DCC Programmeren met SPROG

Re: DCC Programmeren met SPROG

Postby rjversluis » 17.07.2015, 13:50

eporocrail wrote:Hoe nu verder?

wachten op het antwoord van Andrew.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 22.07.2015, 06:40

De defecte Sprog 3 is weer naar Andrew opgestuurd; Wachten tot een nieuwe komt.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby eporocrail » 22.07.2015, 06:51

bedankt voor de info.
Kind regards Ellard.
Scale N Peco Code 55, WiFi Eltraco for sensing and switching, DCC++ on Arduino Nano for driving, ROCRAIL server on Raspi
eporocrail

Postby rjversluis » 07.08.2015, 11:17

Hi Ellard,

ik heb nu de Sprog 3 met firmware 2.5.
Code: Select all
20150807.115019.659 r9999c sprogrx  OSprog   0939 SPROG read: [SPROG 3 Ver 2.5]

De curve kan compleet worden ingelezen van een Zimo decoder maar van een Lenz decoder lukt dat niet.
Code: Select all
20150807.115216.327 r9999c sprogrx  OSprog   0939 SPROG read: [P> = No Ack]

Dus de Sprog kan niet omgaan met alle soorten decoders.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby eporocrail » 07.08.2015, 12:01

Hi Rob,

Ik heb ondertussen vier verschillende merken decoder.
Volgende week zal ik een testserie opzetten en doorwerken met alle vier decoders en de resultaten hier melden.

Prettig weekend
Kind regards Ellard.
Scale N Peco Code 55, WiFi Eltraco for sensing and switching, DCC++ on Arduino Nano for driving, ROCRAIL server on Raspi
eporocrail

Postby rjversluis » 07.08.2015, 12:20

eporocrail wrote:Volgende week zal ik een testserie opzetten en doorwerken met alle vier decoders en de resultaten hier melden.

Je weet dat ik aan dat resultaat niets kan veranderen; Daarvoor moet de fabrikant van Sprog wat doen.

Da kwaliteit van de Sprog is matig. Vroegere versies hadden geen gladde DC spanning nodig, maar die nieuwe versies wel anders begint dat apparaat te zoemen en schakelt na een tijdje uit.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby eporocrail » 07.08.2015, 12:29

Informatie verzamelen en delen kan denk ik geen kwaad.

Testen ga ik toch om te zien wat er mogelijk is zowel met Sprog als met alles waarmee ik werk aan de treinbaan.
Kind regards Ellard.
eporocrail

Postby eporocrail » 08.08.2015, 09:57

Hi Rob,

De eerste resultaten zijn bevredigend. Ik heb voor vijf verschillende decoders lees testen uitgevoerd. Twee stuks Kuehn n045, 1 Uhlenbrock 73500, 1 Trix 66840 en 1 Esu Lokpilo4.0.
Eerst heb ik in Rocview onder programming de in te lezen lijst CV's stuk voor stuk opgenomen. Hierbij heb ik CV's genomen die nu in mijn optiek interessant zijn en die gebruikt worden in alle vijf decoders. De trix decoder gebruikt de minste CV's en de ESU de meeste.

Ik lees eerst onder programming/PT met "read all" de waarden in. Dan in Rocpro hetzelfde.
Een paar waarnemingen:
Via de eerste methode wordt de lijst met CV's zoals in rocview aangegeven gevolgd.
Bij een "No ACK" wordt in het venster links beneden (Server) een melding gegeven. Op zich ok. De melding spreekt echter over "datarsp speedcurve=0" ook voor cv's die niets met speedcurve te maken hebben. (misschien "cv value" i.p.v. "speedcurve" ?)

Eventuele "No ACK" waardes zijn soms via uitlezen van die ene CV wel binnen te halen.

De waarden worden via "Save" opgeslagen in de eigenschappen van de Loc. Wanneer "Save" niet selecteerbaar is, is de selectie van de te programmeren loc niet gedaan.

Via Rocpro:
De CV lijst zoals ingegeven in Rocview wordt niet aangehouden. Het lijkt dat de CV's waarvan de tekst in de linker kolom wordt weergegeven ook worden ingelezen. In de trace file is te zien dat er nu veel meer CV's worden ingelezen. Dus de in Rocview ingegeven CV lijst lijkt geen beperking voor de CV's die onder Rocpro worden ingelezen.
Wanneer er een "No ACK" optreedt, wordt er geen server melding in het venster links beneden gegeven. Het per stuk daarna even alsnog opvragen gaat lastiger.
Wanneer de CV waarden worden ingelezen, wordt onder CV het CV nummer niet getoond. De "value" en "hex value" worden wel weergegeven. Wanneer men in de linker kolom met beschrijvingen een beschrijving selecteert, verschijnt het CV nummer wel. Wanneer nu "read all" wordt gegeven blijft CV nummer op de via de betekenis zichtbaar gemaakte waarde staan.
Bij het inlezen van de speedcurve loopt de cv waarde op met het aantal stappen van de speedcurve.

Bij een "No ACK" wordt onder CV niets weergegeven. De waardes blijven staan op de laatst correct ingelezen waardes.

De ingelezen waardes worden in een separaat decoder .xml bestand via "save". De bestandsnaam in de inlees dialoog toegekend, wordt niet mee genomen naar de save dialoog. De bestandsnaam moet opnieuw worden ingevoerd.

Verder valt in algemene zin op dat ook inlees verschillen gebeuren met de twee Kuehn decoders. Via elk adres separaat alsnog inlezen is soms alsnog een waarde binnen te halen.

Kortom misschien een paar schoonheidsfoutjes, maar het werkt!

Resultaten van schrijftesten volgen later.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kind regards Ellard.
eporocrail

Previous

Return to Centrales (NL)