Rijwegen instellen met knoppen op het railplan

Post Reply
aert077

Rijwegen instellen met knoppen op het railplan

Post by aert077 » 11.08.2019, 20:38

Hallo medeforumgebruikers
Na een succesvolle beantwoording van mijn vorige vraag over manuele treinsnelheid (nogmaals veel dank voor de betrokkenheid en deskundigheid van allen) hier een volgende vraag om hulp.
Ik gebruik Rocrail als een soort bedieningstableau, rijd de loks handmatig en heb een aantal rijwegen gedefinieerd in "TABELLEN"
Hiermee zet ik per rijweg een groep van wissels en seinen in de juiste stand, zodat ik weet en kan zien welke trein ik veilig kan laten rijden
Dat werkt allemaal naar behoren, maar nog niet tot volle tevredenheid.

Op dit moment kan ik de rijwegen alleen bedienen door het testicoontje in de menubalk op te roepen. Ik krijg dan een lijst waar mijn rijwegen keurig in staan.
Door op de knop "TEST" te drukken stel ik dan de benodigde wissels en seinen van de betreffende rijweg in, zoals gezegd werkt dat allemaal netjes.
Ik wil echter per rijweg (ik heb er drie) een button op mijn railplan kunnen indrukken die dan de betreffende rijweg inschakelt.
Ik heb geen enkele fysieke terugmelder geinstalleerd, dus moet ik in Rocrail iets kunnen koppelen aan het indrukken van een button.

Ik kom niet echt verder bij het bestuderen van de "EIGENSCHAPPEN" van een button die ik op mijn railplan zet.
Ik kanbijvoorbeeld geen gebeurtenis "KNOP INGEDRUKT" koppelen aan "STEL RIJWEG XX IN" want ik weet niet waar dit te zoeken.
Bij "ACTIES" kan ik wel iets selecteren dat lijkt op rijwegen, maar dat lijkt hiervoor niet bedoeld.
En omdat dat testicoontje eigenlijk vrijwel precies doet wat ik wil, moet het kunnen.....

Kan iemand me op weg helpen ?

janvanderborden

Re: Rijwegen instellen met knoppen op het railplan

Post by janvanderborden » 11.08.2019, 21:37

Hi Aert

je moet acties aanmaken voor de betreffende rijweg (tabellen/acties) en zo'n actie koppelen aan een knop (eigenschappen/algemeen/acties)

kijk in de wiki hoe om te gaan met acties

lukt het niet meld je dan

aert077

Post by aert077 » 11.08.2019, 22:55

Hallo Jan,
Dank je voor je snelle reactie

Als ik bij de actions aan de gang ga, zijn er twee dingen:
Waarmee wil ik de action uitvoeren
Wat moet er gebeuren als ik dat doe

Ik kan als type uitgang invoeren en kan dan als ID mijn knop kiezen, of als type rijweg en dan mijn rijwegen als ID
Wat ik begrijp van de WIKI moet ik bij type kiezen voor het eerste: waarmee wil ik de actie uitvoeren
Maar type uitgang is blijkbaar niet het juiste type: ik kan dan niet meer bij de rijwegen komen om te zeggen: wat moet er gebeuren bij drukken op de knop

Waar zit mijn gebrek aan inzicht ??

Groet,
Aert

Besra
Moderator

Post by Besra » 12.08.2019, 07:39

Hallo Aert,

Dit is wat je nodig hebt:
a. Een rijweg
b. Een uitgang
c. Een actie

Dat is wat je moet doen:
1. een actie aanmaken: type rijweg, ID van de rijweg, commando lock
2. open de eigenschappen van de uitgang en klik op Acties....
3. de ID van de actie te kiezen
4. Stel de gewenste status van de uitgang in, waarbij de actie moet worden uitgevoerd.

Je hebt een tweede actie nodig om de rijweg weer vrij te maken...

Groeten
Bernd

Addendum:
Ik denk dat je een lock-ID moet specificeren in de parameters van de actie.
Om te ontgrendelen, gebruikt u dezelfde ID als de unlock-ID.

Overigens kunt u ook routes weergeven - als symbool in het sporenplan: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=route-gen-nl#show. Het wordt beter uitgelegd in de Duitse Wiki: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=ro ... -de#status

agre30

Post by agre30 » 12.08.2019, 07:46

Hoi Aert,
Het wordt tijd voor een video over acties :-)

Er zijn 2 oplossingen voor je vraagstuk.

1. Je kunt de rijweg zelf zichtbaar weergeven in je Spoorplan. Ga daarvoor naar Tabellen, Rijwegen. Selecteer de rijweg die je zichtbaar wil maken en klik op het tabblad 'Algemeen'. Linksonder zie je een blokje met als titel 'Opties'. Zet hier de optie 'Tonen' aan. Nu moet je (helaas) Rocrail opnieuw opstarten. In de linker bovenhoek van je baanplan verschijnt nu een symbool en door hierop te klikken wordt deze rijweg ingesteld. Je kunt dit symbool natuurlijk verplaatsen naar een voor jou logische plek in je baanplan.
Wil je er meerdere zichtbaar maken dan komen deze allemaal in de linkerbovenhoek op elkaar te liggen. Je moet ze dan stuk voor stuk verplaatsen.

2. Maak een actie die de juiste rijweg instelt. Ga naar Tabellen, Acties. Maak een nieuwe actie. Op het tabblad Definitie kies je voor Type: Rijweg, bij ID kies je de rijweg en bij Commando kies je Set. Je hebt dus nu de actie en nu moet je nog 'iets' hebben dat de actie uitvoert.
Nu ga je je Spoorplan bewerken. Plaats een Accessoire, type Uitgang op je baanplan. Kies Eigenschappen en maak er bij type een Drukknop van. Klik op Acties en voeg je actie toe. Bij ID kies je de actie die je gemaakt hebt en bij status kies je On. Klik op Toevoegen, Overnemen, OK en bij de uitgang ook op Overnemen en OK.
Als je nu deze op uitgang klikt wordt de rijweg gezet. Je hebt dus nu 'iets' dat je actie uitvoert.

Succes, en ik hoor graag het resultaat.

[Edit: Terwijl ik mijn antwoord type heeft Bernd ook geantwoord zie ik]

Albert.

aert077

Post by aert077 » 12.08.2019, 10:27

Hallo Jan, Bernd en Albert
Wederom hebben jullie me op het juiste spoor gezet
Enkel en alleen het aanvinken van ''"TONEN" van de rijwegen is voldoende om mijn probleem op te lossen.
Daarna de icoontjes onder elkaar vandaan halen etc.

Een tweede actie "rijweg weer vrijgeven" heb ik niet nodig: altijd staat 1 van de 3 actief (behalve bij opstart, maar dat is onbelangrijk)

Had ik vorige maal geleerd ook de engelse wiki te raadplegen, nu houd ik ook de duitse voor zeer instructief !

Dank voor jullie inspanningen op (schijnbaar deels) onmogelijke tijden

Groet,

Aert

Post Reply

Return to “Algemeen (NL)”