[opgelost] z21 wissels werken niet goed

[opgelost] z21 wissels werken niet goed

Postby MartijnR » 19.01.2018, 14:29

Beste forumleden. Ik heb op mijn MAC Rocrail geïnstalleerd en verbonden via WiFi met mijn z21. Ik kan de treinen besturen, en de melders reageren als er een trein langs rijd.

Echter werken de wissels niet goed. Ik kom er niet uit om dit probleem op te lossen. Als wisseldecoder gebruik ik de Digikeijs DR4018. Via de app op mijn Iphone werken de wissels wel goed, het zelfde adres in Rocrail echter niet. Dan gaat een wissel maar 1 keer om.

Bijgevoegd een incident bestand.

MvGr, Martijn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MartijnR

Re: Rocrail + z21 wissels werken niet goed

Postby agre30 » 19.01.2018, 16:17

Hoi Martijn,
Welkom op het Rocrail forum. Je baanplan ziet er goed uit, mooi dat je al zover bent gekomen.
Je wissels is een kwestie van adres op de juiste manier invoeren.

In dit wiki hoofdstuk wordt één en ander uitgelegd over adressering: Klik. Helaas in het Engels maar de Nederlandstalig wiki is niet bijgewerkt.
Specifiek voor de z21 over adressering: Klik

Wat is het eerste wisseladres van je wisseldecoder? Welk adres heeft deze in de z21 App?
Als ik de wiki goed begrijp, dan moet je in Rocrail op het tabblad Interface bij BUS 0, 1 of 2 invullen afhankelijk van hoe je de z21 hebt aangesloten (DCC, Loconet of CAN). Ik ga er even van uit dat het DCC is, laat je dit op 0 staan. Ik raad je aan om PROTOCOL op default te laten staan. Het eerste wisseladres vul je dan in op het tabblad Interface bij ADRES. Dit wissel zou nu om moeten gaan als je dit vanuit Rocrail bedient.

Ik hoor graag van je of dit werkt.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
Lubuntu 16.04 (server and client) / TamsMC - Booster B-2 / HSI88 / S88N
Stoom / steam / dampf / diesel / E-loc
agre30

Postby agre30 » 19.01.2018, 16:34

Nog even een aanvulling:
Mocht dit niet werken, zet dan bij Rocrail eigenschappen, tabblad trace een vinkje bij Monitor.
Zet dan in het menu Beeld ook een vinkje bij Trace.
Je krijgt nu een trace venster onder je baanplan (kan zijn dat je met je muis even het formaat van dit venster moet aanpassen). Als je nu op een wissel klikt krijg je in het rechter deel van het trace venster te zien welk adres Rocrail naar je centrale stuurt. Dit zou je op weg moeten helpen.

Albet.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby Bernie » 19.01.2018, 18:31

Hoi Martijn,

the z21 only works with FADA. So address is 4 for example and port has always to be "0"
Gruß Bernd

[H0 2-L DCC] [Win10real,Win7Test] [IB-COM+GCA101+TamsMC] [4*ORD-3] [GCA50/93/102/136] [Weichen/Lichtsign. LDT/Viessmann(MM)] [Formsignale GCA136] [CarSystem/DC-Car] [Weichen CarSystem Digirails DR4024]

http://www.modelltraumland-wuppertal.de/
Bernie

Postby JohnT » 19.01.2018, 19:10

agre30 wrote:Hoi Martijn,

Wat is het eerste wisseladres van je wisseldecoder? Welk adres heeft deze in de z21 App?
Als ik de wiki goed begrijp, dan moet je in Rocrail op het tabblad Interface bij BUS 0, 1 of 2 invullen afhankelijk van hoe je de z21 hebt aangesloten (DCC, Loconet of CAN). Ik ga er even van uit dat het DCC is, laat je dit op 0 staan. Ik raad je aan om PROTOCOL op default te laten staan. Het eerste wisseladres vul je dan in op het tabblad Interface bij ADRES. Dit wissel zou nu om moeten gaan als je dit vanuit Rocrail bedient.

Ik hoor graag van je of dit werkt.

Albert.

Beste ik help Martijn met dit probleem, wij zijn al tijden bezig om dit op te lossen en hebben al zoveel dingen geprobeerd maar helaas tot nog toe zonder resultaat.

Zoals omschreven hebben de wissel een adres. Poort staat op 0. We zijn eerst begonnen met adres 1 t/m 8 maar omdat Roco wat eigenaardig omgaat met adressering van componenten is op advies nu begonnen met adres 5 dit wordt ook zo gebruikt in de z21 app waarmee een wissel wel heen en weer te schakelen is.

Alle wissel werken maar ze doen het maar één keer. Hierdoor gaan wij ervan uit dat de adressen goed zijn. Maar hoe komt het dan dat een wissel het maar één keer doet?

JohnT

p.s Even voorstellen moet Martijn zelf maar doen :D
JohnT

Postby rjversluis » 19.01.2018, 19:22

Hi,

misschien miet je die magneetspoelen laten afschakelen:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=swi ... witch_time
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby janvanderborden » 19.01.2018, 19:45

Hi Martijn

Gebruik je een nieuwe DR4018. Weet je zeker dat de eerste poort adres 1 heeft ?

Op de bovenste regel van het rocrail venster staat een button waarmee een schakelpaneelje te voorschijn komt.

Laat bus op 0 staan begin met decoder 1 en druk daarna op alle groene en rode knopjes. Dat moet werken als de DR4018 op adres 1 staat.
gr jan
janvanderborden

Postby agre30 » 19.01.2018, 22:47

Martijn,
Kun je het wissel dat op de eerste aansluiting van je decoder zit instellen volgens onderstaande afbeelding.
Zet dan ook de trace aan zoals ik hierboven heb aangegeven.

JohnT, ondanks dat je alles al geprobeerd hebt, ben je niet tot een oplossing gekomen. Dat betekent dat je op zijn minst iets zal moeten doen met de voorstellen die je aangereikt krijgt en het resultaat hier terugmelden.

Albert.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by agre30 on 20.01.2018, 09:22, edited 1 time in total.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby agre30 » 20.01.2018, 09:19

Hier is iemand die dezelfde configuratie heeft en waarbij het werkt:
http://forum.rocrail.net/viewtopic.php?f=46&t=14976

Hij maakt geen gebruik van de schakeltijd bij wissels en zijn wissels beginnen bij adres 1
Bij Rocrail eigenschappen staat op tabblad Auto de schakeltijd op 100, die heb jij op 250 staan.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Postby JohnT » 20.01.2018, 09:55

agre30 wrote:Martijn,
Kun je het wissel dat op de eerste aansluiting van je decoder zit instellen volgens onderstaande afbeelding.
Zet dan ook de trace aan zoals ik hierboven heb aangegeven.

JohnT, ondanks dat je alles al geprobeerd hebt, ben je niet tot een oplossing gekomen. Dat betekent dat je op zijn minst iets zal moeten doen met de voorstellen die je aangereikt krijgt en het resultaat hier terugmelden.

Albert.

Dat wil ik best wel vandaar dat de vraag ook hier gesteld is maar als antwoorden zijn zoals wij al geprobeerd hebben blijven wij zoeken naar een oplossing. Ook de getoonde afbeelding komt overeen met eerder door ons gebruikte instelling. Als wij een wissel aanmaken laten wij alles default en voeren alleen een adres in. Het wissel schakelt met dit adres prima maar slechts 1 keer. Ik zal die schakeltijd aanpassen en het trace gebeuren gebruiken, kan even duren want wij zien elkaar ongeveer 1 keer per week. Bedankt voor de antwoorden.

JohnT
JohnT

Postby Bernie » 20.01.2018, 14:35

Hi,

i just tried it with z21start and DR4018. With these settings it works fine. Please take a look at my plan. Switch time doesn´t matter. I left it default. Did you set the address-shift in the z21 maintenance-tool?
Gruß Bernd

[H0 2-L DCC] [Win10real,Win7Test] [IB-COM+GCA101+TamsMC] [4*ORD-3] [GCA50/93/102/136] [Weichen/Lichtsign. LDT/Viessmann(MM)] [Formsignale GCA136] [CarSystem/DC-Car] [Weichen CarSystem Digirails DR4024]

http://www.modelltraumland-wuppertal.de/
Bernie

Postby JohnT » 21.01.2018, 10:47

Thank you.

Did you set the address-shift in the z21 maintenance-tool?

Have to check that don know, the z21 is in it's default state.

JohnT
JohnT

Postby MartijnR » 23.01.2018, 19:47

Hoi,
bedankt voor uw reacties en mogelijke oplossingen!
ik ga spoedig met de treinbaan en computer aan de slag,
Ook ga ik nakijken of de schakeltijd correct is,
Ik neem alle informatie goed door en ga het uitproberen.
Mocht het probleem met de wissels verholpen zijn laat ik het weten...

Mvg, Martijn
MartijnR

Postby JohnT » 01.02.2018, 09:27

Inmiddels is het probleem opgelost na wat wijzigingen in de schakeltijd werkte de wissels goed. Martijn kan zelf niet antwoorden omdat hij een database error krijgt bij het plaatsen van een bericht.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

JohnT
JohnT

Re: [opgelost] z21 wissels werken niet goed

Postby agre30 » 01.02.2018, 16:30

Hoi John,
Mooi dat het opgelost is. Kun je iets specifieker aangeven wat de oplossing was? Dat kan nuttig zijn voor gebruikers die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Albert.
Albert,
Märklin 3-rail
agre30

Next

Return to Centrales (NL)