Tweede loc adres voor MFX functies

Postby johan59 » 19.02.2012, 17:09

Hi Rob

Moet het tweede adres wel bij de aangemaakte loks staan?
bij de beschrijving heb ik wel iets ingevuld bij de functies F4 tot F8 en bij adres 255 dit is nu nog het tweede adres waar de resterende geluiden zitten
Maar het werkt bij mij nog niet ook niet als het tweede adres is aan gemaakt :cry:

Johan
johan59

Postby derookamer » 19.02.2012, 19:30

HI Johan

welke rocrail versie draai jij nu. Kijk even onder help/info

gr

fred
derookamer

Postby johan59 » 19.02.2012, 20:04

Hi Fred,

De versie van rocrail is
2.0
sunrise
Feb 18 2012 revision 3278

Johan
johan59

Postby derookamer » 19.02.2012, 22:00

HI Johan

OK dat is perfect. Het moet bij jou dan mogelijk zijn onder de eigenschappen van een loc onder functies bij F5 .. F8 de waarde 255 te plaatsen. Let op als je dit scherm opent zie je alleen f1 ... f4 je moet dan even op Fg klikken en dan komen de volgende functies te voorschijn

gr

fred
derookamer

Postby marcel74 » 20.02.2012, 10:45

Hallo fred

De nieuwe versie is duidelijk en ik geloof dat het wel werkt bij mijn vader.

Werkt het ook als je meerdere treinen hebt met en mfx decorder ??

mvgr Marcel
marcel74

Postby derookamer » 20.02.2012, 16:31

HI Marcel

Het moet natuurlijk ook werken met meerdere locs als de adressen maar verschillen. Als maerklin standaard het tweede adres op 255 zet dan zul je dit aan moeten passen met een programmer of een marklin central station.

gr

fred
derookamer

Postby johan59 » 20.02.2012, 20:28

Hallo allemaal

Het lukt bij mij nog steeds niet alle functies te gebruiken via een adres :( :(
Ik heb al enkele screenprints naar Fred gestuurd per mail om mijn instellingen te kontroleren (het lukt mij niet om deze op het forum te plaatsen) :oops: :oops:

Als er weer nieuws is zal ik dit met jullie delen

gr

Johan
johan59

Postby johan59 » 25.02.2012, 17:00

Hallo allemaal

Met de laatste update 3302 werken de geluiden op een adres :D :D
Maar nog niet optimaal :(
Met MM protocol 2 werkt het niet maar deze herkend volgens mij maar 4 functies
Met MM protocol 3 werken de geluiden maar is de snelheid van de lok veel te laag
Met MM protocol 4 vallen de geluiden weg als de lok gaat rijden ,ik kan ze dan weer wel opnieuw aanzetten
Ook werken de functie alleen met het lokschem rechts onder in en niet met het grote lokscherm

Maar ik ben weer een stuk verder

Allen bedankt weer voor het meedenken

Johan
johan59

Postby derookamer » 25.02.2012, 17:21

Johan

je kunt in het eigenschappen venster van de loc het aantal rijstappen verhogen van 14 naar 28, mogelijk helpt dat bij de snelheidsverhoging

gr

fred
derookamer

Postby johan59 » 27.02.2012, 18:37

Hallo Allemaal

Met de volgende update (3321)weer iets verder :D :D

Alles is nu ook via het grote lok schem te bedienen
Met MMprotocol 3 en 4 vallen de geluiden nog steeds weg bij het vertrekken van de lok
De snelhied bij protocol 3 met 28 stappen is beter ik moet nog wel de optrek en rem vertraging anders instellen

Dus weer iets verder
Dank weer aan iedereen :) :)

Johan
johan59

Postby derookamer » 27.02.2012, 19:19

Hi Johan

Ik denk dat er vanuit Rocrail verder niets aan te passen is.

Een finale oplossing zou zijn de maerklin decoder vervangen door een multiprotocol of DCC decoder. Voor geluid is dat een redelijke dure aanpassing. Er zijn dan twee voor de hand liggende keuzes, een ESU of een Uhlenbrock sounddecoder. Waarbij de laatste een stuk goedkoper is met de optie eerst een loc decoder te plaatsen en dat later uit te breiden met een soundmodule.

Een andere optie is een Maerklin centralstation aan te schaffen en deze met Rocrail te koppelen, ervaringen daarmee heb ik niet maar mogelijk zijn er anderen die daar wat meer info over kunnen verstrekken.

gr

fred
derookamer

Postby johan59 » 29.02.2012, 20:27

Hallo allemaal

Vanddag de laatste versie geinstaleerd
Ik ben met de laatste versie al wel bezig geweest maar nog niet alle protocollen geprobeerd
Mijn eerste reactie is dat de geluiden wel blijven als de lok gaat rijden Maar ik mis nu weer minimaal een functie en een andere gaat alleen uit als ik de verlichting uitzet
Volgens de beschrijving van de lok moeten er 10 functies zijn dus heb ik er nu ook weer twee bijgezet op de zelfde mannier f9 en f10 op adres 255 en het aantal functies op 12
Dit laatste heb ik allen nog getest op MM protocol 3 maar dit heeft nog geen resultaat morgen weer verder

Gr

Johan
johan59

Postby agre30 » 05.04.2012, 21:12

Hoi,
Ik heb sinds vandaag een Marklin BR 50 met mfx en meerdere geluiden.
De loc heeft adres 50, de functies onder F5 t/m F8 zijn bereikbaar via adres 51. Dat staat zo in de handleiding van de loc.
In Rolcrail heb ik bij F3 ingevuld: drijfwerkgeluiden. Dit werk zoals het hoort.

Bij F5 heb ik ingevuld: Stoomfluit, adres 51, fx: 1
Dit werkt niet.

Als ik nu F2 invul: stoomfluit, adres 51, fx: 1
dan hoor ik de stoomfluit als ik op F2 druk.

Bij Interface heb ik ingevuld: protocolversie: 3, aantal functies: 8
Ik heb het ook met protocolversie 2 geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Doe ik iets verkeerd?

Groeten,
Albert.
agre30

Postby agre30 » 06.04.2012, 13:14

Probleem opgelost.
Op de PC die de baan aanstuurt stond een oudere versie van Rocrail die de nieuwe functies niet ondersteunde. Ik heb nu op computers dezelfde versie staan en nu werkt het wel.

Groeten,
Albert.
agre30

Previous

Return to Centrales (NL)