilde om mijn Mrdirect te vervangen.

Uiteindelijk heb ik via markplaats een Intellibox I (15 jaar oud) gekocht en ben zeer tevreden.

Ik heb gezien dat regelmatig de oude IB's worden aangeboden voor zo'n eu 150. Dan heb je ook gelijk een booster.
Wel moet je dan voor EU 15 een Loconet adapter kopen voor koppeling met Rocrail. Bij mij werkt het zeer goed.

Robert
Robert van Ooijen.
Building Rhineland2. 3 levels. CS=IB1-Loconet+HSI-s88, 70 blocks, 160 sensors, 4 boosters. M&K 3rail.
Goal: Scheduled Pass. trains, "OPS" with car cards etc.. Using andRoc and Rocweb/xs throttles.
Rocrail on WinXP.
rvooyen

Return to Centrales (NL)