Sensor meldingen komen sterk vertraagd binnen

Sensor meldingen komen sterk vertraagd binnen

Postby AlleJan38 » 04.12.2015, 22:14

Na veel zoeken in de forums vond ik " Sensor events are delayed after a few minutes: Fixed." Ik gebruik een zelf ontwikkeld systeem volgens de Dinamo interface specificatie. Dit werkt als sturing van baanvakken, wissels en outputs uitstekend. Ook de melders werken prima. De signalering van de melders komt zeer vertraagd door, zichtbaar in de logfile op het scherm. De vertraging is tot 2 minuten. De eerste melder is soms ok, later alles fout.

De seriele communicatie wordt gelogd en gedisplayed en gaan direct naar Rocrail. Ik heb gezocht naar een delay instelling, maar niets gevonden. Ik eb de laatste versie software geinstalleerd.

Ik weet het niet meer, wie kan me helpen.

AllleJan38
AlleJan38

Re: Dinamo Fixes & Improvements

Postby smitt48 » 04.12.2015, 22:17

Hi Jan,

Je data hier bijdoen,

http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-en

Tom
Kind regards,
Tom Smit
Kralendijk, Bonaire - Dutch Caribbean

Märklin M & K-rails with ECoS2 (4.2.3) - Win10
RoSoft: S88n & WDD switch & SDD signal decoders
Display: Tri-ang from 1950's, Märklin from early 1960's
In build phase
smitt48

Re: Dinamo Fixes & Improvements

Postby rjversluis » 05.12.2015, 07:15

Hi Jan,

ik zou contact opnemen met Casper (cadeboer).
Die is de laatste tijd zeer intensief bezig met Dinamo en staat ook met zijn club bij Houten Digitaal.

Maar het zou daar naast goed zijn als je hier, wat Tom heeft voorgesteld, te doen zodat we kunnen vaststellen of inderdaad de Rocrail Server actueel is wat ik eigenlijk betwijfel.

De hier beschreven problemen zijn al in 2012 opgelost:
viewtopic.php?f=21&t=4765
en als goed bevonden door het team van Frans.
Best Regards, Rob.
:!: PS: Do not forget to attach the usual files.
:!: PS: Nicht vergessen die übliche Dateien an zu hängen.
[ macOS - Linux] - [ N: CBus - CAN-GCA ] - [ 0: RocNetNode - GCA-Pi ]
rjversluis
Site Admin

Re: Sensor meldingen komen sterk vertraagd binnen

Postby rjversluis » 05.12.2015, 11:59

Of misschien zou het Dinamo Forum kunnen helpen:

Mede spoorders.

Na uitvoerig invoeren en testen van verschillende baan ontwerpen in zowel Koploper als Rocrail en het besturen van mijn testbaan met beide applicaties heb ik definitief gekozen voor Rocrail. Mijn testbaan werkt nu onder besturing van Rocrail. De belangrijkste voordelen van Rocrail t.o.v. Koploper:
- in Koploper moeten alle mogelijke relaties tussen de blokken handmatig worden ingevoerd. Dit hoeft in Rocrail niet.
- in Koploper moeten alle routes die mogelijk zijn, handmatig worden ingevoerd. Rocrail heeft een analyzer die veel soorten fouten uit het ingevoerde baanplan haalt. Wanneer het baanplan goed is ingevoerd, worden automatisch alle mogelijke routes gegenereerd.
- Koploper is gebaseerd op een oudere software ontwikkel methodiek en programmeer taal en draait alleen op het windows platform. Het kan maximaal met twee beeldschermen werken. Rocrail heeft een client/server architectuur. De server bestuurt de treinbaan hardware. De server draait op meerder soorten platforms inclusief Linux op de Raspberry PI. Voor presentatie en bediening worden naar behoefte verschillende soorten clients gebruikt. Clients worden draadloos verbonden met de server. Desktop, tablet, smartphone, i-pad, i-phone kunnen allemaal voor de bediening van de baan worden gebruikt d.m.v. de client eigen webbrowser. Voor het inrichten van de besturing wordt de Rocview applicatie op een desktop of laptop gebruikt.
- Koploper stuurt een enkele centrale aan. Rocrail kan met meerdere verschillende centrales tegelijkertijd overweg.
- Het Philips hue LED licht systeem is geintegreerd. Dag- nacht simulatie is daarmee in Rocrail eenvoudig mogelijk.
- Koploper wordt niet verder ontwikkeld, buiten kleine aanpassinkjes voor de ontwikkelaar zelf. Rocrail is open source met wereld wijd gebruikers.
- Ideeen voor ontwikkeling van nieuwe facetten worden na acceptatie in zeer korte tijd gerealiseerd. Er is geen rij ontwikkelde versies maar er wordt het systeem van "nightly builts" gebruikt.
- Rocrail biedt twee ingebouwde centrales voor de besturing van de treinbaan.
- Bovendien heeft Rocrail een zeer actief forum waar ondersteuning een vanzelfsprekendheid is. De verschillende moderatoren zijn zeer deskundig en reageren binnen korte tijd op nieuwe posts.

Het enige facet waar Koploper een voordeel kan bieden is de wijze waarop de treinbaan wordt weer gegeven. Koploper laat het toe om een min of meer geografisch juiste weergave van de baan te laten zien. Rocrail is hier zeker NIET voor bedoeld. Rocrail is een meer abstracte logische afbeelding van de baan, zo je wilt een moderne versie van het ouderwetse schakelpaneel. Rocrail leunt hier meer aan tegen de werkelijkheid.

Voor een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden kun je het beste even op de website kijken.

Kortom, Rocrail heeft de toekomst.

Met treingroet.

Ellard.

http://www.dinamousers.net
http://www.dinamousers.net/tiki-view_fo ... s_offset=3
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 05.12.2015, 12:04

Ook zou je hier eventjes langs kunnen gaan:
Houten Digitaal
viewtopic.php?f=86&t=10665&p=104141#p104141
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby eporocrail » 05.12.2015, 15:41

Hallo Jan

Ik rijd met dinamo voor schakelen en melden en met DCC voor het rijden. Ik gebruik de TMH voor het melden d.m.v. reed contacten en zelfbouw stroomdetectoren. Werkt uitstekend. Als universele interface gebruik ik de OC32. Communicatie tussen RMU, TMH's en OC32's loopt via RS485.
Op mijn testbaan verzorgt de SPROG II de rijstroom. Op mijn uiteindelijke baan (nu onder constructie) ga ik rijden met de ORD-3 booster en de in Rocrail ingebouwde software centrale. Per blok gebruik ik stroomdetectie voor de Rocrail "enter" melding en reed contacten voor de Rocrail "pre2in" en twee "in" meldingen. Mijn blokken zijn in twee richtingen te berijden, vandaar twee "in" melders.

De TMH heeft het voordeel van het uitlezen van 128 sensoren. Ik ga bij mijn baan in opbouw voor volledige detectie. Ook alle wissels krijgen rijstroom detectie.
De OC32 heeft als voordeel universeel gebruik en 32 poorten.
RS485 heeft als voordeel grote betrouwbaarheid bij geen lengte beperkingen voor de modelbaan.
DCC rijden heeft als voordeel mooi rijgedrag en heel veel goedkoper dan dinamo om te rijden.

Vertraging in het melden heb ik nooit bespeurd, noch in koploper noch in Rocrail.

Met treingroet

Ellard.
Kind regards Ellard.
Scale N Peco Code 55, WiFi Eltraco for sensing and switching, DCC++ on Arduino Nano for driving, ROCRAIL server on Raspi
eporocrail

Postby AlleJan38 » 05.12.2015, 22:34

Beste allemaal.

Dank voor de snelle en geïnteresseerde respons. Ter verduidelijking: ik rijdt met eigen hardware. Hiervoor een rij-interface en een baan interface ontwikkeld. Ik vind eigenlijk de besturing van de baan het leukst.

De rij-interface bevat voor 8 baanvakken elk een booster en wordt bestuurd via een Microchip microcontroler.
de uitgangen zijn kortsluitvast. Ook als bij wissels en baanovergangen "sluiting" ontstaat.
Overbelasting wordt gemeld via code 0x30 en baanvaknummer
Bezet wordt gemeld ia melders, code 0x40 en adres 0x700 en up: bv1 - 0x701 =1793
Codes volgens dinamo 3.1

De baaninterface beslaat een blok van 4 adressen van 8 bits registers.
Deze bevat 8 wisselsturingen, die de stand terug meldt vanuit de eindschakelaars van de wisselmotor. Geschikt tot 700mA.
2*8 outputs op TTL niveau
2*8 inputs voor diverse melders uit de baan.

Ik doe de proef op een kleine testbaan met 5 baanvakken. Deze zet ik met Rocrail op snelheid en laat de loco rondjes rijden. De eindtest van mijn firmware kon ik nog niet doen vanwege de problemen met de vertraagde ingang.

Omdat gegevens tamelijk grote tabellen zijn, zijn deze staan op mijn slapende website en kun je oproepen met:

http://www.allmatec.nl/rocrail/test-baan.xml

http://www.allmatec.nl/rocrail/server-1_4-12.txt

http://www.allmatec.nl/rocrail/rocview.001.trc

http://www.allmatec.nl/rocrail/rocrail.001.trc

http://www.allmatec.nl/rocrail/rs232log-1 4-12.txt

Als de link niet werkt, svp de string in de browser kopieren.

De rs232log zijn de messages die naar rocrail worden gestuurd, De laatste regel is het stoppen van de trein.
De vertraging is hier 35 seconden, maar niet altijd hetzelfde.

Als er meer info nodig is, lever ik die graag.

Bij vooraat dank

AlleJan38
AlleJan38

Postby rjversluis » 06.12.2015, 08:35

Hi AlleJan38,

ik kan er niets mee beginnen wat jij hier hebt verlinkt.

Nogmaals:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=issue-en

Van te voren BYTE level trace erbij aan zetten.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby cadeboer » 06.12.2015, 16:02

HOI

ik kan hier ook weinig mee heb veel verstand van het Dinamo systeem, vraag je heb je jouw systeem op het zelfde als Dinamo gebaseerd? of is het compleet iets anders.

Casper
Met vriendelijke groeten
Casper de Boer
Tester PiCommIt.
cadeboer

Postby AlleJan38 » 06.12.2015, 22:23

Bedankt voor jullie reactie. Hierbij the issue file. Ik heb tevoren het de hele log op de site zorgvuldig enkele malen doorgenomen en ben dan ook heel verbaasd dat , ondanks gemeld als opgelost, dit toch bij mij optreedt. U zult begrijpen dat ik het ook niet meer weet.

melding 256 en up zijn optische melders voor treindetectie.
melding 1793 en up zijn bezet meldingen
de alarm melding is het passeren van een wissel. Voor mijn powerdrivers is dit echter geen probleem, zeker niet op korte termijn.
de "A2" meldingen zijn de terugmelding van de ingestelde snelheid

De meldingen van bezet en opto komen pas binnen nadat de loc al lang is stil gezet. De uiteindelijke positie geeft bezet op het correcte baanvak.

Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

Groeten AlleJan38
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AlleJan38

Postby rjversluis » 07.12.2015, 07:18

Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby AlleJan38 » 09.12.2015, 00:25

Beste Rob.

Sorry voor de late reactie, er kwam even iets tussendoor. De Tx op 10 is geen succes, hang het hele gebeuren op. Blijkt er af en toe een burts empty messages te zijn. Dit heb ik eerst opgelost. Nu zijn er alleen empty messages als respons op een ontvangen bericht. De reeks bezetmeldingen zien er nu ook beter uit. Ook op de interne CANbus alleen signalen op het juiste moment.

De vertraging is er nog steeds, maar veel kleiner, maar wordt in de loop van meerdere rondjes steeds groter. De rondjes die worden gereden zijn 7 sec. De bezetsignalering loopt nu wel rond, maar loopt ver achter op de realiteit. Ook als ik met de hand bijv. een melder activeer zit daar merkbare vertraging in. Dan gaat er slechts één bericht naar de rocrail.

Ik heb de Tx zo hoog mogelijk gezet, dan heb ik zo weinig mogelijk last van het wakkerhouden.

Als je nog een suggestie hebt hoor ik het graag.

Groeten, Alle Jan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AlleJan38

Postby rjversluis » 09.12.2015, 07:26

Hallo Jan,
AlleJan38 wrote:Als je nog een suggestie hebt hoor ik het graag.

kun je met een originele Dinamo RM-U testen?
Jou zelf gebouwde interface schijnt toch anders te reageren als het origineel.
Andere Dinamo gebruikers met originele hardware hebben dat probleem niet.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby rjversluis » 09.12.2015, 09:46

Hi Jan,
AlleJan38 wrote:De Tx op 10 is geen succes

dan heb je een probleem in jou interface want 10ms sleep is voor de RM-H lang zat. (
Het is een master/slave protocol; De RM-U kan alleen wat zenden nadat een datagram is ontvangen.
Hoe sneller de master, Rocrail, (nul)datagrammen verstuurt des te sneller kan de RM-U zijn events enz. kwijt.

Hoe groter je deze sleep maakt hoe langer het duurt voordat alle berichten binnen zijn.
Best Regards, Rob.
rjversluis
Site Admin

Postby AlleJan38 » 09.12.2015, 11:09

Beste Rob,

Als ik je verhaal goed begrijp, wordt "spontane melding uit de baan" alleen verwacht na het versturen van een leeg datagram en mogen deze niet spontaan worden verzonden? Dat zou betekenen dat er maximaal 100 berichten per seconde kunnen worden verstuurd. Is dit correct? Dan zou een snellere transfer als 9600 baud dus geen zin hebben aangezien een maximaal bericht 9 bytes in een bericht zitten dat is dus 1.1 msec per byte. Ik zou graag veel sneller willen, zeker voor een grote baan met wielcounters. Ik zal mijn software aanpassen.

Dank voor de tip.

Groeten Alle Jan
AlleJan38

Next

Return to Dinamo/MCC (NL)